شناسهٔ خبر: 28063 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روستا در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

بسیج نهادهای دولتی و مردم، مهمترین فایده احداث نهاد توسعه محله در کشور/ نهاد توسعه محله بازوی مشارکتی شهری در برنامه‌های بازآفرینی‌ست/ خدمات‌رسانی یک‌سویه و آسیب‌های اجتماعی مهمترین مشکل امروز حاشیه‌نشینان

مجید روستا عضو هیأت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأمید براین نکته که بسیج نهادهای دولتی و مردم، مهمترین فایده احداث نهاد توسعه محله در کشور به شمار می‌رود گفت: در حقیقت خدمات‌رسانی یک‌سویه و آسیب‌های اجتماعی و بحث‌های امنیتی، مشکلات فعلی مناطق حاشیه‌نشین به شمار می‌رود که امید است با ایجاد چنین نهادهایی هرچه زودتر رفع شود.

مجید روستا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت اولین نهاد توسعه محله کشور در شهر بیرجند بیان کرد: در حقیقت نهاد توسعه با هدف نقش آفرینی تمامی دستگاه‌ها، بخش‌ها، خیرین و به ویژه مردم در اجرای طرح‌های محلات به وجود آمد که چندی پیش شاهد افتتاح اولین نهاد آن در شهر بیرجند بودیم. بابهره‌برداری از این نهاد برای نخستین بار در کشور شاهد اجرای برنامه‌های در سطح محلی با برنامه‌ای بین مردمی خواهیم بود.

روستا در ادامه اعلام کرد: طرح خانه فرهنگ محله با هدف افزایش مشارکت و به کارگیری ظرفیت محله‌ها، ایجاد شبکه‌های همکاری بین دستگاه‌های مدیریت شهرداری و مردم و کارافرینان ایجاد شده است.

عضو هیأت‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه نهاد توسعه محله به صورت تمرینی برای اولین بار در بیرجند به بهره‌برداری رسیده است گفت: امیدواریم با تجاربی که در قالب این نهاد در شهر بیرجند ایجاد می‌شود بتوانیم آن را به سایر نهادهای کشور تعمیم دهیم و این نهاد به عنوان یک بازوی مشارکتی شهری در برنامه‌های بازآفرینی شهری در کشور به عرصه ظهور و بروز واقعی برسد.

وی همچنین تأکید کرد: شاکله اصلی این نهاد مردم هستند و باتوجه به نقش شهرداری در هماهنگی برنامه‌های اجرایی بازآفرینی و مدیریت شهری این نهاد، محوریت آن نیز شهرداری خواهد بود.

به گفته روستا ارائه خدمات چندگانه به شهروندان در حوزه آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای، بهداشت، بهزیستی، کمیته امداد و نیروی انتظامی از کارکردهای این خانه محله است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: خدمات‌رسانی یکسویه و اسیب‌های اجتماعی و بحث‌های امنیتی، مشکلات پیش‌رو مناطق حاشیه‌نشین به شمار می‌رود که امید است با تشکیل نهادهای توسعه محلی هرچه سریعتر رفع شود.

وی همچنین افزود: امروز نیاز مردم، مسکن نیست بلکه اشتغال نیاز اصلی آنهاست و نبود اشتغال باعث شده که آنها به سمت شهرهای اصلی سرازیر شوند. شرکت ما حدود ۱۴ میلیارد را با خود آورده بود که همین باعث تحریک ۵۰ میلیاردی سرمایه مردم شد.

وی با اعلام اینکه ما کمبود فضای آموزشی نداریم بلکه فضاهای آموزشی همانند مساجد و مدارس که زمان زیادی بدون استفاده هستند بهترین مکان آموزشی به شمار می‌روند. 

روستا در پایان با تأکید براینکه نیروی متخصصی و تجهیزات کم است به همین دلیل اگر هرچه پاسگاه و مرکز بهداشتی بسازیم به بهره‌برداری نمی‌رسد گفت: نهادهای توسعه محله، نهادهای دولتی و مردم را بسیج کرده و به یکدیگر متصل می کند که یکی از بزگرترین فواید احداثآنها محسوب می‌شود./

نظر شما