شناسهٔ خبر: 27255 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن مطرح کرد؛

مسکن مهر با کمک مجموعه حاکمیت تکمیل و واگذار می‌شود/ بخش عمده منابع مالی وزارت راه و شهرسازی صرف تکمیل مسکن مهر شد

علی چگینی مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام تکمیل و بهره‌برداری از بیش از ۷۰ درصد واحدهای مسکن مهر در سراسر کشور گفت: بر اساس آمار، تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد مسکن مهر در سراسر کشور به سرانجام رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی چگنی مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن در برنامه‌حرف‌حساب ضمن تشریح سیاست‌های کلی مسکن و برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی در کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، رونق بازار معاملات مسکن و سایر سیاست‌های این حوزه برای رونق بازار معاملات در مورد مسکن مهر و مجموعه اقداماتی که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی به این بخش و رفع مشکلات مردم و شهروندان انجام شده است گفت: مسکن‌مهر بخشی از مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی است زیرا مسکن و خانه بخشی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه اجزای فیزیکی خانه به تنهایی قابلیت سکونت ندارد تاکید کرد: تکمیل واحدهای مسکن‌مهر بدین معناست که سایر امکانات سکونتی همچون آب، برق، گاز، مدرسه، راه، بیمارستان و درمانگاه تکمیل شود که مجموعه فراوزارتخانه ای است و سایر وزارتخانه‌ها نیز باید برای تکمیل واحدهای مسکن مهر به وزارت راه و شهرسازی کمک کنند.

چگنی تاکید کرد: بنابراین مجموعه حاکمیت باید کمک کند تا مسکن مهر تکمیل و واگذار شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه برنامه ساخت، تکمیل و واگذاری واحدهای مسکن مهر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن بوده است که بخشی از آن در دولت گذشته تمام و بخش دیگری نیز به دولت یازدهم تفویض شد گفت: مسکن‌مهر برای تکمیل و واگذاری نیاز به حمایت دارد. همچنین مسکن‌مهر در مجموعه وزارت راه و شهرسازی قائم‌مقامی دارد که می‌تواند جزئیات مسکن مهر را پاسخگو باشد. اما وزارت راه و شهرسازی در مورد تامین منابع‌مالی برای تکمیل مسکن مهر اقدامات کامل را انجام می‌دهد.

وی افزود: در بخشی که من مسئولیت دارم و زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی است همچنان تامین منابع‌مالی برای واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر انجام می‌شود. هر منبع مالی در وزارت راه و شهرسازی چه در دوره قبل و چه در این دوره برای اتمام مسکن مهر به این واحد تزریق شد، بدین معنا، با حداکثر توان به دنبال حل مشکل بودیم.

چگنی همچنین در بیان تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس گفت: حجم بارگذاری در پردیس حجم بزرگی است و تامین آب آنجا به واقع سخت و پیچیده است. بدین معنا که آب باید از جایی دیگر تامین شود. همچنین بخشی از تاخیر ایجاد شده در تکمیل مسکن مهر پردیس به دلیل بارگذاری تغییر کرد که اگر حجم بارگذاری‌ها کمتر و بر اساس نظم بود شاهد مشکلات گسترده در تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس نبودیم.

وی میزان سرمایه‌گذاری در پروژه مسکن مهر پردیس را بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیاردتومان عنوان کرد و افزود: در پردیس پروژه بزرگی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تعریف شد که اگر بخواهیم سایر سرمایه‌گذاری‌ها و سایر منابع دولتی از جمله تسهیلات بانکی را در تکمیل این پروژه بیاوریم به رقمی بالاتر خواهیم رسید.

چگنی در پایان گفت: بر اساس آمار، تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد مسکن مهر در سراسر کشور به سرانجام رسیده است.

برای دیدن متن گفتگوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در آخرین آمار مسکن مهر در سراسر کشور اینجا را کلیک کنید.

گفتنی است، تعداد واحدهای مسکن مهر ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد بود که برای تکمیل این مقدار با بانک قرار داد بسته شد. از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد به بهره‌برداری سیده است و بر اساس برنامه اعلام شده از سوی ادارات کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بافت‌های فرسوده تا پایان سال ۹۵، ۳۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز افتتاح خواهند شد. /

نظر شما