شناسهٔ خبر: 26748 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران خبر داد:

بازدید نماینده نهاد ریاست جمهوری از سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان بهارستان

سکونتگاه غیررسمی رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران از بازدید دکتر کبیر نتاج نماینده نهاد ریاست جمهوری از سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان بهارستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، دکتر تارانتاش گفت: دکتر کبیر نتاج به منظور تهیه گزارشی از مشکلات مختلف انباشت شده در سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان بهارستان (با تاکید ویژه بر معضلات اجتماعی و فرهنگی) به همراه هیاتی متشکل از نمایندگان شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، فرمانداری، و مدیریت شهری شهرهای گلستان و نسیم شهر، از این سکونتگاه‌ها بازدید کردند.

وی افزود: شهرستان بهارستان بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت را میزبانی می‌کند. مطالعات توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای این شهرستان نشان می‌دهند شکل گیری قسمت عمده این شهرها خارج از برنامه‌های رسمی توسعه و برقراری سیستم‌های کنترل رشد (شهرداری‌ها) بوده است. مقایسه میانگین نرخ متوسط رشد سالیانه جمعیت در دوره‌های منتهی به تاسیس شهرداری با میانگین نرخ متوسط رشد سالیانه جمعیت در دوره­‌های پس از تاسیس شهرداری‌های گلستان، نسیم شهر، و صالحیه به ترتیب نمایان‌گر کاهش ۷۷۰، ۴۱۳ و ۴۹۴ درصدی نرخ رشد است. این مهم نشان می‌دهد که اکنون مدیریت شهری در این شهرستان میراث‌دار مشکلات رشد خارج از برنامه و لجام گسیخت دهه‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ در روستاهایی چون اکبر آباد (نسیم شهر فعلی) و سلطان آباد (گلستان فعلی) است و انتقال سرریز رشد جمعیت از کلانشهر تهران و کرج به اسلامشهر و رباط کریم و سرریز مجدد آن به بهارستان موجب تمرکز کم درآمدترین و محروم‌ترین اقشار اجتماعی در این شهرستان شده است.

دکتر تارانتاش تصریح کرد: پس از بازدید مهمترین سکونتگاه‌های غیررسمی این شهرستان، یعنی محلات سلطان آباد، باغ مهندسین، قلعه میر، حاشیه رودخانه شاد چای، همدانک، اورین، خیرآباد و حصارک؛ و توضیحات شهرداران محترم، مهندسین مشاور، و گفت و شنود با ساکنین درباره مشکلات و درخواست‌های آنها، جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهرستان بهارستان در محل فرمانداری و به ریاست فرماندار محترم، جناب آقای دکتر سلیمان پور، برگزار شد و مهمترین برنامه‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، و نهادهای متولی توسعه شهری در شهرستان بهارستان طرح و بررسی شد.

وی ادامه داد: اکنون حساسیت و توانمندی ویژه‌ای در نزد فرماندار، معاونت عمرانی فرماندار، و شهرداران این شهرستان وجود دارد و شهرستان بهارستان می‌تواند به یک پایلوت و الگوی موفق در تجربه‌های بازآفرینی پایدار شهری تبدیل شود.

به این منظور مطالعات نهادی و مدیریت منطقه ­ای یکپارچه شهرستان بهارستان (با تاکید بر گشایش مشکلات مرتبط با اسکان غیررسمی در این شهرستان) در سال جاری توسط شرکت مادر و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اجرا خواهد شد که اولین تجربه بازآفرینی منطقه­ نگر (در مقابل شهرنگر) در کشور ایران خواهد بود و امید است بتواند تبدیل به تجربه‌ای موفق و کارآمد در این زمینه شود.

نظر شما