شناسهٔ خبر: 28277 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات نامه ایزدی به وزیر راه و شهرسازی؛

اهتمام وزارت راه و شهرسازی در حفظ و تملک خانه ویلایی کامرانیه/ تلاش شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای حفظ بناهای ارزشمند

خانه کامرانیه محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طی نامه‌ای به وزیر راه و شهر سازی و معاون سازمان میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری خواستار ثبت بنای فاخر و ارزشمند معمار فقید کشورمان مهندس هوشنگ سیحون در خیابان کامرانیه شهر تهران در فهرست آثار ملی کشور شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در نامه محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان اینکه حفاظت از میراث معاصر کشور یکی از ضروریات در رویکرد بازآفرینی بافت‌های هدف شهری به شمار می‌آید به تجربیات ارزشمند مرمت و بهره‌برداری خانه وارطان در شهر تهران و کارخانه ریسباف اصفهان  اشاره کرده و اظهار داشت: از نمونه‌هایی که در معماری معاصر کشورمان قابل توجه هستند می‌توانیم به آثار و تجربه‌های معمار فقید مهندس هوشنگ سیحون اشاره کنیم.

در بخش دیگری از نامه مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به وزیر راه و شهر سازی  آمده است: "در ابتدای قرن حاضر با ورود سبک معماری مدرن به ایران ؛ معماران خارجی و نسل اول معماران  ایرانی دانش آموخته در فرنگ سعی بر آن داشتند  تا با تکیه بر سبک بین‌الملل و معماری نئوکلاسیسم اروپا ، معماری نوین ایران را پایه گذاری کنند. گروهی از نسل دوم معماران از جمله مهندس هوشنگ سیحون تلاش نمودند تا هویت فرهنگی معماری ایران را که با آغاز جریان مدرنیسم به دست فراموشی سپرده شده بود احیا کنند."

متن کامل نامه مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به وزیر راه و شهر سازی چنین است:

جناب آقای دکتر آخوندی

با سلام و احترام

همانگونه که مستخضرید حفاظت از میراث معاصر یکی از ضروریت‌هایی است که در رویکر بازآفرینی به سبب نگاه منعطف و زمینه‌گرا در مسیر توسعه و حفاظت نؤامان، مطرح می‌شود. همچون تجربه‌ای که در خانه وارطان تهران و کارخانه ریسباف اصفهان مورد پیگیری قرار گرفته شد، نمونه‌های ارزشمند دیگری به عنوان اولین تجربیات معماری مدرن در ایران قابل توجه برای حفاظت و ادامه حیات در چرخه زندگی شهری هستند. از نمونه‌هایی که در معماری معاصر ایران از این منظر قابل توجه جدی هستند آثار و تجربه‌های معمار فقید مهندس هوشنگ سیحون است.

در ابتدای قرن حاضر با ورود سبک معماری مدرن به ایران؛ معماران خارجی و نسل اول معماران ایرانی دانش آموخته در فرهنگ سعی برآن داشتند تا با تکیه بر سبک بین‌الملل و معماری نئوکلاسیسم اروپا، معماری نوین ایران را پایه‌گذاری کنند. گروهی از نسل دوم معماران از جمله مهندس هوشنگ سیحون تلاش کردند تا هویت فرهنگی معماری ایران را که با آغاز جریان مدرنیسم به دست فراموشی سپرده شده بود احیا کنند. آثار مهندس سیحون از قبیل بناهای یادبود بوعلی سینا، عمر خیام، کمال‌الملک و سینما آسیا و همچنین تعدادی خانه مسکونی در تهران واجد ارزش‌های معماری و هویتی فراوانی هستند که بواسطه شناخت عمیق او از ویژگی‌های معماری و طبیعی کشور به میراث مانده اند.

در پی جریان غالب کم‌توجهی معماری و شهرسازی کشور به آثار ارزشمند دوران معاصر، یکی از خانه‌های مسکونی آثار مهندس سیحون که با الهام از ایوان مدائن با آجر قرمز در خیابان ولی‌عصر تهران طراحی و ساخته شده بود تخریب و نوسازی شد. درحال حاضر نیز، یکی دیگر از آثار وی «خانه ویلایی کامرانیه» در میان چندین برج در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. در راستای اهتمام و تلاش‌های وزارت راه  و شهرسازی در سال‌های اخیر در رابطه با شناسایی، تملک و بهره‌برداری از این قبیل آثار، با توجه به فراهم بودن زمینه احیا این اثر، خواهشمند است در خصوص توجه به حفظ این بنای ارزشمند از خطر تخریب ارشاد و راهنمایی فرمایید.

 همچنین متن کامل نامه معاون وزیر راه و شهر سازی  به محمد حسن طالبیان  معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع  دستی و گردشگری که خواستار جلوگیری  از تخریب و ثبت ملی "خانه ویلایی کامرانیه " این اثر  فاخر شد، نیز بشرح ذیل است .

«هماهنگونه که در جلسه مورخ ۹۵/۵/۱۲ توافق شد مقرر گردید «خانه ویلایی کامرانیه» که از موارد آثار باقیمانده از مهندس هوشنگ سیحون می‌باشد در فهرست آثار ملی قرار گیرد. خواهشمند است مقرر فرمایند از اقدامات صورت گرفته در این زمینه این مشرکت را مطلع فرمایند. مزید براطلاع، حسب اطلاعات به دست آمده این بنا که در میانه ای از برج‌های کامرانیه قرار گرفته است، در شرف تخریب است.»

شایان ذکر است طرح منزل دولت آبادی یا همان خانه ویلایی در  منطقه کامرانیه شهر تهران، نمایانگر ترکیب فرم‌ها و هندسه منظم ایرانی در قالب یک معماری عملکرد گراست مهندس سیحون در این بنا از فرم‌های قوسی شکل، طاق و گنبد، بادگیر و نمای آجری استفاده کرده است. 

سطح شفاف شیشه‌ای رو به باغ خانه کاظمی در بنای دولت آبادی تبدیل به ایوانی سایه ساز در جبهۀ آفتابگیر بنا (جبهۀ جنوبی) در نمای رو به باغ شده و این فرم از معماری شباهت زیادی با اسکیس‌های سیاه قلم او از آثار تاریخی دارد. گویی دکتر سیحون در خانه دولت آبادی قصد آزمودن توانایی خود در به کارگیری مجدد فرم‌های تاریخی داشته است ./

نظر شما