شناسهٔ خبر: 27935 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از وضعیت بافت‌های فرسوده شهری؛

شرایط مناسب بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهری با نرخ تک‌رقمی تسهیلات/ لزوم بهسازی و بهبود سکونت بیش از ۸ میلیون نفر در بافت فرسوده کشور

بافت فرسوده تهران در حالی بهسازی بافت‌های فرسوده شهری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که بر اساس آمار هنوز هم بیش از ۸ میلیون نفر در آن بافت ها ساکن هستند و برای رسیدن به وضعیت مطلوب زندگی نیازمند بهسازی بافت‌های شهری هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بافت فرسوده و محله های قدیمی تهران بخشی از خاطره های جداناشدنی از این شهر هستند. بافت های فرسوده شهری سه هزار و ۲۳۲ هکتار از مساحت شهر تهران را تشکیل می‌دهند. 

خبرگزاری صدا و سیما ضمن بازدید از بافت‌های فرسوده شهری با یکی از ساکنان آن گفتگویی داشت و نوشت:خانواده نیک‌سرشت ۶۰ سال است که در محله‌ای از محلات تهران که اکنون به بافت فرسوده شهری تبدیل شده است زندگی می کنند. منطقه ای که دشوار بودن تردد در آن عمده مشکلاتی است که بافت های فرسوده شهرها با آن دست به گریبان هستند و در صورت حریق نمی توان به کمک آنها شتافت. نیک سرشت می گوید که چند ماه پیش یکی از خانه‌های محله دچار حریق شد اما استاندارد نبودن کوچه و کم عرضی آن مانع از رسیدن به موقع آتش نشانان شد.

گفته میشود بافت فرسوده شهری در کل کشور بالغ بر ۶۰ هزار هکتار است که جمعیتی بیش از ۸ میلیون نفر در آنها ساکن هستند. شهر تهران ۳ هزار و ۲۳۲ هکتار، تبریز با ۲ هزار و ۲۶ هکتار، یزد با مساحت یکهزار و ۸۱۳ هکتار محله هایی دارند که فرسوده شده اند و نیازمند بهسازی هستند و در غیر اینصورت ساکنان آنها ناچار به مهاجرت به محله هایی از شهر می شوند که وضعیت نوسازی قابل قبولی دارند.

اهالی بافت های فرسوده از تنگ و باریک بودن کوچه ها، فرسودگی بسیاری از خانه ها که محل تجمع معتادان و حیوانات موذی است شکایت دارند.خانه هایی که قدمت انان به بیش از ۸۰ سال می رسد و گرد کهنگی بر روی انان نشسته است و باعث از بین رفتن بخشی از قسمتهای خانه شده است.این خانه های فرسوده روزی محل امن و ارامش خانواده ها بوده اما اکنون با سست بودن دیوارها باعث نگرانی از فروریزی آوار شده است.

چند سالی می شود که طرح احیای بافت های فرسوده شهری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته، تاکنون از مجموع بافتهای فرسوده کشور فقط ۱۵ درصد آنها نوسازی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، حذف شرط خانه اولی بودن برای دریافت تسهیلات در مناطق فرسوده را ویژگی مهم این طرح در این مناطق اعلام کرد و گفت: در حقیقت این اولین گام در سوق دادن بخشی از این منابع از محل صندوق پس انداز یکم به سمت بافت فرسوده بود که انگیزه جدیدی را برای ساکنان آن ایجاد می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه تک نرخی شدن سود این صندوق، به طور ویژه در حوزه بافت فرسوده مهم است، افزود: سقف این تسهیلات برای تهران ۱۶۰ میلیون تومان، برای شهرهای بالای ۱۶۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و سایر مناطق شهری ۸۰ میلیون تومان است که با عنوان صندوق پس انداز یکم به زوجین ارائه می شود.

محمد سعید ایزدی همچنین افزود: میزان مبلغ اقساط این وام در تهران ۹۴۰ هزار تومان، در بخش فرسوده ۸۶۵ هزار تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۶۵۴ هزار تومان و در سایر مناطق شهری به ۴۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است که در ۱۴۴ ماه پرداخت می شود.

بافت های فرسوده در شهرهای بزرگ در عین آسیب های اقتصادی و اجتماعی که به همراه دارد، یکی از آسیب پذیر ترین مناطق در برابر سوانح طبیعی است که باید بازسازی شود.

وزارت راه و شهرسازی با همکاری شهرداری ها شرایط مناسبی را برای بازسازی این بافت های فرسوده از تک رقمی شدن نرخ تسهیلات گرفته تا مشوقهایی همچون واگذاری تراکم به مالکان واحدهای مسکونی فراهم کرده است، شرایطی که می تواند به رونق ساخت و ساز در این مناطق بیانجامد./

نظر شما