شناسهٔ خبر: 27179 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست رسانه‌ای معاون وزیر راه و شهرسازی با رسانه‌ها مطرح شد

سهم ۵۲ درصدی زمین در قیمت واحدهای مسکونی/ تاکید بر خروج مسکن از رکود/ آغاز اجرای ۸۵ هزار واحد مسکن اجتماعی

نشست رسانه ای شانزدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی امروز نهم شهریورماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی به سوالات خبرنگاران رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های مختلف پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست رسانه‌ای که به بهانه سیاست‌های توسعه مسکن امروز نهم شهریورماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برای تعدیل قیمت مسکن بویژه در کلانشهرهای کشور با توجه به اینکه انتقادات فراوانی برای قیمت زمین وجود دارد گفت: زمین در ایران حدود ۵۲ درصد قیمت واحد مسکونی را شکل می‌دهد و این رقم در مقیاس جهانی نیز رقم بالایی محسوب می‌شود. طرح مسکن مهر هدفش این بود که بیاید و قیمت زمین را حذف کند و زمین را اجاره ۹۹ ساله بدهد که اینکار عملا برای مسکن مهر در مقیاس کلان محقق نشد.

مظاهریان ادامه داد: واقعیت این است که زمین‌های حاشیه شهر معمولا قیمت‌های پایینی دارند ولی در بخش‌هایی که دارای خدمات‌مناسبی هستند زمین افزایش قیمت پیدا می‌کند. فرآیند کلی به این سمت است که به یک تعادل منطقه‌ای در سراسر کشور برسیم. به عنوان نمونه، اگر در تهران قیمت‌ها کاهش پیدا کند تقاضای مسکن افزایش پیدا می‌کند و همین مساله نیز منجر به جمعیت‌پذیری بیشتری برای کلانشهری همچون تهران خواهد شد و به مشکلات متعدد شهر دامن می‌زند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در یک سیاست کلان ما اگر بخواهیم سیاست های باثباتی داشته باشیم، باید تفکر و اندیشه‌ای راجع به سکونت در پهنه سرزمین داشته باشیم و به یک تعادل در پهنه سرزمینی برسیم.

مظاهریان میزان تسهیلات‌دهی بانک مسکن برای متقاضیان خرید مسکن را بر اساس سیاست‌های کلان راجع به تعادل جمعیتی در پهنه سرزمین عنوان کرد و افزود: وام مسکن نیز به همین ترتیب یعنی هماهنگ با ایجاد تعادل در پهنه سرزمین برنامه‌ریزی شده است؛ بدین معنا که در شهرهایی همچون تهران ۸۰ میلیون تومان وام مسکن، مراکز استان ۶۰ میلیون تومان و شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت می‌کنند که با این رقم می توان در شهر تهران حدود ۵۳ درصد مسکن متوسط را تامین مالی کرد. ولی در یک شهر کوچک این وام تا ۸۴ درصد هم می‌رسد. بنابراین متقاضیانی که در شهرهای کوچک و شهرهای میانی هستند نسبت به افرادی که در تهران متقاضی خرید مسکن هستند راحت‌تر صاحب خانه می‌شوند.  

وی ادامه داد: قیمت میانگین مسکن در تهران را اگر برای هر مترمربع ۴ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان در نظر بگیریم در مقیاس کشوری این رقم ۲.۵ میلیون تومان است. سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه زمین به این سمت و سو متمایل است تا در مرحله نخست جمعیت مهاجر را کاهش دهد و از سوی دیگر بتواند شرایطی را فراهم کند تا متقاضیان خرید مسکن در شهرهای کوچک و میانی صاحب خانه شوند تا از این طریق به یک تعادل در قیمت زمین برسیم و افزایش ناگهانی در حوزه قمیت مسکن نداشته باشیم.

مظاهریان همچنین با تاکید بر اجرای طرح مسکن اجتماعی در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: می توانیم این فرض را داشته باشیم که مسکن مهر که به انتها می رسد، همزمان نیز مسکن اجتماعی فرصت پیدا می کند تا از محل آزاد شده بودجه مسکن مهر در دست اجرا قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای شروع ساخت مسکن اجتماعی منتظر ایجاد ردیف بودجه در دولت و مجلس هستیم، زیرا به دلیل اینکه متقاضیان مسکن اجتماعی پس‌اندازی ندارند و نمی توانند اقساط بانکی بپردازند، بنابراین نیاز به یک ردیف بودجه است تا مسکن برای آنها تهیه شود.

