شناسهٔ خبر: 28250 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

چهارده خط کشتی‌رانی بزرگ به بنادر ما می‌آیند/ نمایندگان ایرباس و بوئینگ در راه ایران

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: چهارده خط کشتی‌رانی بزرگ به بنادر ما می‌آیند و هزینه مضاعف پهلوگیری کشتی‌ها در جنوب خلیج فارس و جابه‌جایی کالا با کشتی‌های کوچک رفع شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران بیان کرد: در حوزه دریا بخش اعظم مشکلات حل شده است و همه خطوط کشتی‌رانی جهان می‌توانند به بنادر ما بیایند و پهلوگیری کنند.

وی افزود: چهارده خط کشتی‌رانی بزرگ به بنادر ما می‌آیند و مشکل هزینه مضاعف پهلوگیری کشتی‌ها در جنوب خلیج فارس و جابه‌جایی کالا با کشتی‌های کوچک رفع شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیمه کشتی‌ها برقرار شده است گفت: دریا محیط کار بین‌المللی است و چون ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم باید سهم خود را از بازار جهانی دریانوردی به دست آوریم.

وی ادامه داد: همه مواردی که دنبال می‌کنیم این است که ملت ایران چگونه از بازار بزرگ جهانی دریا سهم به دست آورند.

آخوندی با اشاره به این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال صنعت دریانوردی حضور دارند و همکاری بین‌المللی آنها شروع شده است و شرکت‌های ایرانی به دنبال افزایش سهم خود در بازار جهانی دریا هستند.

وی با بیان این که به دنبال حمایت صنعت دریا هستیم تأکید کرد: ما ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار پس‌کرانه در بندر شهید رجایی داریم و طی سه سال اخیر ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه شده است و در بنادر دیگر امام خمینی (ره) و چابهار هم سرمایه‌گذاری داریم.

وی با بیان اینکه ما حمایت از صنعت در ساحل دریا دنبال می‌کنیم گفت: در پالایشگاه ستاره خلیج فارس که به زودی افتتاح می‌شود دنبال این هستیم که به محض فعال شدن صادرات مشتقات نفتی را از خام فروشی به تدریج به سوی فروش فراورده ببریم و همزمان با این بحث، بندر خشک آپرین را داریم که گمرکات به درون خاک سرزمین اصلی می‌آید و وقتی کشتی وارد می‌شود بدون عملیات گمرکی مستقیم کالا روی ریل می‌رود و عملیات گمرکی در بندر خشک در سرزمین انجام شود که این امر امکانات بندری را افزایش می‌دهد و به سود اقتصاد است.

وی همچنین با بیان اینکه درحال مذاکرات نهایی مالی درباره ایرباس هستیم گفت: ما مذاکرات حقوقی را داریم و به همین منظور نمایندگان ایرباس و بوئینگ این هفته برای تکمیل مذاکرات وارد ایران شده و مذاکرات فنی ادامه می‌یابد.

وی افزود: در بسیاری از تایپ‌های هواپیما انتخابات انجام شده که با سرعت درحال پیگیری است البته در عقد قراردادها همه ریزکاری‌ها را مدنظر قرار می دهیم./

نظر شما