شناسهٔ خبر: 28357 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

حاشیه نشینی شیراز نتیجه بی‌توجهی به اقتصاد روستاها و مناطق محروم است/ اقتصاد روستایی اولویت دولت شود

حاشیه‌نشینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وجود ۲۰۰ هزار حاشیه نشین در شیراز، نبود اشتغال را علت اصلی حاشیه نشینی در استان فارس اعلام کرد و گفت: در صورت بی توجهی به تقویت مشاغل روستایی باید همچنان شاهد مهاجرت این قشر به کلانشهرها و شیوع روز افزون معضل حاشیه‌نشینی در کشور و به تبع آن افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامیبا بیان وجود  ۲۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در کلانشهر شیراز از شیوع پدیده حاشیه نشینی در کشور انتقاد کرد و گفت: در مناطق حاشیه نشین افراد با فرهنگ های مختلف گرد هم جمع و زمینه بروز جرائم و بزهکاری را در شهرها فراهم می آورند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه تاکنون حرکت مناسبی از سوی دستگاه‌های ذیربط برای مدیریت بحران حاشیه‌نشینی در کلانشهر شیراز انجام نشده است، یادآور شد: تنها هر از چند گاهی نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری مجرمان در این مناطق می کند و آنطور که باید و شاید به مدیریت حاشیه نشینی توجه نشده است.

وی با بیان اینکه جمعیت حاشیه نشینان شیراز یک شهر را تشکیل می‌دهند، افزود: ناهنجاری و نابسامانی های اجتماعی در جمعیت حاشیه نشین این کلانشهر بسیار چشمگیر و روز به روز در حال افزایش است به طوری که برخی از افراد به توزیع مواد مخدر و سرقت روی آورده که این موضوع تهدیدی برای آینده کودکان و نوجوانان این مناطق و کلانشهر شیراز است.

رضایی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد اراده‌ای برای ساماندهی معضل حاشیه نشینی شیراز در مسئولان وجود ندارد، به خانه ملت گفت: اگر اراده ای هم باشد شاید توانایی پرداختن به این موضوع را ندارند زیرا مدیریت پدیده حاشیه نشینی هزینه بر و نیازمند تامین اعتبارات ویژه است.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم،  با بیان اینکه مشکلات بهداشتی و اجتماعی در مناطق حاشیه نشین نسبت به شهرها نمود بیشتری دارد، تصریح کرد: باید به ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی و همچنین کارگاه های آموزشی اشتغال زایی در این مناطق توجه و علاوه بر این نسبت به رفع مشکلات بهداشتی و درمانی آنها هم اقدام کرد زیرا فقر اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در این مناطق بیداد می کند.

 نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، حاشیه نشینی شیراز  را نتیجه بی توجهی به اقتصاد روستاها و مناطق محروم دانست و ادامه داد: عواملی مانند خشکسالی و کم آبی که درنهایت منجر به بیکاری کشاورزان، دامداران و باغداران شده، نبود مراکز تفریحی و ورزشی در روستاها، بی توجهی نسبت به اقتصاد روستایی و از بین رفتن مشاغل در روستاها  باعث شده روستاییان و عشایر استان با ترک دیار و خانه خود مناطق ارزان حاشیه نشین شیراز را برای زندگی انتخاب و به علت بیکاری  برای کسب روزی به مشاغل کاذب روی آورند که در این بین ممکن است برخی از آنها برای کسب درآمد بیشتر جذب مافیای مواد مخدر و سرقت شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم ساماندهی اشتغال روستایی در جهت جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی تاکید کرد و گفت: جاذبه های زندگی باید در روستاها افزایش یابد تا مهاجرت ها معکوس شود زیرا افزایش اشتغال روستایی کاهش حاشیه نشینی در شهرها را به دنبال دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه با تخصیص تسهیلات کمتر به شهرها می توان نسبت به ایجاد اشتغال در روستاها اقدام کرد، تصریح کرد: باید به مشاغل خانگی روستایی از جمله دامپروری، کشاورزی و صنایع دستی در جهت رشد اقتصادی و بازار کار روستاییان توجه جدی کرد و از این طریق حاشیه نشینی را مدیریت کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در صورت بی توجهی به تقویت مشاغل روستایی باید همچنان شاهد مهاجرت این قشر به کلانشهرها و شیوع روز افزون معضل حاشیه‌نشینی در کشور و به تبع آن افزایش آسیب‌های اجتماعی در  کشور باشیم. /

نظر شما