شناسهٔ خبر: 26714 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ارائه گزارش اقدامات حوزه حمل و نقل استان گلستان به مناسبت هفته دولت

افتتاح ۱۱۰ پروژه عمرانی راه و شهرسازی در هفته دولت/ آغاز عملیات اجرایی بخشی از راه‌آهن گرگان- مشهد

جلسه مدیران شورای هماهنگی حمل و نقل گلستان در نشستی خبری با اصحاب رسانه و معرفی پروژه‌های قابل بهره‌برداری این بخش در هفته دولت امسال، به تشریح اقدامات خود برای توسعه اقتصادی اجتماعی استان گلستان پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، ادارات كل راه و شهرسازی، حمل و نقل و پایانه‌ها، هواشناسی، راه آهن شمال شرق، بنادر و دریانوردی، آزمایشگاه مكانیك خاك، حوزه كنترل و نظارت بر پروژه‌های راهسازی و مدیریت فرودگاه‌ها، اعضای شورای هماهنگی حمل و نقل گلستان را تشكیل می‌دهند.

افتتاح ۱۱۰ پروژه عمرانی راه و شهرسازی در هفته دولت

رئیس شورای حمل و نقل گلستان از بهره برداری ۱۱۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر یكهزار و ۹۲ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت در سطح استان و با حضور مقامات استانی و كشوری خبر داد.

ابراهیم مبارك قدم گفت: این پروژه‌ها شامل ۷۵ پروژه راهداری، شش پروژه راهسازی، دو پروژه ساختمانی، دو پروژه شهرسازی و معماری، چهار پروژه در بخش عمران و بهسازی شهری و ۲۱ پروژه مسكن مهر می‌شود.

وی ادامه داد: مهمترین بحث در حوزه راه و شهرسازی، افزایش كمی و كیفی تردد در كریدور شمال و جنوب استان است كه با توجه به پیگیری‌های استانداری و حوزه وزارتخانه امید است در بازه زمانی مشخص در قالب برنامه ریزی‌ها و تدوین موضوعات پیگیری شود.

به گفته مدیركل راه و شهرسازی گلستان، در بخش شهرسازی، توسعه شهرسازی شهروندمدار مهمترین موضوعی است كه نیاز است با هماهنگی مدیریت شهری نهادینه شود.

بزرگراه سه راهی كلاله تا تنگراه تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری می‌رسد

نماینده مجری كل و مدیر حوزه كنترل و نظارت بر پروژه‌های راهسازی گلستان، یكی از پروژه‌های در دست اجرای این حوزه را در طول راه‌های استان، احداث بزرگراه سه راهی كلاله تا تنگراه به طول ۱۰ كیلومتر بیان و اظهار امیدواری كرد كه تا پایان امسال این پروژه به بهره‌برداری برسد.

علی اصغر رفیعی نژاد افزود: بزرگترین پروژه در دست اجرا در این حوزه، طرح ساخت بزرگراه بهشهر-قوچان است كه در قالب سه محور نوكنده-گرگان، گرگان- آزادشهر و آزادشهر به جنگل گلستان در حال ساخت است.

به گفته وی، محور نوكنده- گرگان به طول ۵۰ كیلومتر در سنوات گذشته تكمیل شده و از گرگان به آزادشهر نیز به طول ۷۴ كیلومتر كه در قالب چند قطعه در حال اجراست از نظر زیرساختی به اتمام رسیده و فقط اقدامات تكمیلی آن از جمله تقاطع ها باقی مانده است.

 رفیعی نژاد، بخشی از محور سوم را كه حد فاصل آزادشهر تا جنگل گلستان است دارای بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیكی دانست و اعلام كرد كه بخش دیگر آن پس از تكمیل پل نرماب به بهره برداری خواهد رسید و اقدامات باقی مانده نیز در حد فاصل پلیس راه تا تنگراه در دو قطعه در حال كار است.

این مقام اجرایی گلستان از كمربندی گرگان به عنوان یكی دیگر از پروژه‌های مهم این بخش نام برد و گفت كه ۱۵ كیلومتر آن به اتمام رسیده اما نیاز به ارزیابی ۲۵ میلیارد ریالی دارد كه امیدواریم پس از طی این مرحله، بزودی به اتمام برسد.

رفیعی نژاد همچنین یادآورشد كه كار ساخت قطعه دوم كمربندی گرگان نیز بزودی آغاز می‌شود.

