شناسهٔ خبر: 28209 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد:

اوفک مجوز ورود هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران را صادر کرد/ ورود اولین هواپیما‌ی نو تا پایان‌ سال‌

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص مجوز اوفک برای ورود هواپیماهای جدید به کشور گفت: از آنجا که سرانجام اوفک مجوز ورود هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را به کشور ما صادر کرد، امیدواریم به تدریج شاهد ورود هواپیماهای جدید به آسمان کشور باشیم.

مقصود اسعدی سامانی با ابراز خرسندی از صدور مجوز‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا به کمپانی‌های بوئینگ و ایرباس در راستای معامله با ایران و رفع مشکلات اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی تحت نظارت خزانه‌داری آمریکا)، گفت: مذاکرات فنی و مالی بین ایرلاین‌‌های ایرانی و کمپانی‌های سازنده هواپیما از مدت‌ها قبل پس از‌ برجام و توافق ۱+ ۵ انجام شد.

وی ادامه داد: طبیعتاً پس از صدور مجوز اوفک و وزارت خزانه‌داری آمریکا، امضاء قرارداد نهایی با کمپانی‌های سازنده ایرباس و بوئینگ را خواهیم داشت و در گام بعد موضوع انتقال هواپیماها به کشور مطرح است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: انعقاد قرارداد منوط به صدور مجوز اوفک بود که با این مجوزهای اخیر صادر شده توسط آمریکا، به تدریج وارد مراحل بعدی و مالی خواهیم شد.

اسعدی سامانی ادامه داد: با صدور مجوز اوفک، ایرباس و بوئینگ مجاز شدند که قرارداد را امضا کنند و از این پس مراحل انتقال هواپیماها به تدریج به داخل کشور انجام شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود:‌ البته برخی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی نیز با کمپانی سازنده بوئینگ مذاکراتی انجام داده‌اند که این گشایش اخیر (صدور مجوز اوفک)، موجب می‌شود پیش‌قرارداد‌ها به تدریج به مرحله اجرایی برسد.

اسعدی سامانی با پیش‌بینی ورود اولین فروند از این هواپیماها تا پایان امسال گفت: غیر از«هما» که برای خرید هواپیما قرارداد بسته، سایر ایرلاین ها هم درحال مذاکره برای خرید هواپیما هستند.

وی در خصوص مجوز اوفک برای ورود هواپیماهای جدید به کشور گفت: از آنجا که سرانجام اوفک مجوز ورود هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را به کشور ما صادر کرد، امیدواریم به تدریج شاهد ورود هواپیماهای جدید به آسمان کشور باشیم.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از شرکتهای هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس خبر داد که وزارت خزانه داری آمریکا با فروش هواپیما توسط این دو شرکت به ایران موافقت کرده است.  

در همین ارتباط، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به اینکه در چند روز آینده جزئیات بیشتری از ورود هواپیماهای جدید ایرباس و بوئینگ اعلام خواهد شد، افزود: تامین منابع مالی این هواپیماها از طریق فاینانس‌های بین المللی انجام می شود که در این خصوص هم توافقاتی انجام شده و بین ایران‌ایر(هما) و شرکت های خارجی قرارداد تامین مالی بسته شده است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص خرید هواپیما توسط سایر ایرلاین‌ها گفت: در حال حاضر مذاکره با ایران ایر  انجام شده است و سایر شرکت ها هم در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند.

وی با اعلام اینکه هنوز قراردادی میان سایر شرکت ها با بوئینگ و ایرباس به امضا نرسیده است، اظهار داشت: اما مذاکرات از ابتدا بین همه شرکت ها و سازندگان هواپیما وجود داشت و همه منتظر صدور مجوز اوفک بودند.

نظر شما