شناسهٔ خبر: 27429 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رشیدیان خبر داد؛

آسیب‌پذیری ۷۱ درصد ساخت و سازهای استان خراسان رضوی/ شهر امام هشتم در برابر زلزله ایمن نیست

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان‌رضوی در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اعلام کرد که بر اساس سرشماری های سال ۹۰، حدود ۷۱ درصد ساخت و سازهای استان فاقد مقاومت و استحکام بوده و در برابر حوادث از جمله زلزله، آسیب پذیر هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،علیرضا رشیدیان شنبه شب در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌رضوی افزود: از آنجا که ۸۵ درصد از سطح این استان بر روی گسل های زلزله قرار دارد باید بناها از استحکام بیشتر و سازه های بتنی و فلزی مقاوم برخوردار باشند.

وی اظهار کرد: پس از استخراج داده های لازم در سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، متولیان در حوزه ساختمان سازی استان با حجم گسترده ای از کار مواجه هستند تا از بروز خطر بزرگ ناشی از آسیب پذیری ساخت و سازها در استان جلوگیری کرده و بتوانند در برنامه ششم توسعه نسبت بناهای غیرمقاوم به مقاوم را معکوس کنند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر آمادگی استان برای برگزاری سرشماری نفوس و مسکن همزمان با سراسر کشور در مهرماه سال ۹۵ گفت: باید تلاش کرد این سرشماری که مبنای برنامه ریزی دستگاه های اجرایی است به صورت دقیق، کارشناسی و علمی انجام شود.

وی افزود: سرشماری نفوس و مسکن طی دو مرحله انجام می شود که در مرحله نخست جمع آوری اطلاعات به صورت اینترنتی و خوداظهاری مردم و مرحله دوم به صورت مراجعه آمارگیران به در خانه ها و جمع آوری اطلاعات نهایی از مردم است.

وی اظهار کرد: از آنجا که بستر دسترسی به اینترنت برای همه شهرستان های خراسان رضوی کامل و یکدست نیست، لذا حجم بیشتر کار جمع آوری اطلاعات برای آمارگیران در روستاها خواهد بود.

رشیدیان گفت: با توجه به فشردگی زمان و گستردگی حوزه کاری و تمرکز ۵۰ درصد جمعیت خراسان رضوی در مشهد باید آموزش های همگانی و توصیه به خود اظهاری قبل از شروع زمان سرشماری به شهروندان مشهد و سایر شهرهای بزرگ استان داده شود تا اطلاعات خود را از طریق اینترنت ثبت کرده و هنگام مراجعه آمارگیران به در خانه فقط یک کد رهگیری برای بازبینی اطلاعات ثبت شده در اختیار وی قرار دهند.

وی از دستگاه های اجرایی خواست با توجه به پراکنش جمعیت در استان، تمام امکانات مورد نیاز آمارگیران بویژه خودرو برای رفت و آمد آنان به روستاها و مناطق دورافتاده را تامین کنند.

* ارسال طرح تغییر وضعیت مناطق ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس به هیات دولت

استاندار خراسان رضوی افزود: هفته گذشته در کارگروه مناطق ویژه اقتصادی استان، تبدیل دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری – صنعتی مورد موافقت قرار گرفت و برای تصویب به هیات دولت ارسال شد.

وی ادامه داد: زیرساخت های لازم برای تبدیل دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون به مناطق آزاد تجاری – صنعتی ایجاد و سرمایه گذاری های لازم انجام شده که با توجه به ظرفیت هایی که این مناطق دارند در صورت تبدیل به مناطق آزاد می توانند برای توسعه صادرات و پیشرفت صنعتی استان و تولید ثروت بیشتر برای کشور تاثیرگذار باشند.

وی گفت: مناطق آزاد غرب و جنوب کشور اغلب جنبه وارداتی دارد اما دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون با توجه به ظرفیت های موجود و موقعیت ژئوپلتیکی آنها، می توانند به مناطق صنعتی، تولیدی و صادراتی تبدیل شوند و خلاء شمال شرق کشور در زمینه مناطق آزاد تجاری را پر کنند.

رشیدیان با اشاره به کمبود بودجه برای اتمام پروژه های ورزشی استان افزود: بهتر است دستگاه های اجرایی هر چه سریعتر نسبت به تخصیص یک درصد اعتبارات سالانه خود برای تربیت بدنی و توسعه اماکن ورزشی هر چه سریعتر اقدام کنند.

نظر شما