شناسهٔ خبر: 27746 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

وحدتی فرد از مدیریت حمل و نقل مسافر در مشهد گفت؛

مدیریت حمل و نقل روزانه ۸۰ هزار مسافر تابستانی در مشهد/ افتتاح دومین شرکت خودروی اجاره‌ای کشور در مشهد/ تجهیز تمام راه‌های شریانی به سامانه‌های ITS تا ۳۰ روز آینده/ امضای الحاق راهداری به اداره کل حمل‌و‌نقل و پایانه‌های خراسان رضوی

وحدتی فرد مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی با اشاره به افتتاح دومین شرکت خودروی اجاره‌ای کشور در شهر مشهد گفت: اواخر هفته گذشته شبکه خودروی اجاره‌ای با حضور معاون سیاسی استاندار در فرودگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد. طبق تعهد باید تا سه ماه آینده ۵۰ خودروی دیگر به ناوگان خودروی اجاره‌ای شهر اضافه شود.

جواد وحدتی فرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره افزایش تردد مسافر به استان خراسان رضوی و اقدامات انجام شده برای مدیریت حمل و نقل مسافر در این استان اظهار داشت: متوسط ورود و خروج روزانه مسافر به مشهد مقدس با ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق جاده، ریل و هوا ۵۵ هزار نفر است. اما در روزهای تابستان  این آمار به ۶۶ تا ۷۰ هزار نفر و در روزهای خاص به ۱۰۰ هزار نفر نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: این درحالی است که در دهه آخر تابستان تعداد تردد مسافر به روزانه ۸۰ هزار نفر می رسد که ۶۰ درصد آن سهم حمل و نقل جاده‌ای است و در این راستا علاوه بر بسیج کردن تمام نیروها برای تشکیل گشت های نامحسوس برای  کنترل ناوگان حمل و نثقل عمومی با پلیس راهور همکاری می‌کنیم.  

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان بیان داشت: در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر از تقاضا است به همین خاطر به غیر از زمان‌های خاص مانند دهه آخر ماه سفر و اربعین از لحاظ استانی با کمبود ناوگان مواجه نمی‌شویم که برای حل این مساله نیز ناوگان ۱۲ استان به عنوان استان های معین همچون سمنان، خراسان شمالی وخراسان جنوبی را طبق هماهنگی به کار می‌گیریم.

سهم ۰.۵ درصدی ناوگان عمومی استان از تلفات جاده‌ای تابستان

وحدتی فرد از وضعیت مطلوب سن ناوگان خراسان رضوی خبر داد و افزود: سهم ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای استان در تلفات جاده ای تابستان کمتر از ۰.۵ درصد بوده است که طبق بررسی‌ها علت وقوع حادثه خستگی و خواب آلودگی راننده یا عدم شناخت جاده از سوی رانندگان غریبه خارج از استان بوده است.

وی با اشاره به  اقدام خوبی که در خصوص سواری کرایه بین شهری در مشهد راه‌اندازی شده بیان داشت: اوخر هفته گذشته شبکه خودرو اجاره‌ای rent car  با حضور معاون سیاسی استاندار در فرودگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد که طی آن هتل میثاق با ۴۰ دستگاه خودرو mvm در مقطع اول در مجموع با ۵۰ خودرو آماده خدمات‌دهی شد و طبق تعهد باید تا سه ماه آینده ۵۰ خودرو دیگر به ناوگان خودروی اجاره‌ای اضافه شود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی تاکید کرد: طبق ضوابط، شرکت های اجاره‌ای خودرو باید حد اقل ۱۰۰ دستگاه خودرو در اختیار داشته باشند.

وحدتی فرد با بیان اینکه «این مسائل در مهندسی و مدیریت ترافیک مورد توجه قرار می گیرد» اظهار داشت: در گذشته به دلیل نبود فرهنگ خودروی کرایه، مسافر لاجرم از خودروی شخصی برای سفر و راحتی در مقصد استفاده می‌کرد در حالی که امروز در شهرهای بزرگ همچون مشهد مقدس دیگر مشکلی برای مسافران نیازمند خودروی شخصی وجود ندارد. همچنین اجرای این طرح به کاهش تردد جاده‌ای و صرفه جویی در هزینه و مصرف سوخت نیز کمک می‌کند و از طرفی باعث ارتقای ایمنی در جاده‌ها و موجب کاهش ترافیک در سطح کلان شهرها می شود.

