شناسهٔ خبر: 28387 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آخوندی دربیست و چهارمین همایش ارگان‌های دریایی:

سهم ریل از تخلیه بار بنادر به ۱۷ درصد رسید/ تاکید بر تشکیل شبکه بندری با هدف ارتقای بهره‌وری بنادر کوچک/ صادرات ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل در روز

آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ریل در تخلیه بارهای بنادر به ۱۷ درصد رسیده است، بر افزایش این رقم تاکید کرد و درعین حال خبر از توقف واردات گازوئیل داد و گفت: درحال حاضر صرفه‌جویی مناسبی در مصرف گازوئیل محقق شده است به گونه‌ای که امکان صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل را داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز ۶ مهرماه و در بیست و چهارمین همایش ارگان‌های دریایی با بیان اینکه در حوزه دریا عمده‌ترین مبحث موقعیت ویژه دریانوردی ایران در پسابرجام است که باید به درستی تعریف شود، گفت: کشتیرانی موضوعی است که مربوط به سرزمین داخلی نمی‌شود و امری بین‌المللی است، بنابراین با پهنه رقابت در سطح جهان مواجه هستیم و باید سهم ملت ایران از این پهنه جهانی مشخص شود.

وی ادامه داد: تحریم‌ها و زیان آن به محدود کردن بازارهای بین‌المللی در صحنه جهانی انجامید. موضوع رقابت مطرح است بنادرما باید بتوانند با بنادر جهان رقابت کنند و همه بنگاه‌های مختلف در حوزه دریا شامل کشتیرانی، تعمیر و نگهداری، اپراتورها و ... باید بتوانند رقابت جهانی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع مهمتر از توسعه ناوگان سیستم تنظیم نگهداری و اورهال اساسی برای کشتی‌ها است که بتواند در سطح جهان نشانی تجاری، بین‌المللی باشد، تصریح کرد: موضوع حمایت دولت در این حوزه متفاوت است، باید نحوه زایش بنگاه‌ها با مقیاس‌ها و قدرت رقابت جهانی مشخص شود. بنگاهی که با یک روز عدم حمایت دولت شکست می‌خورد در صحنه جهانی حذف خواهد شد در حالی که بنگاه مقتدر باید با بزرگان اپراتور شیت دریایی رقابت کند.

آخوندی با اشاره به توسعه فعالیت‌های حوزه بندری و کشتی‌رانی سنگاپور گفت: با وجود اینکه سنگاپور یک کشور کوچک است اما در این حوزه یکی از عمده‌ترین سهم‌های جهانی را از صنعت دریانوردی دارد و معتقدم ما هم در تمام بخش‌ها از جمله دولت، بنگاه‌ها و حتی نیروهای نظامی توسعه صنعت دریانوردی را باید در دستور کار خود قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در صنعت دریانوردی تنها به حوزه بار محدود نمی‌شود، گفت: در این صنعت بخش‌های مختلفی از جمله گردشگری و مسافری، شهرسازی و... مطرح هستند و معتقدم سواحل بستری برای سکونت و توسعه تمدن‌های مختلف محسوب می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در این حوزه باید به حمل و نقل مسافری و گردشگری و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص هم اشاره کرد که حمایت از دانشگاه چابهار در بحث تربیت نیروی انسانی ضروری است.

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی در سطح جهانی امری مهم و ضروری است که باید گزارش تفصیلی آن ارائه شود، همچنین متاسفانه موضوع حمل و نقل مسافری دریایی را از دست داده‌ایم و گردشگری دریایی مورد بی‌توجهی است. همچنین شهرسازی ما و مسائل اجتماعی پیرامون دریا مورد بی‌توجهی بوده است.

آخوندی تاکید کرد که دریا فراتر از بحث بار و شیلات است. ضمن آنکه هنوز نمی‌دانیم از همین حمل و نقل بار و شیلات نیز چه میزان بهره‌وری انجام می‌شود.

وی بر حمل و نقل ترکیبی در حوزه دریا اشاره کرد و گفت: بنادر ما باید با فرودگاه‌ها، راه‌آهن و جاده حمل و نقل ترکیبی تشکیل دهند. 

وی به لزوم ایجاد شبکه بندری ایران اشاره کرد و گفت: این ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل نباید فقط به بنادر بزرگ خلاصه شود بلکه بنادر کوچک متعددی هم داریم که باید شبکه بندری را ایجاد کنیم.

آخوندی با بیان اینکه سهم ریل در تخلیه بارهای بنادر به ۱۷ درصد رسیده است، گفت: این رقم باید افزایش یابد ضمن آنکه امکان انجام امور گمرکی در سرزمین اصلی با ایجاد بنادر خشک فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس درحال تکمیل است که با افتتاح آن بتوانیم محصولات این پالایشگاه را صادر کنیم.

وی خبر داد: امروز در حوزه مصرف گازوئیل به دلیل اجرای سیستم پیمایش و نظارت بر مصرف سوخت ناوگان کامیونی صرفه‌جویی مناسبی داریم و امکان صادرات روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل فراهم است و نیازی به واردات نداریم.

آخوندی یادآور شد: دریا باید بتواند به صادرات مشتقات نفتی کمک کند که تجهیزات مناسب می‌طلبد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ۲۴۵۰ هکتار پسکرانه در بندر شهید رجایی داشتیم که تجمیع شده‌اند و ۲۵۰۰ هکتار دیگر به آن اضافه کردیم.

وی ادامه داد: تشکیل شبکه بندری موجب ارتقای بهره‌وری بنادر کوچک و استفاده از این ثروت خواهد شد؛ باید یک خوشه و شبکه بندری تعریف شود تا بتوان بارهای مختلف در تخصص‌های مختلف را در این شبکه تعریف کنیم و نظام توزیع مناسب ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی این را هم  گفت که اجرای این کار قطعا تمهیداتی لازم دارد که نیازمند مطالعات دقیق است و باید این استراتژی طی شود تا از این ثروت استفاده شود

نظر شما