عملیات اجرایی بخشی از راه آهن گرگان- مشهد در آینده‌ای نزدیك آغاز می‌شود

نماینده مجری كل در گلستان یكی دیگر از پروژه‌های مهم این بخش را در استان، پروژه راه آهن گرگان- مشهد اعلام كرد و گفت: ۱۴۵ كیلومتر آن در حوزه جغرافیایی استان گلستان قرار دارد كه مطالعات ژئو تكنیك آن در حال انجام است و بخشی از آن آماده مناقصه است و در آینده‌ای نزدیك عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

رفیعی نژاد افزود: تامین مصالح و رفع معارضی و ارزیابی‌ها از مشكلاتی است كه تنها با كمك شهروندان و مسوولان مرتبط رفع شدنی است.

بدنبال فعال سازی سرمایه گذار بخش خصوصی برای توسعه بنادر گلستان هستیم

مدیركل بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینكه با ایجاد بنادر تجاری در استان، حجم هزینه‌های ناشی از مراودات تجاری استان با سایر استان‌ها كاهش خواهد یافت، گفت: سازمان بنادر و كشتیرانی ایران با بررسی نقاط صفر و شناسایی قطعاتی از سواحل استان گلستان،مطلوب‌ترین نقطه استان را برای ایجاد بندر تجاری، سواحل گمیشان اعلام كرده كه هم اكنون مطالعات اولیه آن انجام و مشاور آن مشخص شده و بدنبال فعال سازی سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم.

الله یار اسعدی درباره بندر در حال ساخت خواجه نفس نیز گفت: اگرچه اراده برای ساخت این بندر وجود دارد اما سرمایه گذار آن نتوانسته به تعهدات فنی كه سازمان بنادر و كشتیرانی برای آن معین كرده، عمل كند و هنوز بدنبال تمدید مجوز خود است.

وی با اشاره به وجود ۱۳۱ كیلومتر ساحل در استان گلستان، مهمترین مشكل این سواحل را، مسدود شدن دو كانال چپ اغلی و خزینی بیان كرد و گفت: برای توسعه و فعال سازی بنادر تجاری در استان، بزرگترین اقدام ما باید نجات خلیج گرگان از شرایط فعلی باشد زیرا كه زنگ خطر نابودی و خشكی آن به صدا درآمده و در صورت عدم لایروبی و توجه به آنها، سرنوشتی همچون دریاچه ارومیه پیدا خواهد كرد.

مدیركل بنادر و دریانوردی گلستان ادامه داد: مدیریت یكپارچه سازی سواحل استان یكی دیگر از اقدامات در دست اجرای این اداره كل است كه با تشكیل كمیته و كارگروهی به ریاست استانداری، با هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه سواحل برخورد قانونی می‌كند.

ظرف ۱۵ روز آینده اقدامات مناقصه خط آهن بندر خشك اینچه برون انجام می‌شود

مدیركل راه آهن شمال شرق كشور گفت: با تحویل ۳۵۰ هكتار از اراضی بندر خشك اینچه برون و آماده شدن اسناد مناقصه آن، مراحل انجام مناقصه این پروژه مهم اقتصادی استان تا ۱۵ روز آینده برای فراهم سازی زیرساخت‌ها و خطوط ریلی آن انجام خواهد شد.

محمدرضا قربانی افزود: برای اجرای این عملیات ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده كه بخشی از آن از طریق اعتبارات ملی و بخشی دیگر با مشاركت سرمایه گذاران داخلی و خارجی تامین می‌شود.

وی افزود: با بهره برداری از این پروژه، پیش‌بینی شده كه در افق ۱۴۱۴ سه هزار و ۵۰۰ شغل در استان ایجاد شود.

قربانی از پروژه‌های در دست اجرای دیگر این بخش را، احداث خط ریلی دوم بندرگز به قره تپه به طول ۳۵ كیلومتر و با اعتبار ۱۰۷ میلیون تومان اعلام كرد و گفت: این پروژه در دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید و شاهد افزایش ظرفیت خطوط و سرعت قطارها به ۱۴۰ كیلومتر در ساعت خواهیم بود.

به گفته وی، تنها راه و شاخصه رشد اقتصادی بخش داشلی برون و شهر اینچه برون در شرق استان گلستان، قطار مسافربری ریل باس به اینچه برون است كه در حال حاضر این قطار با استقبال مسافرین همراه نبوده اما بدنبال افزایش تبلیغات برای حضور شركت‌های گردشگری و تكمیل ظرفیت و حفظ آن در منطقه هستیم.

