شناسهٔ خبر: 28304 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با امضاء تفاهمنامه بين آخوندی و نیلی‌احمدآبادی صورت گرفت؛

تشكيل موسسه پژوهشی شهر و مسکن بين وزارت راه و دانشگاه تهران/ جزئیات اساسنامه ۱۱ بندی

نشست تفاهمنامه تاسيس موسسه پژوهشی شهر و مسکن بین وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه تهران در ۱۱ ماده برای انجام فعالیت‌های پژوهشی حوزه مسکن و شهرسازی به ریاست وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز (یکشنبه ۴ مهرماه) تفاهم‌نامه تاسیس موسسه پژوهشی شهر و مسکن بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس دانشگاه تهران در ۱۱ ماده به امضا رسید.

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که به امضای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران رسید، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حضور داشتند. همچنین علاوه بر رئیس دانشگاه تهران، روسای دانشکده‌های معماری و شهرسازی، هنر  و عمران نیز در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تاسيس اين موسسه آغاز همکاری‌های مشترک و دائمی بین سیاستگذاران حوزه مسکن و شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی با صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه مسکن در دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر است.

ریاست هیات امنای موسسه پژوهشی شهر و مسکن را عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برعهده دارد و حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان نایب رئیسی آن را عهده‌دار خواهد شد.

جزئیات اساسنامه ۱۱ بندي موسسه پژوهشی شهر و مسکن

اساسنامه موسسه پژوهشی شهر و مسکن در ۱۱ ماده و سه تبصره به شرح زير است:

در ماده یک که اهداف را شامل می‌شود ۵ هدف ذکر شده است که شاملِ تولید و اخذ دانش و فناوری موردنیاز برای به کارگیری در زمینه‌های مسکن و شهرسازی، ارتقا و تحکیم جایگاه علمی و فناوری کشور در زمینه های فوق الذکر در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه فناوری‌های پیشرفته با توجه به طرح‌های کلان و برنامه‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، مشارکت در تامین نیروی انسانی متخصص موردنیاز برای توسعه حوزه‌های زیربنایی کشور و حفظ و گسترش ارتباط علمی صنعت و دانشگاه است.

همچنین وظایف این موسسه ۱۰ مورد پیش‌بینی شده است. این وظایف نیز شاملِ اجرای طرح‌های پژوهشی در عرصه نظام برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان، شهرسازی، معماری و تولید دانش نظری، بنیادی و کاربردی، فراهم آوردن مقدمات توسعه‌ای و عرضه خدمات مهندسی و مشاوره با بهره‌گیری از امکانات وزارت راه و شهرسازی و مراکز مرتبط و دانشگاه‌ها و موسسات ملی و بین‌المللی، ایجاد ارتباطات علمی مستمر با موسسات دانشگاهی و موسسات بین‌المللی در حوزه‌های موردنیاز وزارت راه و شهرسازی، همکاری با سایر مراکز پژوهشی، آموزشی و صنعتی فعال در کشور در زمینه‌های مرتبط با فعالیت‌های موسسه، تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی تحصیلات تکمیلی در حوزه مسکن و شهرسازی، برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و همایش‌های موردنیاز در سطوح ملی و بین‌المللی، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های پیشرفته تخصصی، شناسایی مشکلات و چالش‌های بخش مسکن و شهرسازی و پیشنهاد راهکارها و سیاست‌های مناسب به منظور حل مشکلات موجود، ارایه بسته‌های سیاستی و راه‌کارهای مناسب در راستای توسعه بخش مسکن و شهرسازی و در نهایت ایجاد و توسعه بانک‌های جامع اطلاعاتی است.

ارکان این موسسه را نیز هیات امنا، کمیسیون دائمی، رئیس موسسه و شورای علمی و فنی تشکیل می‌دهند که ماده ۳ این اساسنامه است.

 ترکیب هیات امنا در ماده ۴، شامل وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس هیات امنا، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به عنوان نایب‌رئیس هیات امنا، رئیس دانشگاه تهران، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاون پژوهشی دانشگاه، رئیس پردیس هنرها‌ زیبا، رئیس پردیس دانشکده‌های فنی، رئیس کمیسیون علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، رئیس موسسه به عنوان دبیر هیات امنا تشکیل می‌دهند. همچنین ماده ۴ که شامل تبصره یک این اساسنامه است می‌گوید رئیس موسسه از بین هیات‌علمی دانشگاه فعال در حوزه راه، مسکن و شهرسازی با پیشنهاد مشترک رئیس دانشگاه تهران و وزیر راه و شهرسازی و با حکم رئیس دانشگاه برای مدت ۳ سال منصوب می‌شود.

