شناسهٔ خبر: 27993 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی مطرح کرد؛

جزئیات یک گسل جدید در نزدیکی برج میلاد تهران/ احتمال آسیب ۴۵ کیلومتری از شرق تا غرب پایتخت در صورت زلزله/ مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان‌ها برای جلوگیری از خطرات‌احتمالی زلزله

فاز دوم برج میلاد عضو هیات عملی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی گسل شناسایی شده تهران را که در نزدیک برج میلاد تهران واقع است گسلی فعال خواند و گفت: مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان‌ها یکی از راهکارهایی است که خطر‌های احتمالی زلزله را در پایتخت کاهش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون سازمان زمین‌شناسی کشور، با اعلام شناسایی «گسل جدید» در مرکز تهران گفت: «این گسل از کنار برج میلاد رد می‌شود و تقریباً در بخش مرکزی تهران است. همچنین از شرق تا غرب تهران را در بر می‌گیرد و از آن عبور می‌کند.»موضوعی که ضرورت دارد مدیریت شهری و مسئولان مربوطه توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

ایران نیز در همین رابطه از قول مهدی زارع، عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی نوشت: «عنوانی به نام گسل جدید نداریم. این گسل از قبل شناسایی شده بود و حتی بخش‌هایی از آن هم به سازمان زمین شناسی معرفی شده است. به تازگی اطلاعات جدیدتری از این گسل به دست آمده که برخی از افراد از آن با نام شناسایی گسل جدید در تهران نام می‌برند.»

او درباره خطراتی که این گسل برای شهروندان تهرانی می‌تواند داشته باشد، گفته است: این گسل یکی از گسل‌های محدوده شمال تهران محسوب می‌شود که در حال حاضر نیز به صورت فعال است. خطر جدی‌ای که در صورت جابه‌جایی آن می‌تواند ایجاد شود را از دو جهت می‌توان بررسی کرد؛ سازه‌های خاص مانند برج میلاد و کتابخانه ملی چون برای ساخت‌شان دقت و اصول ایمنی رعایت شده کمتر تحت آسیب قرار می‌گیرند اما آپارتمان‌ها و خانه‌هایی که در مسیر آنها قرار دارند دچار آسیب جدی خواهند شد.

عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در ادامه افزود: تجمع جمعیت روی گسل‌های فعال تهران کار نادرستی است. افزایش جمعیت در این نواحی ریسک خطر را برای آسیب به انسان‌ها افزایش خواهد داد.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت جا به جایی این گسل آیا شرق تا غرب تهران تحت تأثیر قرار می‌گیرد، گفت: این مسأله بستگی به اندازه جابه جایی یا زلزله دارد. هرچقدر که حادثه شدید‌تر باشد مسافت بیشتری تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در بدترین حالت ممکن، از شرق(سرخه حصار) تا غرب(منطقه ۲۲) که مسافت تقریبی آن ۴۵ کیلومتر است، دچار آسیب خواهد شد.

زارع با اشاره به اینکه کاهش جمعیت از مهم‌ترین راهکارهای کاهش خطر محسوب می‌شود، گفته است: باید از افزایش و ازدحام جمعیت در تهران جلوگیری شود. بنابراین حرکت به سمت معرفی پایتختی جدید برای کشور الزامی است. مقاوم‌سازی و بهسازی ساختمان‌ها یکی از راهکارهایی است که خطر‌های احتمالی را کاهش می‌دهد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی، ادامه داد: آگاه‌سازی مردم نیز نقش مؤثری در کاهش خطرات احتمالی دارد، چراکه گسل‌ها جزو خطرات طبیعی محسوب می‌شوند و نمی‌توان از بروز آنها جلوگیری کرد./

نظر شما