شناسهٔ خبر: 27458 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست مدیریت معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان خبر داد:

جلوگیری از تخریب باغات و نخلستان‌ها و تغییر کاربری غیرمجاز آن‌ها

سلمان مهرابی سرپرست مدیریت معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان از اقدامات اخیر در خصوص حفظ و احیای باغات و نخلستان‌های واقع در محدوده و حریم شهرهای حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، سلمان مهرابی سرپرست مدیریت معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان از اقدامات اخیر در خصوص حفظ و احیای باغات و نخلستان‌های واقع در محدوده و حریم شهرهای حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی خبر داد.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های به عمل آمده و رجوع به تصاویر ماهواره‌ای از ۲۰ سال اخیر تاکنون افزود: سطح وسیعی از باغات و نخلستان‌های واقع در محدوده و حریم شهرها و به خصوص در محدوده و داخل بافت‌های شهری مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است.

مهرابی با اشاره به اهداف تعارضات صورت گرفته این چنین تصریح کرد: هدف اصلی این تعارض و تخریب گرایی‌ها که منجر به نابودی درختان و نخل‌های موجود شده، قصد بر تغییر کاربری اراضی و تظاهر به بایر بودن اراضی جهت اخذ موافقت سازمان‌های ذیربط با این موضوع بوده است.

سرپرست مدیریت معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان در ادامه بیان کرد: با توجه به این اتفاقات و حفظ جایگاه باغات نخلستان‌های واقع در محدوده و حریم شهرها ، درخواست‌های تغییر کاربری مطروحه در کمیسیون ماده ۵ بر روی این اراضی با دقت و حساسیت ویژه‌ای بررسی و به نحوی تصمیم گیری و عمل خواهد شد که دیگر همچون گذشته شاهد آسیب دیدن به باغات و نخلستان‌های باقی مانده نباشیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع ضمن هماهنگی با دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با این مهم مقرر شده که علاوه بر استعلامات لازم و استفاده از نظرات کارشناسان صاحب صلاحیت و مورد اطمینان و همچنین اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و شهرداری، پرونده‌های ارجاع شده به کمیسون ماده ۱۲ قانون زمین شهری که تنها مرجع صالح برای تشخیص عمران و احیای اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها است، از امور اراضی جهاد کشاورزی نیز اخذ نظر شود.

مهرابی در پایان با اشاره به اینکه سهم خشکسالی از این موضوع را با توجه به پایداری و مقاومت درختان نخل نسبت به کم آبی بسیار ناچیز دانست، عنوان کرد: اعمال متعارضان در تخریب عمومی این باغات و نخلستان‌ها بر اساس مستندات و رجوع به عکس‌های هوایی بسیار محرز است و با توجه به چشم انداز و سیاست‌های مورد عمل اداره کل راه و شهرسازی لارستان به چنین درخواست‌هایی ترتیب اثر داده نخواهد شد و با هرگونه تغییر کاربری غیر مجاز یه صورت جدی برخورد و متخلفین به مراجع ذیصلاح معرفی خواهند شد.

سلمان مهرابی همچنین از مردم این منطقه خواست تا انتقادات وپیشنهادات خود را از طریق پیام کوتاه به شماره ۳۰۰۰۴۸۶۶۰۰۱۹۷۱ با اداره روابط عمومی اداره کل در میان بگذارند.

نظر شما