به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازی داود كشاورزيان در مراسم افتتاح سامانه مديريت روسازی راههای شريانی كه صبح امروز (دوشنبه) در مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی با حضور وزير راه و شهرسازی و معاونان وی برگزار شد، اظهار داشت: بيش از يك دهه در وزارت راه و شهرسازی به دنبال راهاندازی سامانه مديريت روسازی راهها بوديم كه اين امر امسال به نتيجه رسيد.
وی با بیان اينكه منابع نگهداری راهها محدود است افزود: در حال حاضر ۸۵ هزار كيلومتر راه غیرروستایی و ۱۲۰ هزار كيلومتر راه روستايی بايد نگهداری شود اما منابع موجود كمتر از منابع مورد نیاز است.
كشاورزيان به بودجهای معادل ۲ ميليارد دلار بهطور سالانه برای نگهداری راهها اشاره كرد و گفت: بايد به دنبال منابعی پايدار برای نگهداری راهها باشيم و مصرفکننده بايد هزينه نگهداری راهها را پرداخت كند.
معاون وزير راه و شهرسازی تصريح كرد: واقعيت اين است كه مصرفکننده نهايی منابع موردنیاز نگهداری راهها را تأمین میكند و در جهان امروز اين منابع بهصورت عوارض سوخت، عوارض خودرو و عوارض جاده تأمین میشود.
وی در ادامه به عوارض آزادراهها اشاره و خاطرنشان كرد: برای نگهداری راهها بايد در قالب عوارض سوخت، منابع موردنیاز نگهداری آن تأمین شود؛ بهطوریکه اگر به ازای يك ليتر سوخت سالانه ۱۰۰ تومان عوارض فرض كنيم ۶ ميليارد تومان برای منابع پايدار جهت نگهداری راهها تأمین میشود.
رئيس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ابراز داشت: اين اقدام به تأمین سطح رويه موردنیاز راهها میانجامد و در نهایت موجب صرفهجویی و ارائه خدمات مناسب شده و منافع آن به مردم برمیگردد.
نظر شما