شناسهٔ خبر: 26753 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جعفری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد؛

پایان پرونده مسکن مهر استان خراسان جنوبی در سال ۹۵/ ساماندهی شهرها با بازآفرینی بافت‌های فرسوده/ افتتاح چهار پروژه جاده‌ای با اعتبار ۱۷۳ میلیارد تومان/ جزئیات وضعیت نظام مهندسی

مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی گفت: در هفته دولت ۷۵۰ مسکن مهر افتتاح می‌شود و بقیه واحدهای مسكن مهر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

مهدی جعفری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت مسکن مهر استان گفت: در استان کلاً ۳۱ هزار و ۲۴۶ واحد مسکن مهر وجود دارد که از این تعداد ۲۲ هزار و ۱۲۹ واحد در شهرهای بالا ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۸ هزار ۴۱۷ واحد هم در شهرهای زیر آن، همچنین ۷۰۰ واحد در بافت‌های فرسوده طراحی‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی ادامه داد: از کل واحدهای مسکن مهر تعداد ۲۸ هزار و ۶۱۸ واحد تحویل متقاضیان داده‌شده است و تاكنون مبلغ ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال  تسهیلات مسكن مهر با بهره ۷ درصد و ۴ درصد در شهرستان‌ها  پرداخت‌شده است.

وی به مقدار اراضی آماده‌شده برای مسکن مهر در استان اشاره کرد و گفت: مقدار اراضی آماده‌سازی  در سایت‌های مسكن مهر استان  ۵۱۳ هكتار بوده كه ۳۲۰ هكتار در شهرهای بالای ۲۵  هزار نفر و ۱۹۳ هكتار در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر است.

جعفری افزود: ازنظر كیفیت، كلیه مباحث ۲۰گانه مقررات ملی ساختمان به‌ویژه مبحث ۱۹ در خصوص بهینه‌سازی مصرف  انرژی در ساختمان رعایت شده است و تاکنون عملیات خاک‌ریزی و خاک‌برداری  - نصب جوی و جدول تا مرحله زیرآسفالت اجراشده و حدود ۶۵ درصد آسفالت معابر اصلی به پایان رسیده است.   

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی اشاره به وضعیت خدمات روبنایی در سایت‌های مسکن مهر استان کرد و گفت: تاكنون ۱۴ باب مسجد در سایت‌های مسکن مهر استان طراحی‌شده  كه یكی از این مساجد، مربوط به مسكن مهر قاین است كه بزرگ‌ترین مسجد مسكن مهر كشور به شمار می‌آید و در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۹۰ مترمربع واقع است.

وی ادامه داد: همچنین۱۹ باب مدرسه، یک باب هایپر مارکت، ۲ درمانگاه، ۶ سالن ورزشی و ۳۲ واحد تجاری و خدماتی و ۵ پارك و فضای سبز و دو كلانتری از جمله دیگر اقدامات انجام‌شده در خدمات زیربنایی در استان است.

جعفری اشاره به وضعیت نظام‌مهندسی استان خراسان جنوبی کرد و گفت: در بخش نظام‌مهندسی از ۲هزار و ۸۴ نفر مهندس عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تاكنون برای ۷۳۵ نفر پروانه اشتغال به كار مهندسی و از ۸۴۵ نفر كاردان، ۲۹۵ نفر پروانه اشتغال به كار كاردانی  و از ۳۵۰ نفر معمار تجربی، ۲۰۵ نفر  پروانه معمار تجربی توسط اداره كل راه و شهرسازی  صادرشده است.

وی بابیان اینکه سیاست دولت و وزارت راه و شهرسازی بر این است که بافت فرسوده و ناکارآمد شهرها را بازآفرینی کند افزود: خراسان جنوبی به ویژه مرکز استان پیشینه تاریخی دارد ازجمله مدرسه شوکتیه بیرجند به عنوان سومین مدرسه جدید بعد از احداث دارالفنون تهران و رشدیه تبریز در بیرجند احداث شد و همچنین فرودگاه بیرجند سال ۱۳۱۲ به عنوان سومین فرودگاه ساخته شده در کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت شهرها در بافت‌های فرسوده مستقر هستند، گفت: تنها راهکار ساماندهی وضعیت مسکن شهرها بدون اینکه نیاز به احداث زیرساخت باشد استفاده از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهرها است.

وی درباره پروژه‌های قابل‌افتتاح در هفته دولت گفت: ما امسال در استان چهار پروژه راهی بااعتبار ۱۷۳ میلیارد تومان داریم و  در هفته دولت ۷۵۰ مسکن مهر افتتاح و بقیه واحدهای مسكن مهر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

نظر شما