شناسهٔ خبر: 27776 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شبکه‌ انجمن‌های میراثی استان تهران تشکیل شد

عودلاجان رها شده در دل پایتخت شبکه انجمن‌های میراثی استان تهران با حضور بیش از ۳۰ انجمن چهارگانه میراث‌فرهنگی، میراث‌معنوی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در مجمع عمومی و با انتخابات تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از انجمن مفاخر معماری ایران، با حضور بیش از ۳۰ انجمنِ حوزه‌های چهارگانه‌ میراث‌فرهنگی، میراث‌معنوی، صنایع‌دستی و گردشگریِ استان تهران در مجمع عمومی و برپایی انتخابات، «شبکه‌ی انجمن‌های میراثی استان تهران» شکل گرفت.

عصر چهارشنبه هفدهم شهریورماه نمایندگانِ ۳۲ تشکل میراثی در تالارِ فجر سازمانِ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرد هم آمدند و با خوانش و تأیید اساس‌نامه، که پس از حک و اصلاحاتی کوچک به مقام‌های مرتبط داده خواهد شد، انتخاباتِ «شبکه‌ی انجمن‌های میراثی استان تهران» را در دو مرحله انجام دادند. در گامِ نخست انجمن‌ها به چهار گروه، که پیش از این از طریق نظرخواهی بر روی اساس‌نامه به اطلاعِ همه‌ی ذی‌نفعان رسیده بود، تقسیم شدند و در حالی که هر انجمن تنها در یک کارگروه می‌توانست رای دهد نمایندگانِ حوزه‌های چهارگانه‌ی میراث فرهنگی، میراث معنوی، صنایع دستی و گردشگری در شورای مرکزی «شبکه‌ی انجمن‌های میراثی استان تهران» را انتخاب کردند. در گامِ دوم، همه‌ی حاضرانِ نشست سه عضوِ باقی‌مانده برای شورای مرکزی، دو عضو جانشین یا علی‌البدل و یک تن بازرس و یک تن جانشین برای مقامِ بازرسیِ شبکه را برگزیدند.

علیرضا افشاری، دبیرِ دیده‌بانِ یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران که هماهنگی برای نشست را بر عهده داشت، درباره‌ی لحاظِ چنین شیوه‌ای در اساس‌نامه گفت: با این روش هر حوزه‌ای از فعالیت‌های انجمن‌های میراثی دست‌کم یک نماینده در شورای مرکزی خواهد داشت و انتخابات فقط به شیوه‌ی معارفه‌ی نامزدها در انتخاباتِ مجمع محدود نخواهد شد که ممکن است به خاطر بیشتر بودنِ انجمن‌های یک حوزه انجمن‌های حوزه‌های دیگر امکان نقش‌آفرینی در شبکه را نداشته باشند.

او افزود: انتخاب در درونِ کارگروه انتخابی تخصصی‌تر و با شناختِ بیشتر هم خواهد بود.

منتخبانِ چهار کارگروه عبارت بودند از: منوچهر لطفی از «انجمن مجموعه‌دارانِ ایران» (در حوزه‌ی میراث فرهنگی)، امیرحسین لشگری از «انجمن فرهنگی افراز» (در حوزه‌ی میراث معنوی)، علیرضا حاجی‌اشرفی از «انجمن توانمندی‌ها، خدمات و توسعه‌ی گردشگری ایران» (در حوزه‌ی گردشگری) و ناهید هاشمی از «انجمن گوزن قهوه‌ای دنا» (در حوزه‌ی صنایع دستی). و برگزیدگانِ مجمع عمومی علیرضا افشاری از «دیده‌بانِ یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران»، رضا نیکپور از «انجمن ایلام‌شناسی ایران» و بهزاد کاظمی از «کانون جوانان پارس» بودند که این هفت تن شورای مرکزی شبکه‌ی انجمن‌های میراثی استانِ تهران را شکل می‌دهند که برای یک‌سال مدیریتِ آن را بر عهده دارند. احمد بختیاری از خانه‌ی نجاتِ ایران نیز به مقامِ بازرسی انتخاب شد.

افشاری توضیح داد: از آن‌جایی که در نخستین مجمع عمومی بسیاری از حاضران از یکدیگر شناختِ کافی نداشتند و شمار بالایی از انجمن‌ها نتوانسته بودند در نشست حضور یابند این استثنا موردِ تأیید جمع قرار گرفت که تنها برای نخستین دوره طول مدت مدیریت یک‌ساله و نه دو ساله در نظر گرفته شود تا در این یک سال شورای مرکزی با ثبت شبکه، راه‌اندازی کارگروه‌ها و پی‌گیری حضور انجمن‌ها در آن و یاری رساندن به ثبتِ آنها در مراکز ذی‌صلاح شرایط را برای حضورِ گسترده‌تر انجمن‌ها در سال آتی آماده کند.

هم‌چنین سعید محمودی ازناوه از «انجمن عکاسی میراث فرهنگی» و علیرضا کریمی کلور از «مؤسسه‌ی میراث مشترک مطالعاتِ پایه‌ی سرزمین» اعضای جانشین شورای مرکزی و لیلا غلامی از «کانون آینده‌سازان پیشاهنگی» عضو جانشین بازرس شدند.

دیگر حاضران در نشست، به ترتیبِ  حضور در جلسه شاملِ میثم موحدفرد  (بنیاد فردوسی)، کارلین عیشونژادیان (مؤسسه‌ی توسعه‌ی مطالعات آشوری)، منوچهر وثایق (کانون ایرانگردان و جهانگردان کاج)، مرتضی وفایی (شرکت تعاونی فعالان صنایع دستی)، کمال عزتی (مؤسسه‌ی حرفه‌گستر دهکده)، محمد اسدی (مؤسسه‌ی مطالعاتی جهان‌باغ ایرانیان)، سعید شهامت (کانون میراث و تأمل)، ناهید سخاییان (انجمن پژوهشگران دوستدار میراث معنوی)، الهه مایانی (مؤسسه‌ی تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی)، رقیه سلطانی (انجمن توسعه‌ی حقوق شهروندی)، جلیل اولیاء (انجمن مفاخر معماری ایران)، رقیه رنجبری (مؤسسه‌ی مطالعات منظر پایدار)، فاطمه واقف (انجمن غار و غارشناسی ایرانیان)، طاهره فراهانی (انجمن ایران‌دختِ آریا)، ربابه چراغی جعفری (کانون فرصت)، حمیدرضا ناصرنصیر (جامعه‌ی مهندسان معمار ایران)، حسین عبیری گلپایگانی (مؤسسه‌ی کوهستان سبز)، بهاره نوروزي ‌فرد (بنیاد پهلوان پورای ولی)، مبینا نورمحمدیان (مؤسسه‌ی توسعه‌ی پایدار سنستا)، سارا جنیدی (کانون پیش‌آهنگ) و امین محمودی (انجمن بیستون) بودند./

نظر شما