استقبال مردم از سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن

مظاهریان با اعلام کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم از هفته آینده به ۸ و ۹.۵ درصد تصریح کرد: بر اساس برآورد معاونت مسکن و ساختمان، با نرخ سود ۹.۵ درصد اقساط تسهیلات مسکن به زیر یک میلیون تومان در شهر تهران کاهش می یابد.

وی گفت: در ابتدا سود این تسهیلات ۱۴ درصد بود که تا هفته دیگر به ۸ تا ۹.۵ درصد می رسد و مدت بازپرداخت همچنان ۱۲ سال است که افزایش مدت بازپرداخت نیز جزو برنامه های وزارت راه وشهرسازی است و انتظار داریم با بهبود قدرت اعتباری بانک ها، این رقم هم تغییر کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به دنبال رونق سفته‌بازانه در بازار مسکن نیستیم، ادامه داد: به دنبال رونقی که افزایش قیمت ناگهانی داشته باشد و منجر به رفتار هیجانی در بازار شود نیستیم و چنین تحرکاتی را اساسا رونق نمی‌دانیم.

مظاهریان ادامه داد: آخرین آمار گرفته شده از صندوق پس‌انداز یکم نشان می‌دهد که تاکنون ۶۷ هزار و ۳۴۳ نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند، رقم سپرده‌گذاری در این صندوق امروز به ۱۴ هزار میلیارد ریال رسیده است که این رقم قابل قبولی است.

وی ادامه داد: همچنین در ۵ ماهه اول سال میزان استقبال سپرده‌گذاری در این صندوق به ۴۱ درصد رسیده است که با کاهش نرخ سود تسهیلات این رقم افزایش می‌یابد.

آمادگی برای اجرای ۸۵ هزار واحد مسکن اجتماعی

وی با بیان اینکه ورود تقاضا به بازار مسکن از طریق سپرده‌گذاری در صندوق پس انداز یکم مدت برنامه‌ریزی به دولت می‌دهد، گفت: ‌این فرآیند از رفتار هیجانی خریداران جلوگیری می‌کند.

وی همچنین درباره اجرای مسکن اجتماعی پس از اتمام پروژه مسکن مهر گفت: در این پروژه وزارت راه و شهرسازی مسئول تامین زمین و بنیاد مسکن مسئول اجرای طرح است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان‌هایی چون بهزیستی کمیته امداد متقاضیان مسکن اجتماعی را معرفی می‌کنند، ادامه داد: افراد نیازمند مسکن اجتماعی شناسایی شدند بنابراین از این طریق می‌توان اولویت‌ها و نیازهای این پروژه را تعریف کرد.

مظاهریان تاکید کرد: این پروژه با اختصاص ردیف بودجه‌ای می‌‌توان اجرایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مخاطب مسکن اجتماعی نه توانایی پس انداز را دارند و نه بانک پذیر هستند و دولت باید ضامن باشد و نظام تامین مالی خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسکن مهر هم به نوعی مسکن اجتماعی است اما تفاوت هایی در شیوه اجرا دارد، گفت: در این طرح تلاش می‌شود به اقشار فرودست جامعه توجه شود و مسکن مورد نیاز این افراد تامین شود و افرادی که فاقد مسکن هستند و توان خرید ندارند در مساکن اجتماعی ساکن شوند و این مسکن در اختیار دولت خواهد بود.  

مظاهریان تاکید کرد: برای سال ۹۵ طرحی با ۸۵ هزار مسکن اجتماعی آماده شده و به سازمان مدیریت و برنامه ارائه کرده‌ایم که دولت آن را تصویب کند.

مظاهریان گفت: مسکن مهر با سرعت در حال اتمام است و پس از اتمام این پروژه مسکن اجتماعی کلید می‌خورد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه مسکن اجتماعی بدون اعتبار پرفشار بانک مرکزی ساخته خواهد شد، گفت: طرح مسکن اجتماعی را برای تصویب به دولت داده‌ایم.

