شناسهٔ خبر: 26908 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزير راه و شهرسازی برگزار شد

جزئيات مراسم بازگشايی يك مدرسه تاريخی در همدان/ آغاز عملیات مرمت و حفاظت از مدرسه صالحان

مراسم روز پنج شنبه به مناسبت هفته دولت در مراسمی ویژه که با حضور محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقامات استانی برگزار شد، در وروی مدرسه صالحان گشوده شد تا عملیات مرمت و حفاظت این بنای باارزش به دنبال آن شروع شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این مراسم که با حضور آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی امام جمعه همدان، مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی کشور، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، محمد رودباری مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان، تمامی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی، معتمدین محله کلپا و مردم محله انجام شد، مراسم ویژه گشایش در ورودی این مکان تاریخی، برگزار شد.

این در حالی است که چندی پیش شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با هدف حفظ بنای تاریخی٬ خانه صالحان واقع در محله کلپای شهر همدان را تملک کرد تا برنامه بازآفرینی و احیای این مکان را عملیاتی کند. احیای بافت‌های تاریخی ضرورت دارد و اندیشه بازگرداندن بافت‌های تاریخی به زندگی جدید٬ به مفهوم بازتولید فرهنگ بومی٬ اسلامی و ایرانی است.

این ساختمان که تا سال ۱۳۳۸ کاربری مسکونی داشت و با عنوان «خانه نایینی‌ها» شناخته می شد، سال ۱۳۳۸ به آموزش و پروش واگذار شد و تا سال ۱۳۵۷ به مرکزی آموزشی به نام «مدرسه رهنما» تغییر کاربری داد وئپس از چند بار دست به دست شدن تا سال ۱۳۸۰ به عنوان دبیرستان به فعالیت خود ادامه داد. این بنا از سال ۱۳۸۰ تا کنون به دلایل گوناگون تعطیل و بدون استفاده باقی‌مانده است.

مدرسه صالحان دارای سه بنا در دوره‌های مختلف (دوره قاجار، پهلوی اول و دوم) به مساحت ۷۸۲/۶۶ مترمربع بوده که در سال ۸۶ در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

این مدرسه به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال توسط شرکت عمران و بهسازی ایران به نمایندگی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان خریداری و در مورخ ۹۵/۴/۲۷ در دفترخانه، سند آن منتقل شد.

هدف از تملک این خانه تاریخی، حفظ و نگهداری یک بنای با ارزش و به منظور فعالیت فرهنگی، اجتماعی، هنری و قرآنی به عنوان خانه محله با مدیریت مردم محله کلپا است.

با توجه به فرسوده بودن خانه صالحان پس از تامین اعتبار و مرمت آن برنامه‌ریزی لازم به منظور رسیدن به هدف مذکور انجام خواهد گرفت. بازگشایی در این خانه توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اولین گام در راستای بازآفرینی و مرمت این خانه باارزش تاریخی است.

نظر شما