شناسهٔ خبر: 28388 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح کرد:

تاکید بر اطلاع‌رسانی به‌موقع در آستانه سفرهای اربعین حسینی(ع)/ لزوم ثبت آمار تصادفات طبق واقعیت و بدون در نظرگیری احتمالات و پیش‌فرض‌ها/ افتتاح مرحله دوم سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف/ مقدمات عملیات اجرایی نصب ۶۰۰ دوربین

کمیسیون ایمنی راهها رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی خطاب به دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط گفت: لازم است از طریق صداوسیما و رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در خصوص راه‌های ورودی - خروجی قبل از انجام سفرهای اربعین انجام شود تا مردم با پیش‌آگاهی، مسیر مورد نظر خود را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هفتادوهشتمین نشست كمیسیون ایمنی راه‌های كشور با حضور و مشاركت اعضا به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به اهمیت آمارهای تلفات و جراحت‌های ناشی از حوادث رانندگی اظهار داشت: آمارهای به‌دست‌آمده، فارغ از تصویری که از ایران در عرصه جهانی منتشر می‌کند، باید قابل‌مقایسه نیز باشد؛ زیرا همین آمارها مبنای ضریب‌های ریسک و بیمه قرار می‌گیرند و موجب ایجاد هزینه برای ملت ایران می‌شوند.

وی بابیان اینکه «هر چه آمارهای تلفات و مجروحان بالاتر باشد، نرخ بیمه و درنتیجه هزینه مردم بالاتر می‌رود» تأکید کرد: آمارها باید طبق واقعیت و بدون در نظر گرفتن احتمالات و پیش‌فرض‌ها ثبت شود؛ زیرا مؤسسات بین‌المللی با احتساب ایران در بین کشورهای جهان سوم، ضرایب و درصدی به آمارهای ارائه‌شده اضافه می‌کنند که باعث تحمیل هزینه بزرگی به ملت ایران می‌شود.

رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط با همکاری پلیس در خصوص هرچه واقعی‌تر شدن آمارهای تلفات و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی با در نظر گرفتن ترمینولوژی بین‌المللی تلاش و از روش‌های غیرقابل‌قبول نزد مجامع بین‌المللی نیز پرهیز کنند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی؛ باید در مورد چگونگی اعمال ترمینولوژی بین‌المللی در داخل کشور و تطبیق صحیح آن در کشور بحث و گفت‌وگو انجام شود.

عباس آخوندی در خصوص دستور جلسه گزارش مراحل تدوین و محتوای سیمای ایمنی راه (ویرایش سوم) اظهار داشت: نتیجه‌گیری گزارش با اقدامات اولویت‌دار حاصل از پروژه برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه در ایران هم‌راستا باشد، ضمن اینكه لازم است دو موضوع كاربران راه و وسایل نقلیه مورد تأكید و توجه بیشتری در ارائه برنامه‌ها و راهكارها قرار گیرد.

وی همچنین تاکید و مقرر کرد: آخرین وضعیت پروژه برنامه اجرایی ارتقای ایمنی راه در ایران ارائه و رئوس اقدامات در نشست آینده كمیسیون گزارش شود.

در ادامه جلسه موضوع واژه‌نامه مصادیق كشته‌شدگان حوادث ترافیكی مطرح و مقرر شد گزارش نهایی با تأمین نظرات تخصصی تمامی دستگاه‌های مسئول تا نشست آینده كمیسیون نهایی و ارائه شود.

طبق توضیحات مطرح‌شده، این کار به مرکز ترومای دانشگاه شهید بهشتی محول شد تا طبق قوانین و مقررات بین‌المللی و داخلی تهیه شود. این در حالی است که هم‌اکنون یک واژه‌نامه ۹ صفحه‌ای از سوی این مرکز تشکیل‌شده است اما برای رفع اختلاف‌نظر در خصوص محاسبه کردن یا نکردن مصدومان وقایع قاچاق کالا و سوخت در میان مصدومان ترافیکی تحت بررسی پلیس برای تائید نهایی است.

افتتاح مرحله دوم سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف تا اواسط مهرماه

به گزارش پایگله خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش نصب و بهره‌برداری از سامانه‌های (دوربین‌ها) ثبت تخلف در شبكه راه‌های شریانی با سه هدف اصلی؛ مدیریت ترافیك، مستندسازی، بهبود ایمنی شبكه راه‌ها از سوی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه شد که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، افتتاح مرحله دوم طرح شامل بهره‌برداری (راه‌اندازی) بیش از ۵۶۸ دوربین در اواسط مهرماه انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره این گزارش تأکید کرد: سازمان راهداری نسبت به هماهنگی برای حضور اعضای كمیسیون در مراسم افتتاح اقدام نماید و هماهنگی با صداوسیمای جمهوری اسلامی برای اطلاع‌رسانی گسترده طرح صورت پذیرد. همچنین هماهنگی مقتضی میان محل نصب سامانه‌ها و نقاط پر تصادف شبكه‌ها صورت پذیرد و عملیات اجرایی نصب ۶۰۰ دوربین بر اساس برنامه سال دوم طرح پیگیری شود.

وی ادامه داد: مطالعات قبل و بعد از نصب سامانه‌ها انجام‌گرفته و میزان اثرگذاری آن‌ها در كاهش تخلف (به تفكیك محورها) ارزیابی و گزارش محور تهران - قم به‌صورت نمونه برای نشست آینده كمیسیون ارائه شود.

بعد از گزارش عملکرد و پیشرفت سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف موضوع، طبق دستور جلسه موضوع هماهنگی اعضای كمیسیون برای سفرهای اربعین مطرح گردید و آخوندی با توجه به پیگیری وزارت کشور و تشکیل ۱۳ کارگروه تخصصی یادآور شد: نتایج حاصل از كمیته زیرساخت در زمینهٔ مشكلات زیرساختی در استان‌های مرزی و پایانه‌های مربوطه به‌صورت مكتوب از وزارت كشور ارسال تا اقدامات مقتضی معمول گردد.

رئیس کمیسیون ایمنی راه‌ها خطاب به رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص راه‌های ورودی - خروجی و چگونگی عملكرد راه (سطح سرویس) بر روی نقشه در زمان مقتضی قبل از انجام سفرها (حدود یك ماه قبل) از طریق صداوسیما و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مربوط، انجام و اقدامات لازم برای تكمیل و بهبود ظرفیت‌های مربوط به شبكه‌ها و مبادی منتهی به مرزهای عراق پیگیری شود. زیرا اطلاع رسانی در این مورد باعث پیش آگاهی مردم نسبت به انتخاب مسیر مورد نظر می‌شود.

گفتنی است، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این جلسه از کسب رتبه سوم ایران در دوازدهمین كنفرانس بین‌المللی ارتقای ایمنی حمل‌ونقل و پیشگیری از مصدومیت‌ها خبر داد و مقرر شد از نتایج كنفرانس در ارتقای ایمنی شبكه‌های حمل‌ونقل كشور بهره‌برداری شود.

دوازدهمین كنفرانس بین‌المللی ارتقای ایمنی حمل‌ونقل و پیشگیری از مصدومیت‌ها  از۲۸ تا 31 شهریورماه امسال در فنلاند برگزار شد و ایران از منظر اقدامات پیشگیرانه به رتبه سوم پس از كشورهای سوئد و فنلاند دست پیدا كرد.

نظر شما