شناسهٔ خبر: 27114 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دولت عاقل مدبر

دولت مهرداد لاهوتی*: اگر بخواهیم ارزیابی کلی از عملکرد دولت یازدهم داشته باشیم، از این دولت همیشه به عنوان دولت عاقل مدبر نام برده شده، به این جهت که از رفتارها و تصمیمات آنی و احساسی در این دولت پرهیز شده است.

در اکثر موارد دولت تلاش دارد که با مدنظر قرار دادن تصمیمات کارشناسان در مراحل و شرایط مختلف رفتارهای منطقی و اقدامات عالمانه انجام دهد.

نگارنده معتقد است دولت های پس از انقلاب اسلامی نقاط ضعف و قوت فراوانی داشتند اما خوشبختانه نقاط مثبت مجموعه دولت یازدهم به طبع بیشتر ازنقاط منفی آن بوده که این اتفاق قابل تحسین است. با توجه به انبوهی ازدستاوردهای دولت تدبیرو امید باید گفت بارزترین اقدام دولت آرامش اقتصادی است که امروز درجامعه ایجاد شده که درصورت به وجود نیامدن این آرامش اقتصادی درزمان حاضر اتفاقات ناگواری درعرصه های مختلف را مشاهده می کردیم.

دولت باتعاملات سیاسی مناسبی که به وجود آورده توانست درمجامع بین المللی از ظرفیت های ایجاد شده به خوبی استفاده کرده تا موانع و مشکلات گذشته را حل وفصل نماید.
در هر صورت تعاملات سیاسی درعرصه سیاست خارجی ناگزیر باخود تعاملات اقتصادی را به همراه آورده که این اتفاق مبارک را که منشأ آن مجموعه دولت یازدهم وسیاست های کلان کشور بوده باید به فال نیک گرفت اما اگر در شرایط کشورتصمیم به برقراری ارتباط وتعامل سیاسی با دنیا به وجود نمی آمد به همراه آن تعاملات اقتصادی هم ایجاد نمی شد، شاهد اتفاقات غیر ازمسائل امروز بودیم که حتی تصور آن دراین شرایط کمی دشوار است.

صاحب این قلم نسبت به ارتباط و مراودات دولت و مجلس معتقد است با همدلی و همراهی که بین این دو قوا ایجاد شده است، ازتنش های اقتصادی گذشته کاسته شده وهمین امرکمک می کند تا دولت با تکیه زدن برتوانایی های خود کشور را ازرکود خارج کند. نگاه مجلس به دولت با وجود اینکه اتفاقاتی هم فی مابین این دوقوا می افتد مثبت است، همچون مساله گرفتن وام از کشور روسیه که روز چهارشنبه در مجلس مطرح شد، با این فرض که این مقروض شدن کمک چندانی هم به اقتصاد کشور ما و اقتصاد مقاومتی نمی کند، با این حال مجلس به هر ترتیبی که بود به خاطر اینکه دراین روزها شاهد تنش مجدد درفضای اقتصادی کشور نباشیم از این طرح حمایت کرده است؛ اما در این باره پیشنهاد مجلس این است که دولت باید محل هزینه این وام استقراضی را ازدولت روسیه مشخص کرده تا با معین کردن یک نقشه راه مناسب بر نحوه مصرف آن نظارت کامل و جامع داشته تا بتوانیم این مبالغ را در معادلات اقتصادی کشور مدیریت و کنترل کنیم.

*نماینده مجلس دهم

نظر شما