شناسهٔ خبر: 26830 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت گرفت؛

ابلاغ دستورالعمل طراحی و اجرای مخلوط‌های آسفالتی درشت دانه

آسفالت با همکاری پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، «دستورالعمل طراحی و اجرای مخلوط‌های آسفالتی درشت‌دانه» به عنوان ضابطه شماره ۷۰۶ امور نظام فنی و اجرایی ابلاغ گرديد و رعایت مفاد آن از تاریخ ۱/۱۰/۹۵ الزامی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این دستورالعمل به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه و مواد ۶ و ۷ آیین‌نامه استانداردهای اجرایی طرح‌های عمرانی و در چارچوب نظام فنی و اجرایی کشور (موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۲۳۳۹/ت ۳۳۴۹۷ مورخ ۲۰/۴/۸۵  هیات وزیران) با توشیح رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.

خوش‌کردار، سرپرست دفتر تدوین ضوابط و استانداردهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در توضیح مراحل تدوین «دستورالعمل طراحی و اجرای مخلوط‌های آسفالتی درشت‌دانه» گفت: پروژه مذکور در سال ۸۸، به سفارش پژوهشکده حمل و نقل به عنوان کارفرما، توسط مركز تحقیقات مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی دانشگاه تربیت مدرس انجام یافته و در بهار سال ۹۱  گزارش نهایی آن به تصویب رسیده است و مراحل ابلاغ آن با پی‌گیری دفتر تدوین ضوابط و استانداردهای مرکز به ‌عنوان رابط مرکز و امور نظام  فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور صورت پذیرفت.

سرپرست دفتر تدوین ضوابط و استانداردها در تشریح این دستورالعمل به لحاظ فنی و تخصصی گفت: طراحی، ساخت و اجرای صحیح لایه‌های آسفالتی حاوی مصالح درشت‌دانه در عملکرد درازمدت روسازی­ها بسیار تاثیرگذار است. در این دستورالعمل ملاحظات و جنبه‌های اجرایی، روش‌های طرح مخلوط، پارامترهای مؤثر و نحوه اجرای مخلوط‌های آسفالتی درشت‌دانه و الزامات مربوط به آن و همچنین از لحاظ فنی، اقتصادی نیز مورد بحث و تشریح قرار گرفته است. مخلوط‌های آسفالتی درشت‌دانه معمولاً برای ساخت لایه‌های میانی و آستر روسازی‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. غالباً بر روی اینگونه از مخلوط‌ها، یک لایه سطحی به منظور هموارسازی بهتر سطح راه و جلوگیری از شن‌زدگی نیز احداث می‌شود.

خوش‌کردار امكان اجرای آسفالت در ضخامت زیاد، مقاومت مناسب، كاهش تاثیر نقش قیر در مخلوط و كاهش میزان مصرف قیر را در زمره مزایایی دانست که  استفاده از مخلوط‌های آسفالتی درشت‌دانه فراهم می‌‌آورد.

وی با تاکید بر‌ کاهش تاثیر قیر بر مخلوط‌های آسفالتی درشت‌دانه به عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های یاد شده افزود: در مخلوط‌های حاوی مصالح درشت‌دانه كه در آن‌ها امكان اتصال سنگدانه‌ها به یكدیگر توسط سنگدانه­‌های درشت ایجاد می‌شود، عامل افزایش مقاومت شده و قیر تاثیر به مراتب كمتری در ایجاد مقاومت و پایداری این مخلوط‌ها خواهد داشت. به علاوه این‌گونه آسفالت‌ها با تغییر آب و هوا دچار تغییرات چندانی نشده و می­توانند به راحتی شرایط آب و هوا در زمستان و تابستان را تحمل كنند (در زمستان دچار ترک خوردگی نشده و در تابستان دچار تغییر شکل نگردند). 

 سرپرست دفتر تدوین ضوابط و استانداردها، با مهم دانستن همكاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص تدوین انواع دستورالعمل‌های مورد نیاز در سایر حوزه‌های مهندسی راه و شهرسازی و تاکید بر ادامه‌داربودن این همکاری گفت: به طور قطع این همکاری در سال جاری و سال‌های آتی ادامه خواهد داشت. با عنایت به تفاهم بعمل‌آمده با امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور در انتشار مجموعه ضوابط، آیین‌نامه‌ها و استانداردهای مورد نیاز جامعه مهندسی کشور، جلسات ماهانه‌ای در راستای برنامه‌ریزی همکاری‌های مشترک و پیگیری امور مربوطه برگزار می‌گردد.

در حال حاضر نیز تعدادی ضوابط در دو حوزه حمل و نقل و ساختمان و ابنیه فنی تهیه و برای ابلاغ در اختیار امور نظام فنی و اجرایی قرار گرفته است.

 

نظر شما