شناسهٔ خبر: 27352 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی انجام شد:

تشکیل ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان ملایر استان همدان

جلسه این جلسه با محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، نمایندگان مردم شهرستان ملایر، مدیرکل راه و شهرسازی استان و سایر اعضای ستاد بازآفرینی شهرستان ملایر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمد رودباری در این جلسه گزارشی از عملکرد و خلاصه‌ای از وضع موجود شهرستان ملایر و دستور کار جلسه را در پنچ موضوع ارائه کرد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد مساحت شهرها و بیش از ۱۹ میلیون از جمعیت کشور در محدوده‌هایی زندگی می‌کنند که واجد شرایط لازم برای زندگی نیستند و در معیار برنامه ریزی‌هایی که در کشور وجود داشته، کیفیت فدای کمیت شده و بدون اینکه کیفیت لازم برای زندگی مردم در نظر گرفته شود، مسکن برای تعدادی احداث شده است.

وی افزود: این در حالیست که بیش از ۷۸ درصد مردم در سکونتگاه‌های غیررسمی، محله‌های فرسوده میانی و مناطق حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، در حالیکه نیازمندان مسکن در شهرها را این افراد تشکیل می‌دهند و هیچگاه مورد هدف قرار نگرفته‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اولویت پنج آسیب اجتماعی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب را بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی عنوان کرد و گفت: در این راستا تمامی برنامه امسال وزارت راه و شهرسازی در بهسازی و نوسازی شهری به عنوان اولویت نخست اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و هر دو هفته یک بار باید گزارش‌ها به ستاد فرماندهی ابلاغ شود.

ایزدی با بیان اینکه هم اکنون عزم ملی برای ارتقای کیفی زندگی و بهسازی شهری ایجاد شده گفت: این موضوع چند وجهی است و با احداث جوی و جدول حل نمی‌شود، بلکه دولت، شهرداری و بخش خصوصی برای مردم و با خود آنان باید کار انجام دهند و این یک راه حلی است که می‌توان در هر شرایطی محله ها را مدیریت کرد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران بیان کرد: امروز در دنیا ثابت شده که ارتقای کیفیت زندگی از طریق کالبد ایجاد نمی‌شود، بلکه اولین گام ایجاد اشتغال است که سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از پیشگام‌ترین و همراه‌ترین دستگاه‌ها در این راستا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این راه آنچه ما به جمع بندی رسیدیم، مدیریت هماهنگ شهری است که از طریق تشکیل ستاد ملی ۲۲ دستگاه برنامه هایشان را هم راستا و هماهنگ کرده و اولویت‌ها را تعیین می‌کنند.

 ایزدی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها موظف به اجرای تعهدهای خود و همراهی با شهرداری‌ها هستند افزود: گام نخست هم راستا سازی همه دستگاه‌ها و استفاده از منابع خرد برای کمک به شهرداری‌ها است، چراکه اگر نتوانیم مدیریت شهری را محور اقدام‌ها قرار دهیم، تمام فعالیت‌ها شکست می‌خورد.

وی ارائه تسهیلات را از جمله ابزارهای لازم برای رونق و توسعه این مناطق دانست و گفت: دولت تدبیر و امید فعالیت‌های بسیار خوبی چون وام مقاوم سازی مسکن، ودیعه مسکن و نوسازی مسکن را در این زمینه در نظر گرفته و بانک مسکن نیز در این عرصه موظف به ارائه خدمات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از همه مهمتر صندوق پس انداز است که اگر زوجین پس اندازی داشته باشند، دو برابر آن را پس از شش ماه با رقم هشت درصد برای بافت فرسوده می‌توانند وام خرید مسکن دریافت کنند.

 ایزدی گفت: ما شرایط را فراهم می‌کنیم و اولویت‌ها از طریق ستادهای استانی اعلام و بر اساس این اولویت‌ها و برپایه تشخیص مدیران استانی و شهرستانی اعتبارات توزیع می‌شود.

وی در خصوص دیون دولت به شهرداری‌ها نیز بیان کرد: امسال چهار هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال در قانون بودجه پیش‌بینی شده که نیاز است در صورت پرداخت این دیون حتی به صورت غیرنقدی، این مبالغ به مناطق حاشیه‌ای و محله‌ها برگردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ۳۸ درصد از جمعیت شهری ملایر بالغ بر ۲۵.۴ درصد از مساحت شهر در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی قرار دارد که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است.

 ایزدی خواستار استفاده از ظرفیت اوقاف و امور خیریه در ملایر با توجه به ۶۳/۵ درصد از اراضی وقفی این شهر شد و بیان کرد: ما آمادگی کامل داریم اگر این همراهی و همدلی برقرار باشد، با وجود تمام محدودیت ها در کنار این مجموعه بتوانیم شهرها را به کیفیتی که در خور شان شهروندان است، برسانیم.

وی گفت: درمحله شمس آباد و سرجو ملایر تنها با ساخت درمانگاه، فضای سبز و ساخت کانال فاضلاب مشکل آنها حل نمی‌شود، بلکه باید به فکر آموزش مهارت‌های پایه برای ایجاد اشتغال در این مناطق باشیم.

۳۸ درصد از جمعیت ملایر در مناطق حاشیه‌ای، بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند که ۹۱۴ هکتار از مساحت این شهرستان در محدوده طرح بازآفرینی است.

گفتنی است در پایان، هفت درخواست نمایندگان مردم ملایر و پنج دستور کار جلسه با مشارکت دستگاه‌های متولی امر به تصویب رسید و مقرر شد دستگاه‌های مربوطه با برنامه ریزی و ساخت پروژه در دو محله اولویت اول محله سرجو و شمس آباد اقدام نمایند.

نظر شما