وی افزود: این طرح با تدبیر کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح و پس از گذشت سه ماه از ابلاغ آن، دومین شرکت خودروی کرایه کشور در مشهد تاسیس شد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی با اشاره به روند توسعه مجتمع های خدماتی رفاهی خاطرنشان کرد: تا این لحظه ۳۱ مجتمع خدماتی رفاهی در سطح جاده های خراسان رضوی وجود دارد که فاصله بین هر یک از آنها ۴۷ تا ۶۵ کیلومتر است که طبق افق برنامه این میزان به ۳۳ کیلومتر می رسد.

افتتاح ۵ مجتمع خدماتی-رفاهی تا پایان سال جاری

وحدتی فرد از ۱۵ خدماتی-رفاهی در دست ساخت و افتتاح ۵ مجتمع در سال جاری خبر داد و گفت:پیش تر به دلیل رکود اقتصادی وضعیت توسعه مجتمع های خدماتی-رفاهی کند شد در حالی که اگر همین ۱۵ مجتمع زودتر اقدام به سرمایه گذاری کرده بودند، امروز به افق کوتاه مدت برنامه های خود رسیده بودیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم فرهنگسازی در راستای استفاده مردم از مجتمع‌های خدماتی-رفاهی تصریح کرد: گلایه اصلی از صاحبان مجتمع های خدماتی-رفاهی به دلیل نداشتن تبلیغات کافی و عدم توانایی در ایجاد جاذبه برای توقف مسافر و مساله بعدی مربوط به مسافران است که هنگام پیمایش مسیر فقط مبدا و مقصد را نبینند.

وحدتی فرد با اشار به جایگاه ترانزیتی استان خراسان رضوی یادآور شد: رتبه اول خروجی کالا، رتبه سوم ترانزیت ورودی و رتبه پنجم صادرات در بین ۲۲ پایانه مرزی کشور بیانگر جایگاه مهم خراسان رضوی با توجه به ارتباط با آسیای میانه در حمل و نقل بین المللی است.

ساخت فاز دوم تا چهارم پایانه لطف آباد با ۱۴ میلیارد تومان

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی با توجه به حمایت های دولت از مرزهای کشور، اکنون حدود ۱۴ میلیارد تومان فاز دوم، سوم و چهارم طرح جامع پایانه مرزی لطف آباد در دست اقدام قرار گرفته است و پل تجن به منظور ارتباط پایانه سرخس با ترکمنستان با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان تا ۸ ماه آینده تکمیل خواهد شد.

وی همچنین به طرح های این اداره کل در خصوص مدیریت راه ها و نصب سیستم‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: طبق برنامه کلان مشهد ۲۰۱۷ و انتخاب آن به عنوان پایتخت فرهنگی کشور، تعهد ما قرار گرفتن تمام راه های شریانی و اصلی تحت پوشش سیستم های ITS است که طبق برآورد انجام شده تا ۳۰ روز آینده به طور تقریبی تمام جاده‌های استان به دوربین های نظارت تصاویری مجهز خواهند شد.

۴۶ سامانه کار ۶۴ دوربین را انجام می‌دهند

وحدتی فرد با بیان اینکه « ۴۶ سامانه مورد نظر به دلیل قابلیت عکس برداری برخی از آنها از هر دو طرف جاده نقش ۶۴ دوربین را ایفا می‌کنند» ابراز داشت: تنها خواست ما از واحد اجرایی پلیس راهنمایی و رانندگی صدور به موقع جریمه‌ها به دست متخلفان به دلیل تاثیرگذاری فرهنگ ترافیک است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی در پایان یادآور شد: با محمدرضا اخوان عبدالهیان مدیرکل راه و شهرسازی استان هماهنگی های لازم انجام شد و معاونین دو اداره کل صورت جلسات را تنظیم و هر دو مدیر کل ادارات حمل و نقل  و پایانه ها و مسکن و شهرسازی روز پنجشنبه هفته گذشته امضا کردند. البته واحد خواف، فریمان و سبزوار سرجای خود باقی می مانند و از مهرماه به طور کامل با عنوان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای وظایف خود را انجام خواهیم داد.

نظر شما