در ماده ۵ که شامل وظایف و اختیارات هیات امنا است آمده است: تعیین و تصویب برنامه‌ها، راهبردها و خط مشی‌ها، تصویب طرح تشکیلاتی، نمودار سازمانی و شرح وظایف گروه‌های پژوهشی، تصویب بودجه‌های جاری و سرمایه‌ای و صورت‌حساب‌های مالی و ترازنامه سالانه، تصویب تغییرات پیشنهادی در اساسنامه، اتخاذ تصمیم در مورد نحوه تامین و جذب منابع مالی موردنیاز، تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری، مالی در چهارچوب مقررات دانشگاه، بسترسازی و آماده‌سازی زمینه برای تحقق همکاری‌های مشترک از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی و اتخاذ تصمیم درباره سایر موضوعات وظایف و اختیارات هیات امنای موسسه با توجه به قوانین و مقررات دانشگاه تهران است.

ماده ۶ تحت‌عنوان کمیسیون دائمی هیات امنا شناخته می‌شود و در تعریف آن آمده است: اعضای کمیسیون دائمی هیات امنا با پیشنهاد اعضای هیات امنا در اولین جلسه مشخص می شود و وظایف آن عبارت است از تهیه دستور جلسات هیات امنا و بررسی و پیگیری موارد ارجاعی از سوی هیات امنا. این ماده تبصره ای دارد که تحت عنوان تبصره ۲ معرف شده و می‌گوید: این کمیسیون حداقل هر ۳ ماه یکبار تشکیل جلسه خواهد داشت و کلیه پیشنهادهای رئیس موسسه قبل از طرح در جلسه هیات امنا باید به تصویب این کمیسیون برسد.

ماده ۷ نیز در هفت بند تحت‌عنوان وظایف و اختیارات رئیس موسسه عنوان شده است که آن وظایف و اختیارات نیز شامل اجرای مصوبات هیات امنا، اداره موسسه، طراحی ساختار سازمانی، طرح‌ها و برنامه‌های موردنیاز و ارایه آنها به هیات‌امنا، پیشنهاد معاونان، مدیران واحدها و دیگر مسئولان اجرایی «موسسه» برای صدور احکام مربوطه طبقه مقررات، تنظیم بودجه و تراز سالیانه و ارائه آن از طریق کمیسیون دائمی هیات امنا برای بررسی و تصویب هیات امنا، برقرار ارتباط با موسسات علمی و صنایع کشور برای ارایه و کسب خدمات و جذب طرح‌های پژوهشی، برقراری ارتباطات بین‌المللی در چهارچوب مصوبات دانشگاه تهران و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در نهایت انعقاد قرارداد برای پیشبرد اهداف موسسه در چهارچوب سیاست ها و مقررات مربوط مصوب هیات امنا است.

ماده ۸ نیز شامل ترکیب شورای علمی و فنی است که در آن رئیس موسسه به عنوان رئیس شورا، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاون پژوهشی موسسه، سه نفر از میان کارشناسان و یا مدیران کل وزارت راه و شهرسازی و یک نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران با معرفی معاون پژوهشی دانشگاه است.

ماده ۹ وظایف و اختیارات شورای علمی را تعیین کرده و آورده است: بررسی و تصویب طرح ها و پروژه های پژ‌وهشی، بررسی و پیشنهاد محورها و برنامه های پژوهشی و آموزشی و بررسی و تایید همکارهای داخلی و بین المللی است.

ماده ۱۰ نیز شامل گروه های پژوهشی موسسه است که ۴ گروه را تعیین کرده و آنها را شامل گروه اقتصاد و مسکن، گروه معماری و شهرسازی، گروه علوم اجتماعی و رفتاری و گروه ساختمان و ابنیه معرفی کرده است. در تبصره ۳ نیز آمده است: در صورت نیاز گروه های پژوهشی جدید به پیشنهاد کمیسیون دائمی و تصویب هیات امنا ایجاد می شود.

ماده ۱۱ نیز شامل امور اداری مالی و مالکیت هاست و در توضیح آن آمده است: امور اداری مالی موسسه مطابق مقررات و آیین نامه های مصوب هیات امنای موسسه و دانشگاه است، دارایی های فکری کسب شده از اجرای پروژه ها و طرح های پژوهشی در موسسه متعلق به وزارت راه و شهرسازی است، در صورت انحلال موسسه، اموال و دارایی های موسسه پس از تسویه دیون به دانشگاه منتقل خواهد شد.

در پایان این اساسنامه آمده است: این اساسنامه در ۱۱ ماده و سه تبصره در تاریخ ۲۸ شهریورماه ۹۵ به تصویب دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران رسید و از تاریخ امضا قابل اجرا است. /

نظر شما