شناسهٔ خبر: 26988 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسید آقایی در نشست خبری مطرح کرد:

دوره طلایی راه‌آهن با اهتمام مشترک دولت و مجلس بر توسعه حمل و نقل ریلی/ عملیات ساخت بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را‌ه‌آهن دو خطه در دولت یازدهم/ تجهیز تمام شبکه راه‌آهن به سیستم کنترل اتوماتیک ATC

پورسید آقایی پورسید آقایی در نشست خبری گفت: ایران از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن دوخطه داشت، اما در دولت یازدهم بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن دوخطه در دست ساخت قرار گرفت که ۸۰۰ کیلومتر آن تا پایان سال جاری تحویل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی در نشست خبری امروز هفتم شهریورماه که در ساختمان راه‌آهن برگزار شد با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در بخش حمل و نقل ریلی اظهار داشت: رویکرد دولت توسط رئیس جمهوری در ابتدای دولت یازدهم اعلام شد مبنی بر اینکه یکی از سه کاری که دوست دارم از من به یادگار بماند توسعه حمل و نقل ریلی است و امروز بعد از گذشت سه سال این اتفاق کاملا مشهود است و دولت در زمینه راه آهن تلاش‌های زیادی با توجه به کاهش قیمت نفت انجام داده است.

وی افزود: اعتباراتی که در سال ۹۲ و ۹۳ به حمل و نقل ریلی اختصاص یافته معادل اعتبارات کل ۱۰ سال قبل از آٖن است؛ علی رغم اینکه دولت دو سال سخت مالی را پشت سر گذاشته است و در آن ۱۰سال دولت وقت در وفور نعمت به سر می‌برد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام شده در این سه سال گفت: مجلس مصوبات خوبی داشت و بخشی از این اقدامات با کمک مجلس نهم انجام شد و به نوعی می‌توان گفت در دوره طلایی راه آهن قرار داریم زیرا دولت و مجلس با هم بر توسعه حمل و نقل ریلی اهتمام داریم.

بهره‌برداری از ۸۰۰ کیلومتر راه‌آهن دو خطه در سال ۹۵

به گفته پورسید آقایی ایران از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن دوخطه داشتیم که مهمترین آن راه‌آهن تهران-مشهد و بافق-بندرعباس است. اما در دولت یازدهم و طی سه سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه آهن دوخطه در دست ساخت قرار گرفت که ۸۰۰ کیلومتر آن تا پایان سال جاری تحویل و به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به برنامه راه اهن برای توسعه خطوط حومه ای گفت: خطوط حومه ای تا قبل از دولت هیچ اقدامی نشده است و حالا بیش از ۷۰ کیلومتر خطوط حومه ای در دست احداث است که شامل تهران-گرمسار، تهران-کرج، اهواز-سربند به صورت چهارخطه و مسیر قزوین نیز دو خطه خواهد شد. که برای اولین بار اولین بار عملیاتی شده است.

تاثیر قطارهای حومه‌ای بر افزایش سطح رفاه مردم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای این خطوط باعث افزایش سطح زندگی رفاه مردم می‌شود تصریح کرد: کلان شهرها از نظر شاخص کیفیت زندگی در سطح پایین قرار دارند که دلیل اصلی آن آلودگی هوا ترافیک و ساختار غلط شهرسازی و نمود اختلاف طبقاتی است. همچنین حمل و نقل عمومی می‌تواند موجب بهبود وضعیت زندگی عمومی و زندگی در منازل بزرگتر در نزدیکی شهرهای بزرگ باشد. وزارت راه و شهرسازی این مساله را وظیفه خود می داندو تا پایان دولت به بهره برداری خواهد رساند تا اطراف تهران را با خطوط ریلی حومه ای ضربدری به هم متصل کند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اقدامات فنی و زیربنایی گفت: امروز تمام شبکه راه آهن کشور به سیستم کنترل اتوماتیک ATC مجهز شده است که می تواند هر قطار که از سرعت مجاز تجاوز کرد به صورت اتوماتیک سرعت آن را کاهش دهد. در این راستا ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شدند و ۱۰۲ ایستگاه تا پایان سال مجهز خواهند شد.

