شناسهٔ خبر: 2671 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نریمان در برنامه نگاه یک سیما مطرح کرد:

عزم خود را جزم کرده‌ایم پروژه مسکن مهر تا پایان ۹۴ به اتمام برسد/ برخی طرح‌های مسکن مهر متقاضی ندارند

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی از اتمام طرح‌های مسکن مهر تا پایان سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برنامه تلویزیونی «نگاه یک» که شنبه‌شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، شب گذشته (شنبه ۲۲ آذر) با حضور محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون عمران مجلس به موضوع مسکن مهر در شهرهای جدید اختصاص داشت. 

در ابتدای این برنامه، گزارشی تلویزیونی از وضعیت مسکن مهر شهرهای جدید پخش شد که در آن به اشتباه اعلام شد بیشتر واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید ساخته شده‌اند که سپس نریمان در پاسخ به این گزارش گفت: تنها ۲۰ درصد طرح‌های مسکن مهر در قالب شهرهای جدید در حال ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ۱۹ شهر جدید ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر ساخته شده که ۲۰ درصد کل پروژه‌های مسکن مهر را شامل می‌شود و با حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ساخت آن‌ها تا پایان سال ۹۴ به اتمام می‌رسد. البته تحویل این‌ واحدها مشروط به تأمین مانده آورده‌های مردمی و ساخت تأسیسات زیربنایی شامل آب، برق، گاز و فاضلاب و خدمات روبنایی مانند مدرسه، کلانتری، درمانگاه و ساختمان‌های فرهنگی - تجاری است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که بر اساس آخرین آمار ۵۰ تا ۵۵ درصد آورده مردم تحویل داده شده است، اظهار کرد: با این حال پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۸ درصد است و این آمار نشان می‌دهد ساخت مسکن مهر شهرهای جدید از میزان آورده مردم جلوتر است و ما توانستیم با قول‌هایی که به پیمانکاران دادیم و نیز افزایش تسهیلات، جلوی توقف پروژه را بگیریم تا میزان رضایت مردم افزایش یابد.

وی با بیان این‌که از ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده برای مسکن مهر که در ابتدای شروع این پروژه در نظر گرفته شد، ۴۱ هزار میلیارد تومان را دولت قبل استفاده کرد و این دولت کمتر از چهار هزار میلیارد تومان صرف پروژه‌ها کرده است، تأکید کرد: این موضوع نشان‌دهنده این است که دولت قبل از ۸۱ درصد تسهیلات و ما کمتر از ۹ درصد تسهیلات منظور شده برای این پروژه استفاده کرده‌ایم. دولت تدبیر و امید بر استفاده از آورده‌های مردم تأکید دارد‌ و تا به حال ۴۰ درصد منابع ساخت مسکن مهر از طریق تسهیلات و ۶۰ درصد نیز از طریق آورده‌های مردم تأمین شده تا اثر تورمی افزایش نقدینگی در جامعه بر اثر ارائه تسهیلات بی‌حد و حصر خنثی شود.

وی گفت: طرح‌های مسکن مهر در کل کشور ۸۳ درصد پیشرفت داشته است.

نریمان با بیان این‌که شهرهای جدید بر اساس قانون مدیریت می‌شوند خاطرنشان کرد: این قانون در مجلس هشتم تدوین شد و بر اساس آن همه دستگاه‌ها مکلفند خدماتی را که به سایر شهرها می‌دهند، به شهرهای جدید نیز ارائه دهند. همچنین یکی از راه‌های مدیریت شهرهای جدید فروش زمین‌های تجاری این شهرها به شکل تهاتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جانمایی شهرهای جدید بسیار مناسب بود اما به دلیل شتابزدگی در اجرای پروژه‌های مسکن مهر، ایجاد زیرساخت‌های این شهرها با شتاب امکان‌پذیر نیست؛ چرا که در دولت قبل ناگهان پیمانکاران مکلف شدند ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس بسازند که اگر در هر واحد به طور متوسط چهار نفر زندگی کنند، به این معنی است که باید برای ۴۰۰ هزار نفر در یک سال امکاناتی مانند مدرسه، درمانگاه، جاده و حمل و نقل عمومی فراهم شود.

وی با بیان این‌که بر اساس قراردادهای موجود باید در انتهای دولت قبل و ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تمام پروژه‌های مسکن مهر به پایان می‌رسید، ادامه داد: ولی برخی پروژه‌هایی که حتی از سال ۸۹ شروع شده بودند، باقی مانده‌اند و دولت یازدهم باید آن‌ها را تکمیل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مگر می‌شود یک ساله این همه زیرساخت را تأسیس کرد؟ مسئولان دولت دهم در رؤیای خود هزینه ساخت مسکن مهر را به ازای هر متر مربع ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته بودند اما بعد از این‌که این مبلغ به ازای هر مترمربع به مردم ابلاغ شد، بلافاصله بخشنامه‌های بعدی پشت سر هم می‌آمد که مبالغ بعدی هم از مردم گرفته شود.

تلاش دولت برای مردم محور کردن پروژه‌های مسکن مهر

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید قرار شد در ابتدا تعاونی‌های مسکن ساخت مسکن مهر را به پیش ببرند که بعد از یک سال این طرح شکست خورد و تعدادی از تعاونی‌های مسکن بسته شدند.

