شناسهٔ خبر: 26719 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی:

عزم جدی وزارت راه و شهرسازی در اتمام پروژه راه‌آهن ارومیه/ تلاش برای ارتقاء سطح برخورداری راه‌های شریانی استان

جلسه مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از توجه و عنایت ریاست جمهور به پروژه راه‌آهن و اهتمام وزارت راه و شهرسازی به اتمام هر چه سریعتر این پروژه ابراز امیدواری کرد تا با تخصیص اعتبار مورد نظر آرزوی دیرینه مردم ارومیه برآورده شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌غربی، مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از توجه و عنایت ریاست جمهور به پروژه راه آهن و اهتمام وزارت راه و شهرسازی به اتمام هر چه سریعتر این پروژه ابراز امیدواری کرد تا با تخصیص اعتبار مورد نظر آرزوی دیرینه مردم ارومیه برآورده شود.

داریوش نصر با اشاره به اینکه سفرهای استانی دولتمردان؛ یکی از دیدگاه‌های ارزشمند دولت تدبیر و امید است و این حرکت در راستای افزایش خدمت گذاری به مردم به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته اثر بخش بوده است، ادامه داد: برای اتمام طرح راه آهن مراغه به ارومیه ۳هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی در خصوص وضعیت راه‌های ارتباطی استان تصریح کرد: طول مرز آبی و خاكی استان با كشورهای همسایه مجموعا ۸۲۳ كیلومتر است كه این استان با ۸ مرز بین المللی شامل ٦ مرز جاده‌ای یک مرز ریلی و یک مرز هوایی و ۵ بازارچه فعال مرزی دارای بیشترین گذرگاه‌های مشترك با كشورهای همسایه است.

نصر، طول بزرگراه‌های استان را ۲۷۹کیلومتر، طول راه‌های شریانی استان  را ۱۰۳۰ کیلومتر و طول راه‌های روستایی استان را نیز ۷۸۰۰ کیلومتر عنوان كرد و گفت: استان آذربایجان‌غربی براساس طول کل راه‌های موجود در کشور رتبه ۱۰ است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همچنین افزود: با توجه به آمار برخورداری آزادراه و بزرگراه نسبت به کل راه‌های موجود در استان رتبه ۲۲ کشور است.

نصر با بیان اینكه استان از نظر برخورداری راه‌های شریانی رتبه ۱۴ کشور را دارا است ادامه داد: با توجه به طول راه‌های موجود حداقل به رتبه ۱۰ باید کاهش یابد.

مدیركل راه و شهرسازی استان با اشاره به اینكه با توجه به موقعیت ویژه استان به عنوان دروازه اروپا ارتقا به رتبه ۸ کشوری امری اجتناب ناپذیر است، افزود: باتوجه به این موضوع و نرخ افزایش رشد طول سالانه بزرگراه و آزادراه در کشور ۷.۷  و آمار نرخ افزایش رشد سالانه طول راه‌های شریانی ۴.۳ است که تا سال ۱۴۰۰ طول بزرگراه و آزادراه جهت رسیدن به رتبه ۸ بایستی با آهنگ رشد سالیانه ۲۱.۷ به ۱۱۰۵ کیلومتر و راه‌های شریانی با آهنگ رشد ۹ به ۱۸۸۱ کیلومتر ارتقا یابد.

نصر دلیل این امر را با متوسط رشد کشوری جبران عقب افتادگی این استان و ارتقا به رتبه ۸ دانست و گفت: در پایان سال ۱۴۰۰ جهت ارتقا به رتبه ۸ کشوری با فرض اینکه راه‌های سایر استان‌های کشور مطابق با آهنگ رشد متوسط کشوری توسعه یابد می‌بایستی ، ۱۱۰۵ کیلومتر آزادراه و بزرگراه و ۱۸۸۱ کیلومتر راه شریانی در استان احداث شود.

این مقام مسئول بیان كرد: بر اساس آمار کشوری آهنگ نرخ رشد طول سالیانه راه‌های روستایی در بیشتر استان‌های کشور در حدود ۴ است.

داریوش نصر افزود: درصورت افزایش طول آسفالت راه روستایی ۵۰۱۴ کیلومتر در سال ۱۴۰۰ درصد آمار راه روستایی آسفالته به کل راه‌های روستایی به ۶۴ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس شورای هماهنگی حمل و نقل استان در ادامه به وضعیت تصادفات استان اشاره كرد و گفت: استان آذربایجان‌غربی با رتبه ۳ معادل ۳۷.۵درصد کاهش تصادفات در راه‌های روستایی در سه ماهه اول سال ۹۵ نسبت به سال گذشته بعداز استان‌های زنجان و مرکزی را داراست.

وی تعداد متوفیات برون شهری استان آذربایجان‌غربی رتبه ۲۵ معادل ۸.۲ درصد (۹۲نفر سه ماهه اول ۹۵ و ۸۵ نفر سه ماهه اول ۹۴) را دارا است.

نصر رتبه استان در حوادث رانندگی را ۲۵ کشوری دانست و اجرای روكش آسفالت به میزان ۲۰۰ كیلومتر را در راه‌های اصلی و فرعی و روستایی را از جمله عملكرد شاخص مدیریت راهداری از ابتدای امسال برشمرد.

نظر شما