وی افزود: با ایجاد ایستگاه های مجازی قطارها می توانند به صورت مستمر و پشت هم تردد کنند و این سیستم در خط تهران-مشهد انجام شده که موجب شد تعداد تردد قطارها در این خط از ۵۰ قطار به ۲۰۰ قطار در روز برسد و هر ۷ دقیقه یک قطار از تهران به مشهد حرکت کند.

پورسید آقایی گفت: در حال حاضر ایران جزو ۸ کشور تولید کننده این سیستم در جهان است که از تراک‌یندی بومی سازی شده استفاده می‌کند. این سیستم با دانش فنی ایجاد شده است در نتیجه ما می‌توانیم به روز رسانی را انجام دهیم. لذا این سیستم تهران-مشهد بافق-بندرعباس، تهران-کرج، تهران-قم و تهران-اسلامشهر-پرند انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش مسافری بیان داشت: با اعتباراتی که برای بخش مسافری در نظر گرفته شد بیش از ۲۷ نمازخانه در شبکه سراسری احداث می‌شود که ۸ دستگاه به بهره برداری رسیده و ۱۹ مورد دیگر نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید که می توان از تاخیر نماز مردم جلوگیری کرد. همچنین ۱۵۰ نمازخانه نیز یازسازی شد.

وی از افتتاح ایستگاه جدید زنجان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این ایستگاه به صورت مدرن و جدید طراحی شده است.

پورسید آقایی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش حمل ونقل ریلی بار بیان داشت: در حمل ونقل بار در نظر داریم گلوگاه‌های فنی را رفع کنیم. همچنین در سال ۹۳ و ۹۴ سهم بار در بخش ریلی افزایش پیدا کرده است برخلاف اینکه همواره سهم ریلی در گذشته سال به سال کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن خاطر نشان کرد: در سال ۹۳ رشد بار در حمل ونقل ریلی ، ۹.۲ درصد و در جاده ۴ درصد بوده است. همچنین در سال ۹۴ نیز سهم ما ۲.۲ درصد و رشد بار در حمل ونقل جاده ای به منفی ۷ درصد رسید که دلیل اصلی آن کاهش قیمت سنگ آهن محسوب می شود.

رشد ۸درصدی حمل ونقل بار در راه آهن در ۵ ماه نخست سال

به گفته پورسید آقایی تا ۵ ماه اول سال جاری راه آهن ۸ درصد رشد داشته است درحالی که سهم کل کشور بالغ بر ۴ درصد بوده است.

وی با اشاره به کاهش حجم ترانزیت ریلی در سال ۹۲ به ۵۰۰ هزار تن گفت: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران این آمار بسیار عجیب بود اما خوشبختانه با تغییر جهت ترانزیت در سال ۹۳ و ۹۴ به ۱.۵ تن ترانزیت کالا دست یافتیم و امیدواریم امسال نیز رشد قابل توجهی در این زمینه داشته باشیم .

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای ما مهمترین مسئله افزایش سهم از مجموع عملیات است و توانستیم افزایش خوبی در سهم کشور داشته باشیم.

پورسید آقایی با بیان اینکه که قطارهای تهران-مشهد امروزه سرعتی بالای ۱۴۰ کیلومتر دارند، گفت: از ماه گذشته شروع به جمع‌آوری قطارهای کم سرعت در مسیرها کردیم و درحال حاضر قطارهایی که به سمت مشهد می‌روند همگی سرعتی بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر دارند که باعث می‌شود زمان سفر با در نظر گرفتن اوقات شرعی به ۱۰ ساعت برسد.

وی افزود: از تمام شرکت‌های بخش خصوصی تشکر می کنم زیرا بیشترین فشار بر روی آن‌ها بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اشاره به وضعیت ایستگاه های موجود در کشور کرد و گفت: قبلا ما ۵۰ ایستگاه داشتیم اما امروز این تعداد به ۱۵۰ ایستگاه رسیده و بین هر ایستگاه هم ۳ ایستگاه مجازی وجود دارد که قطار از این ایستگاه‌ها فقط عبور می کند و به محض عبور سیستم سیگنال اجازه عبور قطار بعدی را می‌دهد.

تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای

پورسید آقایی افزود: دولت تشکیل شرکت قطارهای حومه ای را در لایحه برنامه ششم ارئه کرده و بند مشخصی مربوط به این موضوع گذاشته که وزارت راه و شهرسازی را مجبور به تشکیل این شرکت می‌کند، اما به این دلیل که لایحه در حال بررسی است فعلا نمی‌توان کاری کرد.

وی ادامه داد: از آن جا که دولت نمی تواند شرکت جدید تاسیس کند بنا براین دولت لایحه‌ای را به مجلس پیشنهاد می‌دهد. امیدوار هستیم با حمایت نمایندگان بتوانیم این شرکت را تشکیل دهیم.

واگن‌ها جوان‌سازی می‌شوند

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ناوگان مسافری از لحاظ عمر بسیار مهم است گفت: ما در حال حاضر دو کار را به موازات داریم انجام می‌دهیم که یکی شامل از رده خارج کردن واگن‌های با عمر بالا است. اما با این که واگن متعلق به بخش خصوصی است به شرکت راه‌آهن اختیاراتی داده شده و نزدیک سه سال پیش استانداردهایی را مشخص کردیم که تعیین کند قطارها پس از چه عمری باید از رده خارج شوند.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده تمام قطارها و واگن هایی که بالای ۵۵ سال عمر دارند از رده خارج شدند و با توجه به این استاندارد سال گذشته ۱۵۰ واگن از بخش خصوصی کنار گذاشته شد. همچنین تصریح کردیم که واگن‌هایی که بالای ۵۵ سال عمر دارند تحت هیچ شرایطی استفاده نشودند.

وی ادامه داد: ما قبلا اعلام کردیم که سال ۹۵ ما واگن‌های بالای ۴۵ سال را هم از بخش خصوصی  خارج می‌کنیم و اجازه سیر به آن‌ها نمی دهیم به این دلیل که سطح خدمات این واگن ها هم پایین است.

معاون وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: این حرف را ما سه سال پیش اعلام کردیم که شرکت‌ها نگویند که چرا یک دفعه اعلام شد تا واگن‌های فرسوده و خارج از استاندارد از رده خارج شوند. با این همه در آذر ماه امسال حدود ۳۵۰ واگن بالای ۴۵ سال را از بخش خصوصی از رده خارج می کنیم.

پورسید آقایی بیان کرد: در کشور ما کامیون‌هایی با عمر مشابه واگن ها داریم که در حال کار در کشور هستند و هنوز هیچ سازمانی نتوانسته سقف عمری برای کامیون‌ها بگذارد و این هم به این دلیل است که مالک این کامیون ها بخش خصوصی است و اصولا مایل هستند تا آخر از عمر کامیون استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت راه آهن بابیان اینکه شرکت راه‌آهن توانسته استانداردی برای عمر واگن ها مشخص کند افزود: این کار ما باعث شد که برخی از شرکت‌های خصوصی اعتراض کنند و بگویند که چرا از واگنی که ما داریم از آن پول درمی‌آوریم از رده خارج می‌شود؟

وی با اشاره به این که داریم شرکت‌های خصوصی را به توسعه و خرید ناوگان جدید تشویق کنیم؛ افزود: تا آخر سال ۲۳۵ واگن جدید وارد شبکه ریلی خواهد شد که برخی از این واگن‌ها جدید و برخی دیگر در سال های گذشته و در دولت قبل مجوز گرفته بودند که به صورت دست دوم توسط شرکت‌های خصوصی وارد شده بودند. البته شرکت‌های خصوصی مشغول نوسازی این واگن ها هستند تا به سیر اضافه شوند.

معاون وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: ما امیدواریم بتوانیم با این کارها میانگین سن واگن‌های کشور را در نهایت به ۱۵ سال برسانیم.

خرید ریل از هند با ۵ درصد از مبلغ کل قرارداد

پورسید آقایی با بیان اینکه در حاضر در کشور ریل نمی‌سازیم گفت: ما عملا در کشور ریل کافی برای ریل گذاری نداریم این در حالی است که شرایط برای ایجاد ریل گذاری داریم اما ریل کافی نداریم.

وی ادامه داد: تصمیمی که در این دولت برای حل مشکل کمبود ریل گرفتیم این بود که نباید به امید ساخت ریل در داخل، خرید ریل متوقف شود و همینطور نباید طوری ریل بخریم که به ساخت داخل صدمه بخورد. ما با استفاده از فاینانس و وام دوازده ساله از هند ریل خریدیم برای اینکه بتوانیم نیاز حال حاضر کشور را رفع کنیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: چون وام دوازده ساله بود فقط ما ۵ درصد مبلغ را از کل مبلغ که ۲۰ میلیارد تومان بود پرداخت کردیم و توانستیم با این کار ریل مورد نیاز کشور را فراهم کنیم. ما با ۲۰ میلیارد تومان توانستیم ۱۵۰ هزار تن ریل را از هند وارد کشور کنیم.

پورسید آقایی ادامه داد: اگر ما می خواستیم این مبلغ را در کشور سرمایه گذاری کنیم، حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم برای خرید چنین ریلی بود. ولی ما شرکت ذوب آهن را تشویق کردیم تا خط تولید ریل خود را راه بیاندازد و بخشی از هزینه ساخت کارخانه ریل را راه‌آهن می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان از ذوب آهن طلبکاریم و ما اصلا سودی از این مطالبات نمی‌گیریم. ذوب آهن با پول راه‌آهن خط ریل خود را راه انداخته است. اخیرا هم قرادادی را با ذوب آهن عقد کردیم که شامل ۴۰ هزار تن ریل است که مجوز این کار از سازمان مدیریت گرفته شده و در حال مبادله هستیم که ریل‌های خریداری شده از ذوب‌آهن قیمتش ۳۰ یورو از کشورهای اروپایی بیشتر باشد.

توسعه راه با توجه به جذب سرمایه

معاون وزیر راه وشهرسازی اشاره به توسعه راه باتوجه به جذب سرمایه گذاران کرد گفت: برای جذب سرمایه‌گذار اعتماد مهم است نه مبلغ، اصل موضوع برای ما این است که بتوانیم سرمایه گذاران خارجی اعتماد به ما کنند. این کار باعث می‌شود که سرمایه گذاران با اعتبارات خود بتوانند سرمایه گذاری مطمئنی داشته باشند.

وی با اشاره به توسعه راه‌آهن با افزودن کترینگ جدید گفت: در این زمینه هم کارهای خوب بسیاری شد؛ شما فرض کنید یک سرمایه‌گذار در حد زیادی سرمایه گذاری می کند و امکانات ارائه می‌دهد و باید آنقدر از شرایط راضی و اعتماد داشته باشد تا بتواند کارهای دیگری را بعدا انجام دهد.

پروژه‌های اولویت‌دار  ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت ۵ پروژه را از راه‌آهن‌هایی که به تازگی دارد ساخته می‌شود در اولویت قرار داده که شامل راه‌آهن غرب کشور، همدان، میانه - تبریز تا آستاراباد، ارومیه و راه‌آهن قزوین- رشت است که دولت تا پایان کار خود قصد بهره‌برداری از خطوط این پروژه ها را دارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به راه‌آهن رشت- آستارا گفت: این پروژه در حال مذاکره برای تامین منابع مالی است و ما این پروژه را دوبخش می‌دانیم یکی آستارا- آستارا که تا پایان سال میلادی به اتمام می‌رسد. در این ناحیه پل مرزی مشترک در حال ساخت است و بخشی از این راه‌آهن که در رشت واقع شده نیاز به منابع مالی دارد.

پورسید آقایی با اشاره به سفر رییس جمهوری به آذربایجان گفت: در این سفر موافقت‌نامه‌ای امضا شد که از خط اعتباری آذربایجان استفاده کنیم برای ساخت خط آذربایجان، و در هر صورت دولت می‌خواهد حلقه رشت-آستارا را تکمیل کند.

وی ادامه داد: پروژه آستارا- آستارا حدود ۵۵۰ میلیون دلار بودجه ساخت می‌خواهد و اعتبار دیگری برای تملک می‌خواهیم چون تمام مسیر زمین های شخصی است که این مسیر در عرض ۳۵ متر است و باید خریداری شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اشاره به راه آهن چابهار کرد و گفت: خط راه‌آهن چابهار- زاهدان در حال ساخت است و عملیات زیرسازی آن شروع شده و با هند مذاکراتی صورت گرفته و آن ها اعلام آمادگی کردند تا تامین مالی کند. ولی این فقط در حد مذاکره است باید ببینیم که آیا هند می‌تواند شرایط ایران را قبول کند؟

وی از هماهنگی عالی بین راه آهن و بنادر خبر داد و گفت: روند بسیاری عالی در حد وزارتی صورت گرفته تا بتوان حمل و نفل ریلی را در بنادر گسترش بدهیم و خوشبختانه ما بخشنامه‌ای با ریاست محترم سازمان بنادر داریم مبنی بر این که هیچ ترمینالی در بنادر حق ساخت ندارند مگر اینکه به خطوط ریلی مجهز شده باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به تمام هماهنگی‌ها با بخش دریایی، حمل بار در بندر شهید رجایی ۳ برابر افرایش داشته و از ۵ درصد به ۱۵ رسیده که شامل مجموع باری است که وارد و یا خارج می‌شود و هدف گذاری ما این است که این حجم را به ۳۰ درصد برسانیم.

ایجاد ایستگاه‌های قطار در مرکز شهرها

پورسید آقایی اشاره به فاصله ایستگاه‌های قطار از مرکز کرد و گفت: این اعتقاد را من نسبت به سیاست‌های گذشته دارم که واقعا روند اشتباهی را در پیش گرفتند چون هرچه که ایستگاه راه‌آهن ساخته شده خارج از شهر ساخته شده است. بیش از هزار میلیارد خرج راه‌آهن اصفهان شیراز شده اما هیچ کارایی خاصی ندارد و عملا با این کار پول الکی خرج کردیم به خاطر ندیده گرفتن برخی از الزامات و کارهایی که باید انجام دهیم و نتیجه‌اش شده راه‌آهن شیراز به اصفهان. توجه کنید وقتی ایستگاه در بیایان است چه کارایی برای مردم دارد و چه استقبالی می‌شود؟

وی ادامه داد: خوشبختانه در این دولت این سیاست اصلاح شده به نحوی که ما حالا داریم ایستگاه های موجود را تغییر می‌دهیم؛ برای مثال در همدان ایستگاه جدید در مرکز شهر تهیه شده و بحث خرید زمین آن در حال انجام است همینطور در رشت طی دو هفته گذشته محل جدید ایستگاه رشت تعیین شد. کار آوردن ایستگاه به داخل شهر از خارج شهر از اهداف ماست و ما به صورت جدی آن را انجام می‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اصولا شرط ساخت خط آهن جدید را در تمام شهرها اعلام شده که باید ایستگاه آن خط آهن در شهر باشد و هر جا که مخالفتی باشد ما اصلا وارد ساخت خط آهن نمی‌شویم. اکنون راه‌آهن شیراز به اصفهان مشکل بزرگی است و ما داریم مطالعات را انجام  می دهیم تا ایستگاه را به داخل شهر بیاوریم.

وی ادامه داد: حالا با توجه به انجام قطارهای حومه‌ای، خط مشترکی داریم برای شیراز تا هم کار حومه‌ای را انجام دهد یعنی به سمت مرودشت به شیراز بود، و هم به داخل شهر شیراز. البته این کار هزینه بر است چون تملک زمین در داخل شهرها بسیار سخت است اما اگر این هزینه را نکنیم آن خط‌های دیگری که ساختیم عملا بی اثر است.

پورسید آقایی افزود: به اعتقاد بنده هدف از ادغام وزارت مسکن و وزارت راه و ترابری ایجاد حمل و نقل حومه‌ای در داخل شهرها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز در هیچ شهری غیر از تهران ایستگاه راه آهن درون شهری وجود ندارد، گفت: توجه کنید در شهرهای توسعه یافته دنیا هیچ شهری نیست که در درون شهر ایستگاه قطار وجود نداشته باشد. شما اگر به شهرهای بلوک شرق بروید می بینید ۴ ایستگاه درون شهری دارند و در غرب ۴ تا ۷ ایستگاه که این تعداد ایستگاه باعث کاهش ترافیک می شود.

وی اشاره به نظارت غیر کارشناسانه در مورد بیرون بدون ایستگاه های راه‌آهن از شهر کرد و گفت: برخی می‌گویند که مردم با مترو بروند تا به ایستگاه بیرون از شهر برسند یا با ماشین بروند، خب این حرف اصلا درست نیست، چون یک شهروند با آن همه بار باید هزینه اضافی بپردازد تا با ماشین به ایستگاه برود یا اینکه در متروهای شلوغ یک ساعت سرپا بایستد تا به ایستگاه برسد. توجه داشته باشد اگر ایستگاه از شهر دور باشد مردم علاقه‌ای به استفاد از ایستگاه نخواهند داشت.

پورسید آقایی اشاره به مطالعه برای ساخت ایستگاه راه‌آهن در میدان آزادی تهران کرد و گفت: این حرف فقط در حد یک نظریه بوده و بیشتر یک ایده است که اصلا کارشناسی نشده است. ما ایستگاه تهران را توسعه می‌دهیم  ولی در مورد میدان آزادی داریم بررسی می‌کنیم و باید دید در کدام نقاط از تهران می‌توانیم ریل را به هم متصل کنیم؛ یعنی ایده‌مان برای میدان آزادی این است که خطی که از سمت کرج به تهران می آید را بتوانیم با ساخت یک تونل زیرزمینی از زیر فرودگاه به سمت میدان آزادی ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال انجام مطالعات برای نقاط شرق تهران هم هستیم تا قطارهای شمال و پردیس در شهر تهران ایستگاه داشته باشند. کار جدی که در تهران دارد صورت می‌گیرد ایجاد ایستگاه مشترک در شهر ری است که در مجاورت ایستگاه مترو واقع است.

وی با اشاره به راه آهن گرمسار- اینچه برون، گفت: مذاکراتی را با روسیه از سال پیش برای برقی کردن این خط راه‌آهن شروع کردیم که بتوانیم با استفاده از خط اعتباری روسیه و با توجه به مصوبه مجلس در اصلاحیه قانون بودجه که به دولت اجازه می‌داد تا از ۵ میلیارد ریال از اعتبارات روسیه برای طرح‌های عمرانی استفاده کند، جلو برویم. برای تاییدیه نهایی منتظر نظر شورا نگهبان هستیم که ابلاغ شود.

ایستگاه‌هایی برای پاسخ به نیاز شهروندان

پورسید آقایی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر استفاده از نظام TOD در نظام حمل و نقل ریلی گفت: امروز یکی از رویکردهای اساسی در ایستگاه‌های درون شهرها همین بحث تی‌اودی است که ایستگاه‌های قطار فقط محل پیاده شده مسافر نیست و محلی برای رفع نیازهای مسافر است که در شهرهای توسعه یافته دنیا به صورت مراکز تجاری و چندمنظوره ساخته می‌شود تا پاسخگوی نیازهای مختلف مردم باشد.

وی با بیان اینکه روند طراحی TOD ایستگاه‌ها را در ایران هم داریم دنبال می‌کنیم گفت: اکنون ایستگاه راه‌آهن تهران، مشهد، قم در حال طراحی است و حتما ایستگاه‌های جدید از این پس با این روند طراحی می‌شود.

نظر شما