شناسهٔ خبر: 28261 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد:

اصلاح تصویب نامه قرارداد مشارکت احداث آزاد راه همت-کرج

جهانگيري معاون اول رییس جمهوری مصوبه هیات وزیران در خصوص اصلاح موضوع انعقاد قرارداد مشارکت برای احداث آزادراه همت-کرج به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزات راه و شهرسازی، براساس تصویب نامه شماره ۱۱۵۰۴۵/ت۴۴۶۱۰/ک مورخ ۶ /۶ /۱۳۹۰ مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای آزاد راه ۶ خطه همت - کرج به طول حدود ۵ / ۱۳ کیلومتر، شامل احداث آزاد راه و ایجاد تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره برداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه همت - کرج به وزارت راه و شهرسازی داده شده است.
در این اصلاحیه آمده است: وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در احداث آزاد راه شش خطه همت - کرج، خواستار اصلاح بندهای ۳، ۲، ۱و۴تصویب نامه مذکور شده است.

قرارداد مشارکت احداث آزاد راه همت-کرج با نسبت سرمایه گذاری ۵۰% سهم دولت و ۵۰%طرف سرمایه گذار با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه شهید همت- کرج به مبلغ  ۱۵۲۵میلیارد ریال با دوره ساخت ۵/۱۲ سال شامل ۵/۲ سال دوران ساخت و۱۰سال دوره بهره برداری منعقد شده است و هزینه های احداث آزاد راه در تفاهم نامه اولیه مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد ریال برآورد گردیده و در حال حاضر به دلیل افزایش نامتعارف هزینه های عملیات اجرایی در دوره ۵ ساله گذشته مجموع هزینه های اجرای طرح با برآورد اولیه هزینه های اجرای پروژه اختلاف فاحشی داشته است و این موضوع طی مکاتبات متعدد طرف سرمایه گذار برای کاهش سهم مشارکت در قرارداد فی مابین درخواست شده است.

لذا با توجه به مذاکرات انجام شده موافقت گردید مشارکت با طرف سرمایه گذار با شرایط زیر اصلاح گردد:
۱- میزان سرمایه گذاری طرف مشارکت از (۵۰%) به (۳۰%) هزینه های اجرای احداث آزاد راه و آزاد سازی مسیر کاهش یابد.
۲- تعهد مالی وزارت راه و شهرسازی از (۵۰%) به (۷۰%) تغییر یافته و از محل ردیف اعتباری طرح مشارکت در احداث آزاد راه همت - کرج در قالب قوانین بودجه سنواتی، فروش اوراق مشارکت و سایر منابع تأمین و به حساب مشترک پروژه خواهد شد.
۳- مشوقهای قرارداد مشارکت از جمله تأسیسات جانبی غیر خاص شامل هتل، پمپ بنزین، رستوران، تعمیرگاه و سایر مجتمع خدماتی و رفاهی و تابلوهای نصب پوستر و آگهی تبلیغاتی به طور متناسب با سرمایه گذاری طرف مشارکت تعدیل خواهد شد.
۴- سایر شرایط و مفاد قرارداد مشارکت و تصویب نامه شماره ۱۱۵۰۴۵/ت۴۴۶۱۰/ک مورخ ۶ /۶ /۱۳۹۰ کماکان به قوت خود باقی است.
بر این اساس موضوع در جلسه مورخ ۲۱ /۰۶ /۱۳۹۵ هیئت دولت مطرح و اصلاحات لازم در مصوبه فوق الذکر برای رفع مشکلات اعلام شده به تصویب رسید.

متن مصوبه هیئت وزیران به شرح زیر است:
تصویب نامه شماره ۱۱۵۰۴۵/ت۴۶۶۱۰ک مورخ ۶ /۶ /۱۳۹۰  به شرح زیر اصلاح می شود:
۱- در بند ۱ عبارت 'به طول حدود۵/۱۳ کیلومتر' به عبارت 'به طول حدود ۲۰ کیلومتر' اصلاح می شود.
۲- بند ۲ به شرح زیر اصلاح می شود:
'۲ – وزارت هفتاد درصد (۷۰%) منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را از محل فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط و ردیف اعتباری به شماره طبقه بندی (۱۳۰۳۰۱۶۲۳۴) تأمین و در مدت اجرا متناسب با پیشرفت کار و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می نماید. طرف مشارکت نیز تأمین سی درصد (۳۰%) منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه، تأسیسات جانبی خاص و تصرف اراضی مسیر را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می نماید.
۳- در بند ۳ عبارت 'پیش بینی اولیه' حذف و عبارت 'دوازده و نیم (۱۲/۵) سال مشتمل بر دو و نیم (۲/۵) سال' به عبارت 'چهارده (۱۴) سال مشتمل بر چهار (۴) سال' اصلاح می‌شود.
۴- بند ۴ به شرح زیر اصلاح می شود؛  نرخ سود دوران مشارکت (شامل دوره احداث و دوره بهره برداری) شناور و معادل حداکثر سود علی الحساب سپرده های بلندمدت اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هر سال به علاوه سه درصد (۳ %) تعیین می‌شود.  

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری این مصوبه را برای اجرا به وزارتخانه های راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

نظر شما