شناسهٔ خبر: 27446 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد خبر داد:

برگزاری همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان در یزد

محمد رضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد از برگزاری اولین همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان در یزد در روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریور امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان یزد، محمدرضا نقصان محمدی درخصوص اهمیت برگزاری این همایش گفت: با توجه جایگاه ساخت وساز درکشور، وزارت راه وشهرسازی با برنامه ریزی‌های گسترده ونگاه خاصی که درحوزه ساخت و ساز ومسائل روز مرتبط با ساختمان داشته است،  مقرر شده است، دبیرخانه دائمی مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان را با محوریت اداره کل راه و شهرسازی به استان یزد واگذار شود.

مدیرکل راه وشهرسازی استان در خصوص انتخاب یزد بعنوان دبیرخانه این مبحث که به موضوعات مواد و مصالح ساختمانی می‌پردازد گفت: یزد بعنوان شهری که سمبل‌های معنایی ساخت وساز درآن شکل گرفته است، درکشور وحتی درجهان مطرح است. درگذشته مردمان شهریزد بااستفاده از ارزانترین وفراوان‌ترین مواد و مصالح ساختمانی، با معناترین و پربارترین فضاهای زندگی را برای ساکنین خلق کرده‌اند. در آن زمان هزینه غالب مواد ومصالح ساختمانی گل بوده است. اما از انواع دیگر مواد و مصالح ساختمانی مانند: سنگ و شیشه و چوب نیز استفاده می‌شده است وحتی درآن زمان، نوعی بتن(ساروج) که در دنیای کنونی مدرن، از آن استفاده می‌شود با ترکیبات خاص مورد استفاده قرار می‌دادند و بعضا در جاهایی از فلز نیز در امر ساخت و ساز بهره می‌گرفته‌اند.

امروزه یزد که معرف یک شهرگلین است، سمبلی است برای نگرش‌های مختلف که درحوزه مواد و مصالح ساختمانی قابل عرضه است.

 وی با تاکید بر این موضوع که در آن زمان با استفاده از ارزانترین و با کیفیت‌ترین مصالح، فضاهای زندگی خوبی ایجاد می‌شده است ولی متاسفانه در زمان فعلی با وجود مدرترین وگرانترین ومقاوم‌ترین مصالح ساختمانی نتوانستیم در ساخت و سازهایمان فضاهایی را ایجاد کنیم که با معناها وخصلت‌های بومی سازگاری داشته باشد.

  وی بیان کرد: برگزاری این همایش، این هدف را دنبال خواهدکرد، که چگونه با مصالح ومواد ساختمانی درحوزه ساخت و ساز،  فضاهایی را ایجاد کنیم، که منطبق با فرهنگ و خصوصیات مکانی باشد. و چگونه با نگرش‌هایی مانند: زیباشناسی ، استحکام ودوام ساختمان ، بهترین و امن‌ترین فضاهای زندگی را ایجاد کنیم.

این همایش که با محورها وموضوعات مختلفی مانند: مصالح ونقش آن در معماری بومی و همچنین مصالح و محیط زیست و کاربران و اهمیت آن در بازار ساختمان و توجه به مصالح استاندارد و نیز مصالح و آموزش سعی خواهد کرد این نگرش را منتقل نماید که چگونه با بکارگیری مواد ومصالح با کیفیت و بومی، امن‌ترین، مقاوم‌ترین و بادوام‌ترین ساخت و سازها را داشته باشیم.

 این مقام مسئول در پایان به زمان برگزاری این همایش پرداخت وگفت: انشالله این همایش در۲ روز متوالی، یعنی روزهای ۱۷ و ۱۸شهریور امسال با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونین ایشان و همچنین مهندسین و دست اندرکاران ساخت و ساز بصورت ملی و کشوری درشهر یزد برگزار خواهد شد.

نظر شما