شناسهٔ خبر: 27671 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

معرفی برندگان مناقصه اپراتوری بندر شهید رجایی تا پایان مهر/ چهار شرکت تایید شده برای مرحله نهایی ایرانی- خارجی هستند

محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از ۲۸ متقاضی اپراتوری بندر شهید رجایی، چهار شرکت توانستند از فیلتر ارزیابی کیفی و فنی عبور کنند که با بازگشایی پاکت‌های قیمت این چهار شرکت در فرآیند مناقصه، اپراتور برنده حداکثر تا پایان مهر امسال معرفی می‌شود.‌

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای توسعه بنادر، به اپراتوری بندر شهید رجایی اشاره کرد و اظهار داشت: در ترمینال شماره یک، فراخوان بین‌المللی برای اپراتوری برگزار کردیم که منجر به حضور ۲۸ اپراتور داخلی و خارجی شد.

وی ادامه داد: جمعاً پس از بررسی‌های انجام شده چهار گروه از نظر کیفیت مورد تأیید قرار گرفتند که از آنها درخواست شد پیشنهادهای خود را از نظر قیمتی ارائه دهند و شرایط و چارچوب‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی مد نظر دارد نظیر تعهد میزان و حجم بار که باید برای این بندر در نظر بگیرند، خصوصاً بارهای ترانشیپی، مد نظر قرار دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در یک مناقصه ۳ پاکت در نظر گرفته می‌شود که یکی «اسناد فنی» است، پاکتی دیگر، «پاکت ضمانت‌نامه» است و سومین گزینه «پاکت قیمت» است.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه اسناد کیفی در این باره بررسی شد، بیان کرد: پاکت‌های ارزیابی فنی باز شد‌ و پس از بازگشایی پاکت‌های قیمت‌ها و مشخص شدن نرخ، برنده معرفی خواهد شد‌.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پاکت‌های اسناد فنی در حضور اعضای کمیسیون باز شد و مورد بررسی قرار گرفت که شامل ۲۸ پاکت بود که تعداد چهار پاکت تأیید شد، حال این چهار شرکت باید‌ قیمت را ارائه دهند و هر وقت پاکت قیمت باز شد صورتجلسه می‌کنیم و برنده به صورت رسمی اعلام می‌شود و سپس با آنها قرارداد می‌بندیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تا پایان مهرماه امسال برنده اپراتوری ترمینال شماره یک بندر شهید رجایی معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این چهار شرکت ترکیب ایرانی-خارجی هستند، بیان کرد: از آن منظر که باید پایه این کار داخلی باشد، شرکت مذکور هم باید ایرانی باشد در این زمینه تجربیات مفیدی هم داریم اما وجود شرکت‌های خارجی هم از آن منظر مهم است که باید متعهد شوند دو هدف را برای ما محقق کنند: اول موضوع «تأمین بار و جذب خطوط» مدنظر است و دوم موضوع «انتقال دانش فنی» برای این کار خصوصاً در بخش نرم‌افزاری مدنظر است که شرکت‌های خارجی باید تعهد دهند این اهداف را محقق می‌کنند؛ به هر حال یکی از تعهدات طرف خارجی تأمین بار است، جذب سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی از دیگر الزامات سرمایه‌گذار خارجی در مدت زمان بهره‌برداری است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در پایانه شماره یک‌ بندر شهید رجایی یک اپراتور خواهیم داشت، به فارس گفت: همچنین در پایانه‌ شماره ۲ هم یک اپراتور خواهیم داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مطالعات‌ برای‌ واگذاری فاز سوم بندر شهید رجایی به اپراتور هم آغاز شده است، اظهار داشت: بدین ترتیب ‌در پایانه شماره ۳ با تکمیل آن، یک اپراتور دیگر به عنوان اپراتور سوم معرفی می‌شود.

در حال حاضر در فاز یک بندر شهید رجایی دو اپراتور سینا و بتا فعالیت می‌کنند که طبق اعلام معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی این دو اپراتور نیز ‌در فراخوان مزایده شرکت کرده‌اند.

نظر شما