شناسهٔ خبر: 28629 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

حاشیه‌نشینی، نتیجه توزیع نامتوازن امکانات است/ ۳۵ درصد از جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند

رضا شیران خراسانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم حاشیه‌نشینی را نتیجه توزیع نامتوازن امکانات در کشور دانست و گفت: نگاه عدالت محور موجب توسعه متوازن کشور و کاهش و رفع فاصله طبقاتی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه توزیع عادلانه درآمد و بودجه عمومی کشور منجربه توزیع عادلانه فرصت‌های شغلی می‌شود، یادآور شد: نتیجه توزیع نامتوازن امکانات و فرصتهای شغلی مهاجرت افراد از روستاها و روی آوردن به حاشیه شهرها و مشاغل کاذب در شرایط سخت غیربهداشتی است که به دلیل مخلوط شدن خرده فرهنگهای مختلف آسیبهای اجتماعی زیادی را برای کشور به دنبال دارد.

شیران خراسانی از وجود یک میلیون و دویست هزار نفر حاشیه نشین در مشهد انتقاد کرد و افزود: حاشیه نشینان حدود ۳۵ درصد جمعیت مشهد را تشکیل داده و به طور عمده از افراد مستضعف، تهیدست و اقشار محروم جامعه هستند که به دلیل فقر حاشیه شهرها را برای زندگی انتخاب کرده اند در حالی که بر حسب آمایش سرزمینی باید نگاه جدی به رفع محرومیت در نقاط محروم جامعه داشته و در جهت تامین رفاه آنها گام برداریم اما متاسفانه با سیاستگذاریهای اشتباه آنها را به فراموشی سپردهایم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه مسئولان اگر به دنبال مدیریت حاشیه نشینی هستند باید در توزیع بودجه و درآمدهای کشور نگاهی عدالت محور داشته باشند نه مساوی، گفت: نگاه عدالت محور موجب توسعه متوازن کشور و کاهش و رفع فاصله طبقاتی خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه توزیع درآمد و بودجه عمومی بر اساس سرانه غیرمنطقی است، یادآور شد: به عنوان مثال از مالیات بر ارزش افزوده که ۹ درصد است سه درصد متعلق به شهرداری و در صورت نبود شهرداری ها به دهیاری اختصاص می یابد اما در تقسیم سرانه شهرداری های تهران و مشهد به ترتیب سه هزار میلیارد و هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص می دهند در حالی که به یک روستای محروم تنها دو میلیون از این سرانه اختصاص می یابد و این روند به همین شکل ادامه دارد به گونه ای که جمعیت مناطق برخوردار روز به روز افزایش و روستاها و مناطق محروم روز به روز مخروبه تر و خالی از سکنه می شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم با بیان اینکه سهم روستاها و مناطق محروم از سرانه باید بیشتر و فاصله های تبعیض آمیز برداشته شود، افزود: برای مدیریت و رفع معضل حاشیه نشینی باید توسعه کشور از مرزها شروع و به مرکز کشور منتهی شود، با این روش آسیب های اجتماعی با گسترش نگاه عدالت محور در کشور کاهش می یابد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال پایدار در روستاها راهکاری موثر برای جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی است، یادآور شد: اشتغال پایدار هم با آمایش سرزمینی و هم با توجه به توانمندی های روستاییان می‌تواند شکل بگیرد به این شکل که با ایجاد اشتغال پایدار روستاییان در روستاها ماندگار و مولد شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از شیوه توزیع یارانه ها، تصریح کرد: متاسفانه هدفمندی یارانه ها به بدترین شیوه ممکن اجرا شد، به صورت جدی نیاز است یارانه ثروتمندان قطع و به نیازمندان اختصاص یابد و از سوی دیگر به رفاه اجتماعی، بهداشت و آموزش قشر محروم توجه جدی شود./

نظر شما