شناسهٔ خبر: 27902 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازی مطرح كرد:

تشریح پهنه‌های ۴گانه شهرهای ایران/ وجود ۸۰هزار هکتار بافت‌میانی در کشور/ نهاوند پایلوت بازآفرينی شهری در چارچوب اندیشه ایران‌شهری/ اولویت‌ طرح بازآفرینی در دولت یازدهم ایجاد اشتغال و ارتقای سطح کیفی زندگی‌ است

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های طرح بازآفرینی در دولت یازدهم ایجاد اشتغال و ارتقای سطح کیفی زندگی‌ است اظهار داشت: پهنه‌های مختلف شهرهای کشور به چهار گونه هسته اصلی شکل دهنده شهرها یا همان بافت‌های تاریخی؛ سکونتگاه‌های غیررسمی یا همان حاشیه‌نشینی؛ بافت‌های میانی یا محلات هدف بازآفرینی شهری؛ هسته‌های روستایی که در دل شهرها بلعیده شده اند تقسیم بندی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در همایش و دوره آموزشی بازآفرینی شهری پایدار با موضوع "بررسی سیاست‌ها و برنامه های بازآفرینی شهری با تأکید بر شبکه‌سازی و مشارکت نقش‌آفرینان "در سالن مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی ( ره ) شهر نهاوند اظهار داشت: نهاوند با قدمت و پيشينه خود نمونه بي بديل يك ایران شهر است.

دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسایل پهنه‌های مختلف شهرهای کشور را می توان در چهار گونه تقسیم بندی کرد گفت : هسته اصلی شکل دهنده شهرها یا همان بافت های تاریخی؛ سکونتگاه های غیررسمی یا همان حاشیه نشینی؛ بافت‌های میانی یا محلات هدف بازآفرینی شهری؛ هسته های روستایی که در دل شهرها بلعیده شده اند.

 وی با ذکر این که این چهار محدوده تقسیم بندی شده به عنوان محدوده های هدف برنامه های بهسازی و نوسازی شهری شناخته می شوند ، آسیب پذیری و عدم ایمنی کافی، به دلیل پایین بودن کیفیت ساخت و ساز را مشکل عمده و اصلی این محدوده ها عنوان و به تفصیل در مورد تک تک این محدوده ها و مسایل و مشکلاتشان توضيحاتي بیان نمود.

معاون وزیر راه و شهر سازی وسعت بافت های میانی در کشور را هشتاد هزار هکتار اعلام کرد و در ادامه افزود : تا کنون بیش از سی و سه هزار هکتار بافت تاریخی و چهل و چهار هزار هکتار سکونتگاه ههای غیررسمی شناسایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های طرح بازآفرینی در دولت یازدهم ایجاد اشتغال و ارتقای سطح کیفی زندگی‌ است، ادامه داد: اگر اشتغال مولد در این مناطق برای ساکنان ایجاد شود ارتقای وضعیت زندگی نیز خود به خود ایجاد می‌شود زیرا اگر مردم دارای درآمد پایدار باشند در طرح بازآفرینی شهری هم مداخله مثبت خواهند داشت.

وی در این همایش با اشاره به قدمت هفت هزار ساله نهاوند، گفت: نهاوند را می‌توان جزو یکی از شهرهای کهن و با قدمت تاریخی در کشور به شمار آورد که نیازمند توسعه متوازن در همه زمینه‌هاست.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران افزود: همپوشانی بافت تاریخی و فرسوده در این کهن‌شهر باید هر چه زودتر توسط کارشناسان تعیین تکلیف شود که بتوانیم برای بهسازی و نوسازی بافت های هدف و حفظ بافت تاریخی برنامه‌ریزی کنیم.

معاون وزیر راه و شهر سازی از محله پای قلعه در شهر نهاوند بعنوان پایلوت بازآفريني محله نام برد و اظهار داشت : با محوریت شهرداری فرایند بهسازی ونوسازی و توانمند سازی ساکنین پای قلعه شهر نهاوند در اینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

 دکتر ایزدی اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به دنبال بازآفرینی در این مناطق با هدف ارتقای سطح کیفی زندگی‌ است که همه دستگاه‌های متولی باید در این موضوع مهم بسیج شوند و هر کدام به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

همچنین در این مراسم یوسفیان شهردار نهاوند هدف از برگزاری این همایش را فراهم شدن فرصت‌های توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در نهاوند عنوان کرد و گفت: موضوع بازآفرینی شهری پایدار بر اساس توجه به اصول، چارچوب‌ها، رویکرد ساخت و ساز و تأکید بر شبکه‌سازی و لزوم مشارکت نهادها است.

 دکتر نقدی عضو هیات علمی دانشگاه ابو علی سینا همدان نیز در این مراسم با بیان این سوال که چرا باید بازآفرینی صورت بگیرد به موضوع رویکرد مشارکتی دربازآفرینی شهری پرداخت و اظهار داشت : در صد بالايي از مردم كه در محدوده بافت‌هاي فرسوده شهرها زندگي مي‌كنند در معرض خطر بوده و زخم بافتهاي فرسوده در كالبد شهرها به خوبي احساس مي‌شود.  اما بايد توجه داشت كه اصولاً بهسازي و نوسازي بافتهاي فرسوده امري ساده نيست بلكه بسيار پيچيده و چندوجهي است.

استاد یار دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه امروزه به بافت های فرسوده بی توجهی شده است اظهار داشت : توجه به کیفیت زندگی و ارتقا آن باید سرلوحه کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.

 وی در ادامه به تجربیان بازآفرینی در شهر همدان پرداخت افزود :اگر به این  بافت ها به عنوان يك فرصت نگريسته شود مي‌توان با بكارگيري تواناييهاي بالقوه و بالفعل موجود در برنامه‌ريزي‌هاي شهري تعادل ويژه‌اي را در نحوه توزيع كمي وكيفي خدمات در مناطق مختلف ايجاد كرد.

دکتر سید محسن حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز دراین دوره همایش آموزشی اظهار داشت :  آنچه چیزی که در بازافرینی مهم و شرط تحقق پذیری اولیه است ؛ مشارکت مردم در امر بهسازی و نوسازی مناطق زندگی خودشان است.

 استاد دانشگاه تهران گفت: ما سنت معماری داریم نه معماری سنتی ؛ انتظار بر این است که نهاوند امروز ؛ مدرن و برپایه سنت ها ساخته شود.

وی بابیان اینکه طرح راهبردی شهر نهاوند باید تهیه شود اظهار داشت  : در طرح راهبردی شهر نهاوند آنچه که در سیاست ها ، چشم انداز ها ، برنامه ها ، اقدامات باید مد نظر مسئولان قرار گیرد مشارکت مردم است./

نظر شما