سیاست‌های مالی دولت سیاست رهن و پس‌انداز است

حامد مظاهریان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود تولید مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یافته است، این در حالی است که در طرح جامع مسکن اعلام شده برای پاسخگویی به تقاضا باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید شود، آیا این عقب‌ماندگی تولید از تقاضا، تهدید محسوب نمی‌شود، گفت: سیاست‌های مالی دولت، سیاست رهن و یا همان پس‌انداز است، بنابراین رکودی که در کل اقتصاد رخ داده ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و سود بانکی بوده است که اثر مستقیمی بر روی کل اقتصاد گذاشته است، بخش مسکن هم به تبع این رکود اقتصاد کلان، در رکود فرو رفت

وی ادامه داد: رکود سه ساله در دولت یازدهم باعث شد که قیمت‌های کاذب در این سه سال کاهش یابد، به طوری که در حال حاضر خرید مسکن برای متقاضیان زمان بسیار مناسبی است و تأکید می‌کنم وقتی نیاز کاذب در بخش مسکن ایجاد شود، منجر به رشد قیمت‌ها خواهد شد. 

مظاهریان با بیان اینکه ایران از هر لحاظ دارای ثبات سیاسی و اقتصادی در منطقه است، گفت: دورنمای خوبی با توجه به پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی برای بخش مسکن متصور هستیم، بنابراین اگر در طی ۵ سال آینده رشد اقتصادی که پیش‌بینی آن صورت گرفته است رخ دهد، باید گفت که به آینده بخش مسکن امیدوار هستیم

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود تولید مسکن در حال حاضر بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های تولید مسکن در طرح جامع مسکن است، گفت: برآورد ما این است که تولید مسکن در سال ۹۵ به ۴۵۰ هزار واحد مسکونی برسد، بنابراین با توجه به رکودی که در حال حاضر در بازار شاهد آن هستیم و وجود ۳۰۰ هزار خانه خالی از سکنه در تهران نشان می‌دهد که فعلاً تولید و تقاضای مسکن متعادل است و وقتی به مرور از رکود خارج شویم، سازنده‌ها با رصد بازار متوجه می‌شوند که باید برای تولید مسکن اقدام کنند

ساخت ۸۵ هزار مسکن اجتماعی منتظر مشخص شدن ردیف بودجه

مظاهریان با بیان اینکه دولت سازنده خوبی نیست و باید سیاستگذاری کند، در خصوص جایگزینی طرح مسکن اجتماعی به جای طرح مسکن مهر گفت: مسکن مهر همان مسکن اجتماعی است، بنابراین طبق برنامه مدونی که برای مسکن اجتماعی صورت گرفته است، وزارت راه و شهرسازی منتظر است که این طرح مسکن اجتماعی در ردیف بودجه دولت و مجلس قرار گیرد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای مسکن اجتماعی نیز همانند مسکن مهر حداعتباری قرار است اختصاص یابد، گفت: به هیچ وجه برای مسکن اجتماعی قرار نیست که خط اعتباری همانند مسکن مهر که مشکلاتی را داشته است ایجاد شود، بنابراین مسکن اجتماعی در حال حاضر برای شروع که برای سال ۹۵ حدود ۸۵ هزار مسکن اجتماعی قرار است احداث شود، منتظر ایجاد ردیف بودجه در دولت و مجلس است

وی ادامه داد: در قالب مسکن اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی اقدام به تأمین زمین خواهد کرد و بنیاد مسکن، مسئول اجرایی طرح مسکن اجتماعی خواهد بود، سازمان‌های متولی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز معرفی‌کننده متقاضیان واجد شرایط خواهند بود

مظاهریان اضافه کرد: با ایجاد ردیف بودجه برای مسکن اجتماعی، بدون پول پرفشار بانک مرکزی، فرایند سالمی برای ساخت این واحدهای مسکونی که موجب اخلال در بازار مسکن نشود، عملیات اجرایی مسکن اجتماعی آغاز خواهد شد/

نظر شما