شناسهٔ خبر: 28215 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

فروش هواپیما به ایران تابوشکنی بود

سحر نوروززاده سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا فروش هواپیما به ایران را یک تابوشکنی خواند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي ساعتی بعد از سخنرانی رییس‌جمهوری ایران که ایالات متحده را به «اهمال» در اجرای تعهدات آمریکا بعد از توافق هسته‌ای متهم کرد، سحر نوروززاده، عضو تیم سیاست‌گذاری جان کری و سخنگوی کنونی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا به صدای آمریکا گفت: آمریکا به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.

او ادامه داد: آمریکا همه تعهداتش بر اساس برجام را انجام داده است اما با همکاری ۱+۵ و ایران تلاش‌های خود را ادامه می‌دهیم. تیم‌های از وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری که مداوم در تماس با بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی هستند برای این که روشن کنند که لغو تحریم‌ها یعنی چی و چه درهای تجاری با ایران باز شده است و ما جلوگیری نمی‌کنیم از تجارت مجاز با ایران.

به گزارش ايسنا نوروززاده در پاسخ به هم‌زمانی اجازه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش هواپیما به ایران و سفر حسن روحانی به نیویورک گفت که این موضوع از قبل برنامه‌ریزی نشده بود.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا مجوز فروش هواپیماهای مسافری به ایران را برای شرکت‌های ایرباس و بویینگ صادر کرده است.

نوروززاده فروش هواپیما به ایران توسط ایرباس و بویینگ را از تعهدات آمریکا در برجام خواند و آن را یک «تابوشکنی» دانست.

او هم‌چنین به نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ درباره برجام اشاره کرد و گفت: در این نشست جان کری، وزیر خارجه و ارنست مونیز، وزیر انرژی حضور داشتند که مروری بر اجرای برجام شد و کری تاکید کرد که آمریکا به تعهداتش بر اساس برجام عمل کرده و در آینده نیز به آن عمل خواهد کرد.

نظر شما