شناسهٔ خبر: 26798 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در شصت و سومین نشست شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری مطرح شد:

برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)

نشست بخش اول شصت و سومین نشست شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با هدف ارائه و بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری با تاکید بر ضرورت سامان دهی مجموعه شهری اطراف حرم مطهر رضوی اظهار کرد: موضوع تهیه برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در سال ۱۳۹۳ وفق مصوبات مورخ ۲۳/۴/۹۳ و ۸/۱۰/۹۳ شورای عالی شهرسازی و معماری، در دستور کار شرکت مادر تخصصی  عمران و بهسازی شهری قرار گرفت. در این راه بهره‌گیری از رهنمودهای مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی، هم‌فکری و هماهنگی با مدیریت استانی و شهری مشهد در مراحل مختلف پیشبرد برنامه مذکور همواره مد نظر قرار گرفته است.

وی در این خصوص اضافه کرد: در این راستا به منظور هم‌اندیشی و بهره‌مندی از نظرات جامعه حرفه‌ای و دانشگاهیان در مورد برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، شصت و سومین نشست از مجموعه نشست‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در روز یکشنبه ۳۱/۵/۹۵ به این موضوع اختصاص یافت.

در این جلسه خلاصه‌ای از فرایند برنامه تهیه شده توسط مشاور تهیه کننده طرح(مهندسان مشاور مهرازان) به شرح موارد اصلی زیر ارائه شد:

۱- اشاره به مصوبات شورایعالی شهرسازی در تاریخ ۹۳/۴/۲۳ و ۹۳/۱۰/۸ در خصوص بررسی طرح جامع سوم شهر مشهد.

۲ - ارائه نمودار فرآيند مطالعاتى، طراحى، اجرايى و بهره‌بردارى محدوده اطراف حرم مطهر حضرت رضا (ع).

۳- اشاره به سابقه تاریخی محدوده و همچنین انواع طرح‌های تهیه شده برای محدوده پیرامون حرم از ۴۰ سال گذشته تا زمان حاضر و تغییرات ناشی از آنها در محدوده طرح.

۴- معرفی طرح مصوب ملاک عمل، سوابق تهیه و تصویب و ویژگی‌های شاخص آن.

۵- ارائه اطلاعاتی در ارتباط با طرح‌های الحاقی و موضعی تهیه شده بعد از تصویب طرح ملاک عمل( از ۱۳۸۷ تاکنون) شامل طرح‌های گسترش حیات زیرسطحی در محدوده ره-باغ‌های طرح مصوب، گذر مفصل، و محدوده ضلع قبله.

۶- ارائه خلاصه تراز مالی طرح ملاک عمل.

۷- شرح پیامدها و آسیب‌های ناشی از اجرای طرح ملاک عمل.

۸- ارائه اصول و معیارهای بازنگری طرح، تعریف چشم‌انداز، اهداف و راهبردهای طرح بازنگری در زمینه‌های برنامه‌ریزی، طراحی، ابعاد اجتماعی و زیست محیطی، مدیریتی.، مالی، اجرایی و نظارتی.

۹- اشاره به پیشنهادات طرح‌های جامع اول(خازنی) و دوم(مهرازان) شهر مشهد در زمینه کاهش فشار بر بافت پیرامونی حرم مطهر، آرام‌سازی این محدوده و بهره‌گیری از پتانسیل‌های توسعه در سایر قسمت‌های شهر مشهد

۱۰- تاکید بر ضرورت پیوند محدوده اطراف حرم و شهر مشهد.

۱۱- اشاره به گزینه‌های قابل تصور و محتمل بازنگری در طرح در قالب ۳ سناریو بازنگری در طرح با رویکردهای حداقل تغییر در ملاک عمل(سناریو اول)، حداکثر تغییر در طرح ملاک عمل(سناریو دوم)، تغییر نسبی در طرح ملاک عمل( سناریو سوم).

۱۲- تاکید بر حفظ فضاهای سبز موجود داخل بافت و در داخل قطعات موجود در روند نوسازی و بهسازی بافت.

پس از ارائه برنامه فوق حاضرین درجلسه نشست ضمن بحث و گفتگو در مورد مشکلات ناشی از نحوه ساخت و سازهای جدید و تملک و تخریب بافت‌های سنتی و تاریخی، خواستار جلوگیری از ادامه این روند و نیز تشکیل نشست‌های  مشابه بخصوص در شهر مشهد شدند.

همچنین مقرر شد در جلسه آتی، تمرکز اصلی بحث بر رویکردها و پیشنهادات پروژه " برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه" معطوف شده و خصوصاً مطالعات انجام شده در زمینه‌های تاریخی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد./

نظر شما