شناسهٔ خبر: 27645 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در سخنرانی وزرای مالیه و فواید عامه افغانستان مطرح شد:

دعوت رئیس جمهور افغانستان از وزیر راه و شهرسازی ایران/ چابهار مناسب‌ترین راه برای ارسال کالا بین افغانستان و هند/ ساخت راه آهن پنج جانبه در خاک ایران تکمیل شد

وزرای افغان وزیر مالیه افغانستان با اعلام پیام دعوت رییس جمهوری افغانستان از وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: شما که وسیله اتصال دو کشور برادر و مسلمان را فراهم کرده‌اید، برای پروژه‌های بزرگ دیگری که بتواند روابط دو کشور را صمیمی‌تر کند پذیرای شما در کابل هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اکلیل حکیمی وزیر عالیه دولت افغانستان در مراسم ریل‌گذاری قطعه سوم راه‌آهن خواف- هرات اظهار داشت: امروز شاهد تحقق وعده مسئولان ایرانی و ریل‌گذاری قطعه سوم راه آهن خواف- هرات هستیم. این یک پیام کلان برای دو کشور دارد. علاوه بر همسایگی از لحاظ جغرافیایی و شرایط نزدیکسازی دو کشور هم دین و هم فرهنگ را مساعد می‌سازد.

این مقام مسئول کشور افغانستان با بیان اینکه «هدف این پروژه بالا بردن توسعه اقتصادی دو کشور و ایفای نقشی در افزایش سهم تجارت بین دو کشور از ۲میلیارد به ۶ میلیارد دلار است» گفت: به وسیله این پروژه مهم، هرات از جنوب به دریای هند و چابهار، از غرب به اروپا و از شمال به خراسان رضوی و چین وصل می‌شود.

وی افزود: این یکی از پروژه‌های مشترک دو کشور است و سایر پروژه ها در بخش معادن، نفت و گاز، کشاورزی تعریف و بر اساس معیارهای دو کشور در حال فعالیت هستند.

اکلیل حکیمی همچنین دعوت رسمی رییس جمهوری افغانستان از وزیر راه و شهرسازی ایران برای حضور در کابل را اعلام کرد و گفت: شما که وسیله اتصال دو کشور برادر و مسلمان را فراهم کرده‌اید برای پروژه‌های بزرگ دیگری که بتواند روابط دو کشور را صمیمی‌تر کند پذیرای شما در کابل هستیم.

دولت یازدهم ایران پروزه را فعال کرد

در ادامه محمد رفیع وزیر فواید عالیه نیز ضمن تبریک و خشنودی از ریل‌گذاری قطعه سوم راه آهن خواف- هرات با اشاره به تکمیل مطالعات قطعات داخل کشور افغانستان اظهار داشت: تفاهم‌نامه این راه‌آهن بین دو کشور در سال ۱۳۸۵ امضا شده و طبق تفاهم نامه ۷۶ کیلومتر در داخل ایران و قطعات داخلی افغانستان نیز به ترتیب ۶۲ و ۸۷ کیلومتر برآورد شده است.

وی با بیان اینکه «طبق تفاهم‌نامه هزینه قطعات یک و دو سه از سوی کشور ایران و از بخش مساعدت‌های آنها بر عهده گرفته شد» خاطرنشان کرد: این پروژه در سال ۱۳۸۶ توسط شرکت آبادراهان پارس شروع شد و بالاست‌ریزی در سال ۹۱ در حال انجام بود که متاسفانه به طور ناگهانی پروژه متوقف شد. اما طی مذاکره با دولت جدید ایران کار پروزه دوباره از سر گرفته شد و امروز شاهد ریل گذاری آن هستیم.

این مقام مسئول کشور افغانستان با اشاره به تعهدات کشور افغانستان گفت: افغانستان متعهد به تامین امنیت ماشین آلات و پرسنل شرکت ایرانی و معافیت مالیاتی برای مواد مصرفی پروژه است.

وی افزود: دولت افغانستان در نظر دارد تا پس از تکمیل و بهره برداری قطعه سوم و فراهم کردن زمینه جابجایی بار و مسافر در پایان سال جاری، برای شروع قطعه چهارم با دولت ایتالیا و سایر تامین کنندگان برای امتداد این پروژه تا میدان اصلی شهر هرات مذاکره کند تا ساخت قطعه چهارم نیز تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

وزیر فواید عالیه افغانستان با اشاره به اهمیت پروژه ابراز داشت: خواف- هرات نه تنها برای افغانستان بلکه برای سایر کشورهای منطقه نیز داری اهیت ویژه‌ای است که می توان به توافقنامه ۵جانبه ایران، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین در قالب کریدور راه ابریشم به طول ۲۱۰۰ کیلومتر اشاره کرد که ۱۱۰۰ کیلومتر آن در افغانستان واقع شده است. البته کار ساخت راه آهن پنج جانبه در خاک ایران تکمیل شده و توقع ما از سایر کشورهای عضو و تاجیکستان، تکمیل ساخت پروژه‌های خود در آینده نه چندان دور است تا هر چه سریع تر کشور چین به ایران و اروپا وصل شود.

وی تصریح کرد: بندر چابهار مناسب ترین و ارزان‌ترین راه برای ارسال کالا بین افغانستان و هند است و از طرفی می‌تواند راه مناسبی برای ترانزیت کالاهای افغانستان و دسترسی بازارهای ما به اروپا باشد و در این راستا دولت افغانستان راه‌آهن هرات- دلارام- زرنج را به منظور دسترسی به این بندر در دستور کار قرار داده است. همچنین در نظر داریم یک بندر خشک در ولایت نیمروز در نزدیک خاک ایران ایجاد کنیم.

نظر شما