قربانی افزود: افزایش تعداد قطارهای مسافربری گرگان به پل سفید به ۶ دستگاه، تعویض قطار مسافربری گرگان به تهران به چهار و شش تخته درجه یك، افتتاح پروژه نفت كوره و ساختمان چند منظور ورزشی از دیگر پروژه‌های انجام شده و در دست اجرای این بخش است.

حفظ منابع طبیعی و مراتع تنها راه نجات گلستان از شرایط بحرانی است

مدیركل هواشناسی گلستان هم با اشاره به مخاطرات اقلیمی به وجود آمده در استان، مهمترین راهكار نجات از این شرایط را، حفظ منابع طبیعی و مراتع بیان كرد.

محمدرضا رضوی افزود: مشكل آینده ما مبارزه با كم آبی نیست بلكه پدیده گرد و غبار است كه از صحرای ماسه‌های سیاه (قره قوم) تركمنستان وارد این استان می‌شود.

به گفته وی، بروز بادهای شمالی و شرقی، تبخیر چهار برابری بارش‌ها و بهره برداری بیش از اندازه از منابع آبی برای كشت محصولات زراعی بویژه برنج و فشار بیش از حد به اقلیم، وضعیت استان گلستان را رو به تباهی برده و وظیفه ماست كه اعلام هشدار كنیم.

رضوی از مسوولان استان برای تخصیص اعتبارات استانی به این دستگاه اجرایی قدردانی كرد و گفت: هواشناسی گلستان امسال توانست جزو سه استان برتر كشور از لحاظ تاثیرگذاری و ارتقای تجهیزات و ادوات شود.

وی ادامه داد: با نصب دستگاه‌های نشان دهنده رطوبت و دمای هوا باعث شدیم كه مقدار جنگل‌های آتش گرفته ۹ برابر و مراتع ۱۱ برابر كمتر شود و این طرح به عنوان طرح ملی در كشور مطرح شود.

به گفته رضوی، نصب سامانه هشدار سیل نیز یكی دیگر از اقدامات اداره كل هواشناسی استان بوده كه با مجهز شدن به تصاویر ماهواره‌ای زمان بروز سیل را اعلام می‌كند.

رسانه‌ها ظرفیت مهمی برای كاهش تلفات جاده‌ای هستند

مدیركل حمل و نقل و پایانه‌های گلستان با ارائه آماری از كاهش ۳۵ درصدی تلفات جاده‌ای موتورسواران طی سه سال اخیر، گفت: تعامل و همگرایی و هماهنگی بین دستگاهی نتیجه دستیایی به این آمار بوده و رسانه‌ها نیز ظرفیت مناسبی برای كمك به این مساله هستند.

مهدی میقانی افزود: برگزاری گردهمایی آموزشی موتورسواران مهمترین اقدام برای كاهش تلفات جاده‌ای بوده كه امسال نیز با توجه به افزایش اعتبارات این بخش، مشكلی در برگزاری و افزایش این آگاهی‌ها به مخاطبان نداریم.

وی از بهره برداری دستگاه توزین حركت wIM جهت نظارت به هنگام و دقیق بر اضافه بارهای كامیون‌ها، افتتاح دو شركت حمل و نقل باری با سرمایه گذاری هركدام قریب به۲۰ میلیارد ریال در خرید ناوگان و مستحدثات و امكانات در بخش تعاونی و خصوصی، بعنوان پروژه‌های قابل بهره برداری در هفته دولت خبر داد.

۶ پروژه شاخص برای افق ۱۵ ساله فرودگاه گرگان در نظرگرفته شده است

معاون فرودگاه‌های گلستان نیز از اجرای شش پروژه شاخص برای افق ۱۵ ساله فرودگاه گرگان خبر داد و گفت: احداث ترمینال و موتورخانه با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیكی ۵۵ درصد، ساختمان پاویون دولت با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیكی ۷۵ درصد و احداث فضایی برای باندهای پروازهای داخلی و خارجی با ۵۵ میلیارد ریال و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیكی جزو این پروژه‌هاست.

مهدی شعبانی اضافه كرد: اجرای دستگاه ILS  با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار و سردرب فرودگاهی و سیستم سوئیچینگ مراقبت پرواز فرودگاهی نیز از دیگر پروژه‌های در دست اجراست.

وی همچنین تعداد پروازهای داخلی انجام شده از ابتدای سال ۹۴ تا پایان تیرماه را قریب به ۸۰۰ پرواز به تعداد ۵۳ هزار و ۲۲۹ نفر اعلام كرد.

نظر شما