شناسهٔ خبر: 26758 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس گمرک کشور مطرح كرد:

جزئيات درخواست رییس گمرک ترکمنستان و شرط ايران/ اقدام ترکمنستان در افزایش حق ترانزیت مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی است

کامیون رییس کل گمرک کشور، اقدام ترکمنستان در افزایش عوارض و تعرفه تردد کامیون های ایرانی از این کشور را مغایر با معاهدات (کنوانسیون) بین المللی حمل و نقل دانست و گفت: ۱۰ روز گذشته رییس گمرک ترکمنستان در سفر به تهران درخواست شبانه روزی شدن گمرک جمهوری اسلامی را داشت اما گمرک ایران این درخواست را مشروط به حذف محدودیت تردد کامیون ها به ترکمنستان می پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مسعود کرباسیان در سفر امروز خود به شهرکرد افزایش ۳.۵ برابری حق ترانزیت و تردد کامیون های ایرانی از ترکمنستان در ماه گذشته را مغایر با توافق نامه بین ۲ کشور عنوان کرد.

وی این اقدام ترکمنستان را عجیب خواند و ادامه داد: این درحالی است که ۱۰ روز گذشته رییس گمرک ترکمنستان در سفر به تهران درخواست شبانه روزی شدن گمرک جمهوری اسلامی را داشت.

کرباسیان بیان کرد: گمرک ایران این درخواست را مشروط به حذف محدودیت تردد کامیون ها به ترکمنستان می پذیرد.

وی با بیان این که وضع این قانون بصورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی از سوی دولت ترکمنستان انجام شده است، گفت: این درحالی است که هر کشوری پیش از وضع قوانین بین مرزی باید دیگر کشورها را مطلع کند.

کرباسیان در گفت وگو با ایرنا، ادامه داد: ایران به دلیل اثرگذاری در حمل و نقل دنیا و با نیت خیرخواهی، مجوز ترانزیت کالا از ترکمنستان به دیگر کشورها را صادر کرده است، از این رو فشار افزایش تعرفه ترانزیت متوجه این کشور نیست و بر دوش کشورهای مقصد کامیون ها و کالاهای تجاری نظیر ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان است.

وی با بیان این که کشورهای همسایه ترکمنستان به این اقدام، اعتراض کرده و عوارض خود را افزایش داده اند، افزود: کشور ایران در پاسخ به این اقدام ترکمنستان، وزارت راه و شهرسازی ضمن افزایش عوارض برای جلوگیری از ضرر و زیان شرکت های حمل و نقل ایرانی و کاهش هزینه های جابجایی کالا، ترانشیپ (انتقال کالا از یک کامیون به کامیون دیگر در یک نقطه مرزی) در گمرکات کشور را متوقف کرده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که ایران با جدیت پیگیر این مساله است، افزود: وزیر راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود، شرکت های حمل و نقل می توانند شکایات خود را به مراجع بین المللی ارائه دهند، از این رو گمرک ایران و وزارت راه وشهرسازی نیز شکایت خود را برای پیگیری از مسیر دیپلماتیک به وزارت امور خارجه ارائه کرده است.

رییس کل گمرک به منظور بازدید از گمرک چهارمحال وبختیاری به شهرکرد سفر کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما