شناسهٔ خبر: 27036 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مظاهریان مطرح کرد؛

رسیدگی حقوقی و قضایی حوادث ساختمانی برعهده قوه قضاییه است/ الزام دریافت گواهی‌نامه در اجرای نمای ساختمان از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تشکیل کمیته حوادث ساختمانی را از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی عنوان و تاکید کرد: پیگیری حقوقی و قضایی پرونده حوادث ساختمانی برعهده قوه قضاییه است.

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان آخرین وضعیت از تشکیل کمیته حوادث‌ساختمانی در وزارت راه و شهرسازی گفت: نتایجی که از تجربه سوانح‌ساختمانی داشتیم همه نشان‌دهنده اهمال‌کاری در اجرای مقررات ملی ساختمان است و به همین‌خاطر نیز تاکید وزارت راه و شهرسازی بر رعایت مقررات‌ملی‌ساختمان است زیرا هدف مقررات‌ملی‌ساختمان فراهم‌کردن ایمنی، آسایش و صرفه اقتصادی است و اینکه رعایت آنها در سطح کشور و در نظام ساخت و ساز می‌تواند نویدبخش ساختمان‌هایی پایدار با مصرف انرژی کم و ایمن باشد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با یادآوری گزارش‌هایی که هیات کارشناسی اعزامی به استان‌های یزد، مشهد و انزلی از علل فنی و مهندسی حوادث ساختمانی در نشست‌های متعدد معاونت مسکن و ساختمان ارایه کردند گفت: هر کدام از اتفاقات و رخدادهای حوادث ساختمانی بر اساس تحقیقات کارشناس به موارد و دلایل متفاوتی اشاره داشتند که به عنوان نمونه بزرگترین آنها که آتش سوزی در برج سلمان مشهد بود بر اثر اتصال برق در بخشی از نمای ساختمان و استفاده از مصالح غیراستاندارد در نما مربوط بود همچنین آتش سوزی خودبه خودی در برج منطقه آزاد انزلی نیز که محدودتر بود ناشی از عدم رعایت مقررات ملی و استاندارد در مصالح استاندار تشخیص داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی حادثه ساختمانی یزد را از جنس دیگری عنوان کرد و ادامه داد: حادثه یزد بر اثر عدم رعایت مقررات توسط پیمانکار رخ داد و در حقیقت کدهای ساختمانی که باید رعایت می‌شد در اجرای اسکلت بتنی رعایت نشده بود.

مظاهریان تاکید کرد: حوادث ساختمانی دلایل متعددی دارند که باید بررسی شوند و هر کدام از آنها ویژگی‌های خود را دارند که اگرچه در برخی موارد مشترک و نیازمند جلوگیری از تکرار هستند اما برخی از انها نیز به مسایل دیگری که شهرسازی و موارد دیگر را دربرمی گیرند مربوط اند که باید در جای خود مورد بررسی قرار بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که هفته گذشته بخشنامه‌ای خطاب به وزارت کشور و سازمان های نظام مهندسی ساختمان برای جلب توجه آنها به حوادث ساختمانی صادر شد افزود: در بخشنامه‌ای که چندی پیش به وزارت کشور و سازمان نظام مهندسی ساختمان ارسال شد تاکید شد تا برای نمای ساختمان حتما از نماهایی استفاده شود که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای انها گواهی‌نامه فنی صادر کرده باشد. بر این اساس، مقرر شد تا حتما سازندگان در اجرای نمای خود از مرکز تحقیقات گواهینامه بگیرند.

مظاهریان هدف از تشکیل کمیته سوانح ساختمانی را ارزیابی دقیق مهندسی و اصلاح عنوان کرد و گفت: هدف از تشکیل کمیته سوانح ساختمانی این است تا ارزیابی مهندسی دقیقی از حادثه داشته باشیم و با شناسایی علل اصلی از تکرار اتفاقات ناخوشایند در حوزه مهندسی ساختمان جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: پیگیری پرونده های شکایات یک رویه قضایی است و باید در قوه قضاییه دنبال شود.

مظاهریان تصریح کرد: ما در بخش ساختمان موظفیم که از این اتفاقات درس بگیریم. روش درست را ترویج کنیم و از تکرار این حوادث بتوانیم جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که کمیته حوادث ساختمانی پیگیری دستور قضایی را برعهده دارد؟ گفت: کمیته سوانح ساختمانی هدفش درس آموزی، ترویج و جلوگیری از تکرار اتفاقات است. کمیته حوادث ساختمانی وظیفه پیگیری حقوقی و قضایی را برعهده ندارد. /

نظر شما