وی ادامه داد: به دلیل ناموفق بودن، دولت تعدادی از آن‌ها را منحل کرد و خود وارد اجرای این طرح شد؛ دولت جدید تلاش می‌کند طرح مسکن مهر را از دولت‌محور بودن به مردم‌محوری تبدیل کند.

نریمان درباره میزان اهمیت و جایگاه مسکن مهر در دولت یازدهم اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی هر دو روز یک بار برای بررسی روند پیشرفت طرح‌های مسکن مهر جلسه می‌گذارد. آقای آخوندی کار نمایشی انجام نمی‌دهد و هر ۴۸ ساعت گزارشی درباره پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر می‌خواهد. ضمن این‌که وزیر راه و شهرسازی مدام به مسئولان مسکن مهر گوشزد می‌کند که به مردم امیدواری بدهید و در انجام کارها خودتان را جای مردم بگذارید. ما عزم خود را جزم کرده‌ایم تا پروژه مسکن مهر را تا پایان سال ۹۴ به اتمام برسانیم.

پیشرفت فیزیکی مسکن مهر بیش از آورده مردم است

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره روند پرداخت تسهیلات بانک مسکن به طرح‌های مسکن مهر با بیان این‌که بانک تسهیلات مسکن را یکجا پرداخت نمی‌کند و پرداخت مرحله به مرحله  صورت می‌گیرد گفت: مشکل این است که پیشرفت فیزیکی مسکن مهر بیش از آورده مردم است. همچنین بزرگ‌ترین نقطه قوت بانک مسکن آن است که وام چهار درصد به مسکن مهر اختصاص داده است؛ در حالی که اگر هر بانک دیگری ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌داد، متوقع بود که دولت سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به آن بانک پس بدهد.

وی افزود: درباره اختصاص تسهیلات بانکی به طرح مسکن مهر در شهرهای جدید حتی یک مورد هم مشکل وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قراردادهای بسته شده با پیمانکاران بخش مسکن مهر افزود: هیچ قرارداد قطعی با این پیمانکاران نداریم و همه دریافت‌ها علی‌الحساب است و قیمت نهایی با اتمام طرح اعلام می‌شود. این نوع عقد قرارداد در دولت قبل و در زمان وزارت آقای نیکزاد طراحی شده بود.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در دولت قبل قرارداد ساخت تونل و پل در شهر جدید پردیس با پیمانکاران با استفاده از آورده مردم بسته شده بود و این مبالغ نیز پرداخت شد که امکان لغو این قراردادها وجود نداشت.

نریمان افزود: به دلیل پرداخت‌هایی که در زمینه طرح مسکن مهر انجام و قراردادهایی که بسته شده بود، امکان لغو این طرح با روی کار آمدن دولت جدید وجود نداشت؛ اما دولت جدید در عمل جلوی ادامه این طرح را با روند گذشته گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در شهر جدید پردیس اعتبار ساخت ۶۹ مدرسه و یک تصفیه‌خانه آب از محل تهاتر زمین‌های تجاری شهر جدید تامین شده است.

جانمایی اشتباه مسکن مهر و دشواری‌های تامین خدمات

وی با انتقاد از جانمایی اشتباه دولت قبل در ساخت مسکن در کوه‌های اطراف پردیس گفت: در این منطقه پیمانکار مجبور است در ارتفاع  دو هزار و ۱۰۰ متری خانه بسازد. ما وارث اشتباهات دولت قبلیم و مجبوریم برای چنین مکان‌هایی جاده‌سازی کنیم و تدبیری برای تأمین آب مجتمع‌هایی که در کوه‌ها ساخته شده‌اند، بیاندیشیم. دولت قبل می‌خواست زمین رایگان به مردم بدهد و برای رسیدن به این خواسته مجبور شد مسکن مهر را در نقاط غیر قابل دسترس بسازد.

نریمان گفت: برای برخی از طرح‌های مسکن مهر متقاضی وجود ندارد و بر این اساس ساخت مدرسه، مغازه و درمانگاه در این شهرها بی فایده است. به عنوان مثال در فیروزکوهی که کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد، ساخت پنج هزار واحد مسکن مهر پیش‌بینی شد؛ نتیجه‌اش این بود که اعلام کردیم تمامی متقاضیان از سراسر ایران که بخواهند می‌توانند واحدهای تکمیل شده مسکن مهر فیروزکوه را که بدون متقاضی است، خریداری کنند. این وضعیت درباره شهر جدید بینالود نیز صدق می‌کند.

وی اضافه کرد: دولت پیشنهاد فروش قطعی مسکن مهر را ارائه نکرد بلکه مجلس شورای اسلامی این طرح را تصویب کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره طرح جامع مسکن نیز گفت: نشست‌های طرح جامع مسکن ادامه دارد اما تاکنون این طرح نهایی نشده است. ضمن اینکه مسئله اجاره‌بهای مسکن با رونق اقتصادی بهبود می‌یابد اما در طرح جامع مسکن و در موضوع مسکن اجتماعی و حمایتی این مسئله حل خواهد شد./

نظر شما