شناسهٔ خبر: 26725 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح کرد:

تاکید بر رویکرد سختگیرانه در صدور گواهینامه رانندگی/ آموزش در سنین پایین‌ پایه‌ای‌ترین بحث برای درک ایمنی راه‌ها/ معضل رانندگی پرخطر در جاده‌ها‌ با جرایم ۲۰۰ هزار تومانی برطرف نمی‌شود

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «فرایند صدور گواهینامه برای رانندگی در جاده‌ها در حال سخت‌تر شدن است اما در ایران نه تنها سخت نیست، بلکه هیچ اقدامی نسبت به سخت‌گیری نیز نمی‌شود» گفت: علاوه بر سخت‌تر شدن صدور گواهینامه و مهارت‌ها، نیاز است درمورد رانندگان پرخطر نسبت به سلب مجوز رانندگی اقدام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به تعداد بالای رانندگان پرخطر در جاده‌های کشور اظهار داشت: فرایند صدور گواهینامه برای رانندگی در جاده‌ها در حال سخت‌تر شدن است اما در ایران نه تنها سخت نیست بلکه هیچ اقدامی نسبت به سختگیری نیز نمی‌شود. زیرا طبق شواهد اکثر افرادی که در جاده‌ها رانندگی می‌کنند فاقد مهارت‌های لازم هستند و فقط یک گواهینامه با حداقل آموزش دارند.

وی افزود: قوانین رانندگی در بسیاری از کشورها به گونه‌ای است که دریافت بیش از ۱۲ امتیاز منفی از سوی راننده باعث تعلیق گواهینامه به مدت دو سال و سلب اجازه رانندگی از وی می‌شود. اما چنین سیستمی در ایران وجود ندارد و این مساله باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «معضل رانندگی پرخطر در جاده‌ها‌ با جرایم ۲۰۰ هزار تومانی برطرف نمی‌شود» تاکید کرد: علاوه بر سخت‌تر شدن صدور گواهینامه و مهارت‌ها به سلب مجوز رانندگی نیز نیاز است.

آخوندی تصریح کرد: موضوع صدور انواع گواهینامه رانندگی و نحوه اعمال تخلفات در سابقه اشخاص و تاثيرگذاری آن بر وضعيت گواهينامه و همچنين انواع آموزش‌های مورد نياز برای ارتقای كيفيت آموزش رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی مورد بررسی و پيگيری قرار گیرد و پيشنهادهای مشخص براي اصلاح آيين‌نامه راهنمايی و رانندگی ارائه گردد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی در تهران یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو وجود داشت اما اکنون به ۱۸ میلیون دستگاه افزایش یافته است و به طور مرتب در حال اضافه شدن است. به همین خاطر بحث صلاحیت روانی کار بسیار سختی است، اما بررسی صلاحیت داشتن در مهارت‌های رانندگی قابل اجرا است و باید در این مورد به خصوص از طریق رسانه‌ها بحث و گفتگو کرد.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین ضمن عرض تبریک به کفاش، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش بابت کسب مسئوليت كارگروه آموزش، فرهنگ و امور اجتماعی كميسيون ایمنی راه‌ها گفت: اگرچه اقدامات انتظامی و کنترلی در کنترل ایمنی بسیار مهم است، اما آموزش در سنین پایین‌تر پایه‌ای‌ترین بحث در ایمنی راه‌ها به شمار می‌رود و امیدواریم با حضور کفاش اقدامات موثرتری صورت انجام شود.

گفتنی است، با توجه به سهم قابل ملاحظه كاستي‌هاي فرهنگي و آموزشي در بروز حوادث، و اهميت جهت‌دهي به فرهنگ عمومي، بهبود سيستم‌هاي آموزش ايمني حمل‌ونقل و ترافيك، به‌ويژه در دانش‌آموزان، و همچنين اجرايي كردن طرح انسجام آموزش و فرهنگ‌سازي ايمني حمل‌ونقل و ترافيك، مصوب نشست ۱۴ كميسيون، مقرر گرديد با برگزاري نشست‌هاي منظم، گزارش و پيشنهادهاي مناسب و موثر كارگروه به كميسيون ارائه گردد.

پیگیری اعمال سختگیری در صدور گواهینامه و تخلفات رانندگی در مجلس دهم

سردار حمیدی فرمانده راهور ناجا در ادامه جلسه با اشاره به اظهارات وزیر راه وشهرسازی در خصوص اعمال سختگیری در مهارت‌های رانندگی یادآور شد: پلیس درخواست‌های متعددی در این زمینه از مجلس نهم داشت که با مقاومت‌هایی روبرو شد اما باید در این دوره جدید مجلس دوباره پیگیری شود.

وی افزود: طبق تحلیل پلیس؛ سن رانندگان و ساعت تصادفات در شب هنگام علل اصلی تصادفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌روند که  پیشنهادهای اصلاحی کاهش سقف سن رانندگان از ۶۹ سال و ساعت کار کرد در شب هنگام برای دبیرخانه فرستاده شده است.

نظر شما