شناسهٔ خبر: 27591 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گقتگو با مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان مطرح شد:

وزارت راه و شهرسازی آخرین بازمانده کارخانجات صنعتی اصفهان را نجات داد/ ۳۰ آبان پایان مهلت تملک کارخانه ریسباف/ برگزاری مسابقه بین‌المللی با هدف انتخاب طرح مرمت کارخانه ریسباف

ریسباف مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان با تأکید براینکه ۳۰ آبان، آخرین مهلت پایان اقدامات لازم برای تملک کارخانه ریسباف است گفت: تا آن زمان تمامی وجوه باید پرداخت شده و سند آن بدون معارض انتقال یافته و رسما به وزارت راه تحویل داده شود.

حجت‌اله غلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت کارخانه ریسباف واقع در این شهر گفت: کارخانه ریسباف با مساحت حدود ۷۰ هزار مترمربع در محور چهارباغ اصفهان که در گذشته قطب نساجی این استان به شمار می‌رفته واقع شده است.

غلامی در ادامه اضافه کرد: در گذشته با توجه به مصوبه انتقال کارخانه‌های به خارج از شهر با هدف بهینه کردن سرمایه‌های این واحدهای صنعتی تعداد زیادی از کارخانه‌ها تمایل به فروش زمین و مسکونی کردن این مناطق را داشتند، به همین دلیل درحال حاضر اکثر انها تخریب و تخلیه شده و تبدیل به مسکونی شده‌ و تنها کارخانه باقی‌مانده ریسباف است که خوشبختانه تملک آن از طریق اداره‌کل راه و شهرسازی استان بنا به دستور وزیر صادر شد.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی اصفهان با بیان این مطلب که در راستای این تملک موافقت‌های اولیه برای تملک کارخانه با امضای وزیر راه و شهرسازی، ریاست بانک ملی، اداره‌کل راه و شهرسازی اصفهان و استانداری تنظیم شده است گفت: به استناد این تفاهم‌نامه مقرر شد تا ارزش ریالی این کارخانه برابر با قیمت روز کارشناسی شده و وجه آن از طریق املاک موجود در اصفهان و یا بخشی به صورت نقدی بانک ملی پرداخت شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم‌نامه هم‌اکنون، توافق نهایی درحال انجام بوده و در صورت توافق نهایی با بانک ملی و سازمان ملی زمین و مسکن تمامی وجوه آن آماده پرداخت است. درحال حاضر این توافق‌نامه در سازمان ملی در حال انجام بوده و امید است هرجه زودتر نهایی شود.

برای دیدن روند نجات کارخانه ریسباف از خطر تخریب اینجا کلیک کنید

غلامی با اشاره به این نکته که این توافق‌نامه، انتقال اسناد و مدارک از محل تفکیکی استان فراهم شده و مورد قبول بانک نیز است گفت: با ادامه مراحل پایانی سند این کارخانه از سوی بانک به نام سازمان ملی زمین و مسکن زده خواهد شد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه اقدامات مربوط به ریسباف باید تا تاریخ ۳۰ آبان به پایان برسد گفت: تا آن زمان تمامی وجوه باید پرداخت شده و سند آن بدون معارض انتقال یابد و رسما به وزارت راه تحویل داده شود.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در دوره‌های پیشین هیچ‌گونه اقدام خاصی برای این کارخانه انجام نشده و حتی تعدادی سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز اقدام به خرید آن و تبدیلش به منطقه مسکونی کرده‌ بودند که خوشبختانه با دستور وزیر این بحث متوقف شده و بانک ملی با این تفاهمنامه از فروش آن منصرف شد.

غلامی با تأکید برا ین نکته که وزیر راه و شهرسازی کارخانه ریسباف را از این بحران نجات داد گفت: این منطقه پس از بازسازی و مرمت در اختیار شهر قرار گرفته و به عنوان یک فضای شهری بزرگ شامل موزه بزرگ اصفهان، کارفروشگاه‌های صنایع دستی، فضاهای اقامتی مثل هتل و امثال ان و سالن‌های موجود به عنوان کاربری‌های خدماتی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول برای هدایت دقیق این پروژه، شورای راهبردی برای آن تعیین شد که نحوه استفاده بهینه از آن را در اختیار قرار داده و براساس تصمیمات گرفته شده عمل می نماید.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به تأکیدات وزیر راه و شهرسازی قرار شد تا از طریق برگزاری یک مسابقه بین المللی از مشاورها درخواست شود تا بهترین کاربری‌های ممکن را برای این فضای شهری طراحی کنند که درحال حاضر نیز منتظر هستیم این قرارداد امضا شده و مسابقه در مقیاس بین المللی برگزار شود.

غلامی در پایان اضافه کرد: طی یک ماه اخیر مبایعه نامه این کارخانه بعد از رفت و برگشت‌های فراوان بین بانک ملی و سازمان ملی تنظیم شده و حتی بخشی از وجه نقد پرداختی آن معادل ۵۰ میلیارد ریال از سوی سازمان ملی زمین و مسکن آماده پرداخت است./

نظر شما