شناسهٔ خبر: 2724 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام شد:

5 صندوق جدید زمین و ساختمان در انتظار صدور مجوز سازمان بورس/ قیمت اوراق تسهیلات مسکن باز هم کاهش می‌یابد

اوراق تسهیلات مسکن رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس از کاهش بیشتر قیمت اوراق تسهیلات مسکن به دلیل ادامه روند رکود بازار مسکن در ماه‌های آینده خبر داد.

علیرضا توکلی کاشی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تا به حال تنها یک صندوق زمین و ساختمان از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران مجوز گرفته است، گفت: صندوق زمین و ساختمان نسیم واقع در منطقه 22 تهران تنها صندوق دارای مجوز از بورس است که از شهریور ماه و پس از صدور مجوز و پذیره‌نویسی و دریافت 15 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی سهام‌داران، فعالیت ساخت و ساز را آغاز کرده است.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران با اشاره به در انتظار صدور مجوز بودن 5 صندوق زمین و ساختمان دیگر ادامه داد: این صندوق‌ها، فعالیت ساختمانی خود را در شهرهای تهران، کرج، مشهد و عسلویه پیگیری می‌کنند که پس از تکمیل طرح توجیهی خود و دریافت مجوز، اعلام پذیره‌نویسی کرده و با کسب سرمایه، ساخت و ساز را آغاز خواهند کرد.

وی تأکید کرد: البته صدور مجوز ساخت، ارتباطی با صدور مجوز تأسیس صندوق زمین و ساختمان ندارد و آن دسته از پروژه‌های ساختمانی نیز که در میانه فعالیت عمرانی خود با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شوند، می‌توانند پس از طی مراحل دریافت مجوز صندوق زمین و ساختمان از سازمان بورس و اوراق بهادار، از میان سهامداران به جذب سرمایه اقدام کنند و به ادامه ساخت و ساز بپردازند.

توکلی کاشی محل پذیره‌نویسی و خرید و فروش سهام صندوق‌های زمین و ساختمان دارای مجوز را همه شعب و دفاتر سازمان بورس و اوراق بهادار در سراسر کشور و همه کارگزاری‌ها و شرکت‌های تأمین سرمایه و همچنین خرید الکترونیکی سهام از درگاه اینترنتی فرابورس ایران اعلام و اظهار کرد: قیمت پایه هر برگ سهام در اساسنامه همه صندوق‌ها هزار تومان به عنوان ارزش اسمی ذکر شده است که البته بیانگر ارزش واقعی آن نیست و می‌تواند ارزش واقعی هر سهم از سهام این صندوق‌ها با توجه به روند ساخت یا رکود بازار مسکن متغیر باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ارزش سهام شرکت‌های موجود در شرکت‌های بورس تهران و فرابورس ایران همگی بدون استثنا هزار ریال (یکصد تومان) است که ارزش اسمی است و آنچه مهم است، ارزش واقعی سهام شرکت‌هاست که گاه تا چند‌ده‌هزار تومان هم می‌رسد.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس با اشاره به کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در یکی دو ماه اخیر به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: شرکت فرابورس به عنوان ناظر خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن، حساسیتی نسبت به کاهش یا افزایش قیمت این اوراق ندارد و تنها نسبت به قیمت‌گذاری صحیح آنها و جریان سالم عرضه و تقاضا مسئولیت دارد.

به گفته توکلی کاشی ارتباط معناداری میان قیمت شاخص بورس و ارزش اوراق تسهیلات مسکن وجود ندارد و تنها زمانی که بازار سرمایه با رکود مواجه است، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز دچار نوسان می‌شود که می‌تواند به شکل کاهش یا افزایش نمود یابد.

وی دلیل افزایش ناگهانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در زمستان پارسال را فاصله زیاد عرضه و تقاضای این اوراق دانست و خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته که بانک مسکن ماهانه 300 میلیارد تومان برگه تسهیلات مسکن صادر می کرد، تقاضای این اوراق نیز حدود 200 میلیارد تومان بود که به همین دلیل قیمت اوراق مدت‌ها میان 35 تا 40 هزار تومان ثابت ماند.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران افزود: پس از آنکه در دی ماه سال گذشته شورای عالی پول و اعتبار با افزایش وام خرید مسکن به 30 میلیون تومان موافقت کرد، میزان تقاضای این اوراق به 600 تا 800 میلیارد تومان در اسفند ماه همان سال رسید که به رشد ناگهانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن انجامید.

توکلی کاشی با بیان اینکه بانک مسکن در حال حاضر ماهانه 500 میلیارد تومان اوراق تسهیلات صادر می‌کند، تأکید کرد: این در حالی است که تقاضای این اوراق در بازار آزاد، 50 میلیارد تومان (در ماه) کمتر از رقم صدور اوراق است که به کاهش 20 هزار تومانی قیمت هر قطعه برگ تسهیلات مسکن منجر شده و در حال حاضر قیمت هر برگ، نزدیک 80 هزار تومان است و انتظار داریم قیمت آن باز هم کاهش یافته که با توجه به رکود فعلی بازار مسکن، وقوع این پیش‌بینی بسیار محتمل به نظر می‌رسد./

برچسب‌ها:

نظر شما