شناسهٔ خبر: 26685 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی تشريح كرد:

گزارش اقدامات حوزه راهداری استان قزوین در هفته دولت

جواد حق‌لطفی مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص علایم جاده‌ای در استان و همچنین وضعیت راه‌ها گفت: موضوع نگهداری راه‌های استان به عنوان مولفه اساسی در توسعه پایدار و متوازن، یکی از اصلی‌ترین موضوعات قابل طرح در اعتبارات ملی و استانی بوده و قطعا مسئولین محلی با تخصیص اعتبارات لازم به این حوزه با توجه به اختیارات خود، می‌توانند زمینه ساز افزایش سطح کمی و کیفی خدمات ارایه شده در این حوزه باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، جواد حق لطفی در این خصوص گفت: استان قزوین در حال حاضر دارای ۶۶۷۶ کیلومتر از انواع راه‌ها معادل با ۱۱۷۷۹ کیلومتر راه همسنگ است.

وی افزود: استان قزوین نسبت به سایر مناطق در کشور دارای شرایط مطلوبی در خصوص کمیت و کیفیت راه بوده و در این راستا، در بحث میزان طول آزادراه و بزرگراه حایز رتبه سوم در کشور و در خصوص میزان آسفالت راه‌های روستایی هم از متوسط سطح کشوری بالاتر هستیم.

وی گفت: از این بین ۲۵۰۰ کیلومتر از راه‌های مورد اشاره نیازمند خط کشی دائمی هستند که با احتساب قیمت‌های جاری رقمی بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال را شامل می‌شود از سویی مطابق استانداردهای فنی موجود به منظور حفظ اثربخشی و کیفیت، تجدید خط کشی سرد می‌بایست هر نه ماه یک بار انجام شود. این در حالیست که مجموع اعتبار تخصیص یافته بدین منظور از منابع ملی و استانی تنها ۲۰ میلیارد ریال است.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین بیان داشت: همچنین استان قزوین با دارا بودن ۲۲۰ کیلومتر روشنایی جزو استان‌های پیشرو در کشور محسوب شده و رتبه سوم را از این حیث به خود اختصاص داده است که البته با توجه به نوع و حجم تردد محورهای مواصلاتی استان، مقدار یاد شده قابل بهبود و افزایش است.

حق لطفی ادامه داد: البته ذکر این نکته لازم است که در حال حاضر بدون احتساب هزینه برق رسانی، راه اندازی هر کیلومتر روشنایی نیازمند صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰۰ میلیون ریال است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بهای برق مصرفی روشنایی راه‌ها از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان در حدود ۶۵ میلیارد ریال اعلام گردیده که این اداره کل فاقد هرگونه ردیف اعتباری ملی و استانی به منظور تسویه بدهی یاد شده است.

حق لطفی بیان کرد: با وجود همه این تنگناها تنها در سال ۱۳۹۴، مقدار ۲۰ کیلومتر از راه‌های استان روشن شده و در هفته دولت هم بیش از ۱۵ کیلومتر دیگر از طول راه‌ها، مجهز به سیستم روشنایی می‌شوند.

جواد حق لطفی افزود: مطابق برآوردهای به عمل آمده ارزش تقریبی علایم موجود در حوزه استحفاظی راه‌های استان، ۲۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیر راهداری استان یادآور شد: متاسفانه تابلوها و علائم موجود در راه‌ها دائما مورد تصادف و سرقت قرار گرفته و نیازمند رسیدگی و بهسازی همیشگی می باشد.از طرفی سالانه ۱۰ میلیارد ریال نیز بابت خرید و نصب تابلوهای جدید با هدف ارتقای ایمنی محورهای استان هزینه می‌شود که با توجه به حجم عملیات و گستردگی طول راه‌ها، امکان پوشش تمام راه‌های حوزه استحفاظی وجود ندارد.

حق لطفی در ادامه گفت: مطابق استانداردهای بین المللی هرساله باید ۴ تا ۶ درصد ارزش راه‌ها به قیمت تمام شده همان سال صرف نگهداری آنها شود تا به این ترتیب همواره بتوان شاهد بستری مناسب جهت تردد بود.

حق لطفی با اشاره به برآوردهای انجام شده در این بخش، عنوان کرد: با توجه به موقعیت راه‌های استان قزوین، جهت نگهداری و ایمن‌سازی مطلوب هر کیلومتر راه همسنگ، حداقل ۱۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

حق لطفی با تاکید بر اهمیت حفظ و نگهداری از راه‌ها به عنوان یک دارایی سرمایه‌ای برای کشور، بیان کرد: موضوع نگهداری از راه‌ها به عنوان مولفه اساسی در توسعه پایدار و متوازن استان یکی از اصلی‌ترین موضوعات قابل طرح در اعتبارات ملی و استانی است.

حق لطفی بیان کرد: با توجه به منابع محدود اعتباری کشور در سال‌های اخیررقمی کمتر از ده درصد اعتبار مورد نیاز تاکنون به بخش نگهداری راه تخصیص یافته است.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین بیان داشت: حال با توجه به موارد مطروحه، ارتقای سطح ایمنی راه‌های استان، نگرش و توجه ویژه مسئولین شهرستان، استانی و کشوری در نحوه تامین بودجه‌های عمرانی را می‌طلبد که امید است با این همدلی و همراهی شاهد افزایش هر چه بیشتر سطح کمی و کیفی خدمات ارایه شده در حوزه راه‌های استان باشیم.

وی یادآور شد: امسال با پیگیری‌ها و مکاتبات مکرری که از سوی این اداره کل با استاندار محترم، معاونین ایشان و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، همچنین فرمانداران شهرستان‌های استان  به عمل آمده و در پی آن تاکیدات مسئولین استانی بویژه استاندار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، در نظر است که توزیع اعتبارات حوزه راهداری توسط سازمان یاد شده به نحو مناسبی مدیریت گردد که در صورت تحقق این موضوع، به یاری خدا شاهد افزایش هر چه بیشتر سطح خدمات ارایه شده توسط همکاران خدوم در اداره کل راه و شهرسازی باشیم.

نظر شما