شناسهٔ خبر: 26790 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت؛

لزوم تشکیل کمیته ویژه بانکرینگ/ افتتاح ۳۰ پروژه در بنادر استان هرمزگان در هفته دولت/ مذاکره با شرکت‌های بزرگ بندری برای آغاز سرمایه‌گذاری/ کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی بعد از برجام

گزارش آخر هفته افتتاح ۳۰ پروژه در بنادر استان هرمزگان به مناسبت هفته دولت، مذاکره با شرکت‌های بزرگ بندری برای آغاز سرمایه‌گذاری در بنادر کشور، کاهش هزینه‌های حمل و نقل دریایی بعد از برجام از جمله مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

 

محمدرضا فیاض دبیر انجمن صنعت بانکرینگ(خبر کامل در اینجا)

آمار و ارقام حکایت از آن دارد که ما شانس و فرصت های زیادی را در صنعت بانکرینگ از دست دادهایم بنابراین باید همگی دست به دست هم دهیم تا بتوانیم ابتدا این کار را به صورت ملی شروع کرده و در مرحله دوم عقب ماندگیهای خود را جبران کنیم.

ما با داشتن ١٤٠٠ کیلومتر مرز دریایی در جنوب کشور و بنادر متعدد و ناوگان قابل توجه،   نتیجه عکس نسبت به عملکرد امارات داریم به عبارت  در صنعت بانکرینگ دستاورد خوبی با توجه به موقعیت کشور نداشته ایم.

سوخت رسانی به حمل و نقل دریایی در ٤٠٠ بندر مهم دنیا انجام میشود که منطقه ما سهم مهمی در این زمینه دارد.

محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی(خبرکامل در اینجا)

باید کمیته خاصی بین سازمان بنادر ودریانوردی، وزارت نفت و بخش خصوصی برای مقوله بانکرینگ تشکیل شود.

کشورهای منطقه از موقعیت‌های دشوار ما در دوران جنگ و تحریم استفاده کرده و پیشرفت کردند، بنابراین باید در دوران پساتحریم از فرصت ایجاد شده بهره کامل را ببریم.

در بحث بانکرینگ، سازمان بنادر و وزارت راه و وزارت نفت مکلف شدند تسهیلات لازم برای اجرای این کار را فراهم کنند. در این عرصه رشد داشته‌ایم اما مناسب نبوده است.

در سال ٩٤ میزان بانکرینگ اجرایی شده توسط ایران از ٣,٣ میلیون تن به ٤.٤ میلیون تن افزایش یافت، همچنین در سال ٩٣ بزرگترین قرارداد بانکرینگ کشور منعقد شدکه در این زمینه عملیات اجرایی به صورت جدی در حال انجام است.

سازمان بنادر آمادگی تضمین سرمایه‌گذاری در صنعت بانکرینگ را نیز دارد زیرا بحث ضمانت به عنوان یکی از مشکلات بزرگ سرمایه گذاران با حمایت سازمان بنادر مرتفع شود.

ما برای توسعه صنعت بانکرینگ باید با شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه بانکرینگ مشارکت داشته باشیم و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان(خبرکامل در اینجا)

اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان برای گرامیداشت هفته دولت ۳۰ پروژه در بنادر شهید رجایی، لنگه، سیریک، جاسک و جزایر قشم، کیش، هنگام و لارک را آماده افتتاح دارد.

غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی(خبرکامل دراینجا)

ایران پتانسیل بالایی در حوزه حمل و نقل دریایی و استفاده از بنادر دارد، دوره پسابرجام هم تا حدودی شرایط را تغییر داده است و میزان علاقه‌مندی شرکت‌های کشتیرانی از بنادر ایران را بیشتر و رفت و آمدها را چشمگیر کرده است.

امکان سرمایه‌گذاری در حجم بالا در بنادر کشورمان وجود دارد و مذاکرات زیادی هم صورت گرفته است اما به دلیل اینکه هنوز روی یک سری موضوعات مثل اینکه خود دولت هم شریک تجاری سرمایه‌گذاران بین‌المللی باشد یا خیر؟ به نتیجه واحدی نرسیده‌ایم.

متاسفانه هنوز فاصله زیادی تا جایگاه واقعی خود برای داشتن بنادری با زیرساخت‌های مناسب داریم.

تعداد کشتی‌ها و اسکله‌ها به اندازه کافی نیست و  ساخت اسکله سرمایه‌گذاری عظیمی می‌خواهد. بر همین اساس تاکید داریم که باید از سرمایه‌گذاری خصوصی خارجی استفاده کرد منتهی با مشارکت بخش داخلی.

درحال حاضر با اکثر شرکت‌های بزرگ که ۶۰ تا ۷۰درصد بنادر دنیا را در اختیار دارند وارد مذاکره شده‌ایم و معتقد هستیم با حضور این شرکت‌ها رونق به بنادر شمالی و جنوبی کشور می‌آید.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی(خبر کامل در اینجا)

آمار ۵ ماهه بنادر ایران نشان دهنده رشد ۲۴ درصدی صادرات است. از طرفی افزایش فروش نفت به ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز ما را به روزهای قبل از تحریم رسانده اگرچه سهم ایران چندین برابر این میزان است

نظر شما