شناسهٔ خبر: 27267 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

ساخت جاده‌های ارزان به کمک فناوری نانو

جاده یک گروه تحقیقاتی از آفریقای جنوبی در کنفرانس سالانه حمل و نقل، فناوری نانو را عاملی برای کاهش هزینه های ساخت جاده معرفی کردند و معتقدند می‌توان به جای واردات مواد با کیفیت، از مواد داخلی که با فناوری نانو تقویت شده اند، استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به تازگی مقاله‌ای در سی و پنجمین کنفرانس سالانه حمل و نقل آفریقای جنوبی ارائه شده که در آن به بررسی امکان کاهش هزینه ساخت جاده ها با استفاده از فناوری نانو اشاره شده است.

گریت جوردناز دانشگاه پرتوریا در سخنرانی خود در این کنفرانس عنوان کرده که در حال حاضر به دلیل بیابانی بوده بخش های مختلف آفریقا، هزینه ایجاد جاده و نگهداری از آن ها بسیار بالا بوده و لازم است این کار به شکل رقابت پذیری درآید.

جیمز ماینا از دیگر محققان این دانشگاه می‌گوید: برای ساخت جاده نیاز به مواد مختلفی است که عوامل محیطی نیز در انتخاب نوع مواد اولیه دخالت دارد و این درحالیست که آوردن مواد از نواحی مختلف به محل ساخت جاده معمولاً هزینه بالایی دارد و بسیاری از پیمان‌کاران به دنبال کاهش این هزینه ها هستند.

به گفته وی چنانچه کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت جاده در نواحی نزدیک مناسب نباشد، باید از نواحی دور این مواد را تأمین کرد و یا اینکه روی بهبود کیفیت مواد موجود کار کرد که در اینجا می توان از فناوری نانو کمک گرفت. ماینا تصریح کرد: نانومواد می توانند کیفیت مواد اولیه فعلی را بهبود دهند و خواص رایج آن ها را تغییر دهند و با این کار دیگر نیاز به صرف هزینه بیشتر برای وارد کردن مواد باکیفیت نیست.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، برای مثال اگر از خاک رس استفاده می کنید، این ماده بعد از خیس شدن، آب جذب کرده و متورم می شود و بعد از خشک شدن منقبض می‌شود اما می‌توان با فناوری نانو ذرات خاک را آبگریز کرد تا مشکلی ایجاد نشود.

راه سازی اهمیت زیادی در رشد اقتصادی کشور دارد؛ چرا که حمل و نقل جاده ای یکی از عوامل توسعه است و با تولید ارزان تر و ایمن تر جاده ها می‌توان مانع از آسیب زیرساخت ها شد و در نهایت برای رشد اقتصادی از این مزیت بهره برد.

نظر شما