شناسهٔ خبر: 28379 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سیدکمال‌الدین شهریاری:

قرارداد با بوئینگ مدلی برای شروع رابطه تجاری جهان با ایران است/ دهن‌کجی جامعه جهانی به تهدید صهیونیست‌ها درباره قرارداد بوئینگ با ایران

سید کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس محاسن قرارداد با ایرباس و بویینگ را فراتر از نوسازی ناوگان می‌داند و معتقد است: نمونه و مدلی که این دو هواپیماساز از قرارداد با ایران در سطح بین‌المللی ارائه می‌دهند به مدلی برای سایر شرکت‌ها تبدیل می شود که به سمت ایران بیایند. این قرارداد الگو و مدلی است که جهان را برای شروع رابطه تجاری با ایران مطمئن می‌کند و به عنوان دهن کجی جامعه جهانی به تهدید صهیونیست‌ها درباره قرارداد بویینگ با ایران محسوب می شود.

سید‌کمال‌الدین شهریاری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: مجلس اقدام دولت برای خرید هواپیما را به عنوان پدیده‌ای که در طول دوره انقلاب منحصر به فرد است تلقی می‌کند، علت هم این است که ما نه قبل از پسابرجام، نه بعد از پسابرجام و نه حتی قبل از بحث هسته‌ای، یعنی هیچ زمانی بعد از انقلاب اسلامی ایران نتوانستیم با بویینگ قرارداد خرید مستقیم برای خرید هواپیما ببندیم.

نماینده مردم دشتی و تنگستان ادامه داد: این درحالی است که ناوگان ما قبل از انقلاب از هواپیماهای بویینگ و در اواخر هم از تعدادی ایرباس تشکیل می شد و ترکیب ناوگان هوایی ما از دو مدل هواپیما که جزو بهترین هواپیماهای مطرح جهان محسوب می شوند، تشکیل می‌شد.

وی گفت: در آن سال ها شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) به عنوان یک نشنال کری‌یر در کشور ما توانسته بود به عنوان یکی از بهترین خطوط پروازی خاورمیانه بازارهای خوبی را در حمل و نقل هوایی به خود اختصاص دهد و ما قبل از انقلاب، ایران ایر را به عنوان پیش‌تازترین و اولین شرکت هواپیمایی در خاورمیانه به دلیل ناوگان مجهزی که داشت، می‌شناختیم.

به گفته شهریاری عقد قرارداد برای خرید این هواپیماها یک اقدام امیدوار کننده است که می‌تواند ناوگان هوایی ما و به خصوص هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را که در واقع برند حمل و نقل هواپیمایی کشور ما است تقویت کند و بتواند به جایگاهی که در قبل از انقلاب در منطقه داشته است، نزدیک کند، اتفاقی که هراس را در دل دشمنان ایران اسلامی ایجاد خواهد کرد و اتفاقا به همین دلیل بود که رژیم صهیونیستی یکی از مخالفان اصلی عقد قراردادهای بزرگ تجاری ایران با  جهان است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، محاسن این خرید را فراتر از نوسازی ناوگان دانست و ادامه داد: موضوع مهم‌تر این است که چنین قراردادی در صورت انعقاد می‌تواند به عنوان یک مدل و الگو برای شرکت های بزرگ بین المللی که هنوز در تردید معامله با ایران هستند، باشد و آنها را  وارد معامله و قراردا با ایران نماید.

به گفته شهریاری این قرارداد الگو و مدلی است که این شرکت‌ها را مطمئن می‌کند که ایران در یک وضعیتی در صحنه بین المللی بعد از پسابرجام قرارگرفته است که تردیدی در شرکت‌های بزرگ برای شروع رابطه و قراردادهای بزرگ تجاری با ایران وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بنابراین نمونه و مدلی که شرکت‌های بویینگ و ایرباس از قراراد با ایران درسطح بین المللی ارائه می دهند به مدلی برای سایر شرکت ها تبدیل می شود که به سمت ایران بیایند.

نماینده مردم دشتی و تنگستان با اشاره به اوضاع منطقه خاورمیانه و امنیت و ثبات حاکم در ایران، می گوید: ایران صاحب امن‌ترین آسمان درمنطقه است. کشوری با ثبات است. ضمن اینکه به لحاظ ژئوپولیتیکی و ژئو استراتژیکی ایران روی بهترین خط هوایی شرق و غرب قرار گرفته است و تهران می تواند به عنوان یک محلی برای تبادلات بین‌المللی در حمل و نقل هوایی بین شرق و غرب مطرح شود.

او معتقد است این قراراد می تواند تحولی در اقتصاد کلان و خرد ایران درسطح بین المللی و به تبع آن در داخل کشور ایجاد کند و تاکید دارد: این قرارداد شرایط بسیار خوبی را به جامعه بین‌المللی القا می کند که بتوانند با ایران در تمام زمینه های اقتصادی و تکنولوژیکی وارد تعامل و انعقاد قرارداد شوند.

نظر شما