شناسهٔ خبر: 28711 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

خروج از رکود غیرتورمی مسکن با به‌کارگیری سیاست‌های بانکی/ تقاضای مسکن مبتنی بر پس‌انداز و گردش پول/ اتخاذ تدابیر ویژه برای اتمام مسکن مهر پردیس/ تاکید بر عرضه بیشتر تسهیلات اوراق مسکن

همایش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با تشریح سیاست‌های مسکن برای دو قشر جوانان و حاشیه‌نشینان از حل مشکلات مسکن مهر پردیس در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: چالش‌هایی را در برخی از مسکن‌های مهر پردیس داریم که جلساتی را در این باره گذاشته‌ایم و به دنبال حل مسائل زیرساختی شهر اعم از آب، فاضلاب، مدارس و خدمات آن‌ها هستیم.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت:  وزارت راه و شهرسازی با همکاری دانشگاه تهران بررسی سیاست‌های توسعه مسکن را برگزار می‌کند و امروز دومین دوره‌ای است که این همایش در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه ایران، در حوزه مسکن با دو مساله بنیادین روبه روست در تشریح آن دو مساله گفت: توجه به بافت حاشیه شهرها که بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهرنشین را به خود اختصاص داده‌اند و همچنین مساله تامین مسکن برای جمعیت جوانی است که وارد بازار کار و جامعه می شوند دو مساله ای هستند که در اولویت های سیاست‌های تامین مسکن قرار دارند و بنابراین بحث ما باید سیاستگذاری تامین مسکن برای این دو قشر باشد و آنها را مورد هدف قرار دهد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای اینکه سیاست‌های توسعه مسکن این دو قشر(جمعیت حاشیه نشین و جوانان) را مورد توجه قرار دهد، ما بحث صندوق پس‌انداز مسکن و امکان عرضه تسهیلات را فراهم کرده‌ایم که اینکار تا حدودی انجام شد. در حال حاضر در بافت‌های فرسوده به همه خانواده‌های متقاضی تسهیلات، تسهیلات خرید مسکن را با سود ۸ درصد می‌دهیم. همچنین در خارج از بافت‌های فرسوده به زوج‌های جوان نیز تسهیلات مسکن را با سود ۹.۵ درصد ارایه می‌کنیم که این دو گروه هدف را مورد توجه قرار داده ایم.

آخوندی با تاکید بر اینکه مجموعه اقدامات وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن جوانان، مورد توجه این قشر قرار گرفته است گفت: آماری که از بانک مسکن داریم نشان می‌دهد که در هفته گذشته، روزانه حدود یک‌هزار نفر به صندوق پس‌انداز مسکن مراجعه و افتتاح حساب داشتند تا در یک‌سال آینده بتوانند از تسهیلاتی که بانک در اختیار آنها قرار می‌دهد صاحب خانه شوند.

وی افزود: نکته بسیار مهم در حوزه پس‌انداز این است که این پس‌انداز، تسهیلات بانکی تضیمن شده دارد و در واقع همه افرادی که امروز پس‌انداز می‌کنند به فاصله یک‌سال متقاضی خرید مسکن و رونق بازار هستند و متقاضیانی هستند که قدرت خرید دارند. بنابراین از نظز ما این سیاست درستی است که آن را در دستور کار خود قرار داده و به اجرا درآوردیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مجموعه سیاست‌های اعمال شده توسط وزارت راه و شهرسازی، هم موجب خروج از رکود و هم موجب خروج از رکود غیرتورمی می‌شود زیرا تقاضای یک‌باره‌ای را وارد بازار نمی‌کند و تقاضا را بتدریج وارد بازار کرده و همچنین این تقاضا مبتنی بر پس‌انداز و گردش پول در بازار است.

سرمایه‌گذاری در بافت‌های‌میانی شهرها به عنوان ثروت اقتصادی

آخوندی گفت: معتقدم مجموعه سیاست‌های اتخاذ شده در وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، راه خود را پیدا کرده و تا حد قابل‌توجهی جا افتاده است و ما بتدریج به این سمت می‌رویم که بافت‌های میانی شهرهای خود را که محیط‌های بسیار ارزشمندی هستند و تمامی خاطرات اجتماعی و فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند و تمامی ثروت اقتصادی ما در این بافت‌ها هست، مورد توجه قرار دهیم و حفظ کنیم.

وی با انتقاد از اینکه در دوره‌های قبل تمامی ثروت‌های اقتصادی در حوزه مسکن در حاشیه شهرها و ساخت شهرهای جدید هزینه می‌شد و این بافت‌ها (بافت‌های میانی شهرها) مورد بی‌توجهی قرار داشتند تاکید کرد: ما داریم به هویت اصلی خود برمی‌گردیم و به بافت‌های میانی شهرها توجه نشان می‌دهیم و مجموعه این راهکارها می‌تواند بافت‌های میانی شهرها را که دچار فرسودگی شده‌اند بازآفرینی و باززنده‌سازی کند.

آخوندی ادامه داد: این مجموعه اقدامات و توجه به بافت‌های درون شهرها با هویت فرهنگی ما بسیار سازگارتر است و ترکیبی از سیاست‌های شهرسازی و سیاست‌های کلی در حوزه مسکن است که اتخاذ شده است.

عرضه بیشتر تسهیلات اوراق مسکن در دستور کار

وی همچنین در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ گفت: بحث ما در حوزه اوراق تسهیلات مسکن عرضه آنهاست. من با مداخلات دولتی موافق نیستم و معتقدم که مداخلات دولتی در درازمدت به اهداف دستیابی به رونق معاملات لطمه می‌زند. هرچه بر اساس سیستم بازار پیش برویم پایداری و قابلیت اطمینان برای خریدار بیشتر است و بازار مسکن را از تصمیمات فردی خارج می‌کنیم. بنابراین من خیلی اعتقادی به این قبیل مداخله‌ها ندارم و بیشتر به ایجاد نهاد در بخش مسکن اعتقاد دارم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن مهر، در حال حاضر، تقریبا تمام شهرها را پوشش داده‌ایم و مسکن مهر آنها تمام شده است. چالش‌هایی را در برخی از مسکن‌های مهر پردیس داریم که جلساتی را در این باره گذاشته‌ایم و باز هم می‌گذاریم تا برای مسکن مهر پردیس بتوانیم تدابیر ویژه‌ای داشته باشیم.

آخوندی تاکید کرد: اتخاذ تدابیر لازم برای مسکن مهر پردیس، لزوما به معنای افزایش سقف تسهیلات نیست و نمی‌خواهیم که این انتظار را ایجاد کنیم. در مسکن مهر پردیس، بیشتر به دنبال حل مسائل زیرساختی شهر اعم از آب، فاضلاب، مدارس و خدمات آن ها هستیم. در شهر پردیس برای اجرای خیابان‌ها، خیایان ۱۷ متری کشیده‌ شد و برای شهرسازی پردیس هیچ میزان اعتباری پیش‌بینی نشد که ما در وزارت راه و شهرسازی به این مسائل پاسخ خواهیم داد.

وی در مورد اجرایی شدن مسکن اجتماعی گفت: در مورد مسکن اجتماعی در حال برنامه‌ریزی برای اجرای مقدمات آن هستیم و با توسعه‌ای شدن بانک مسکن مقدمات اجرای مسکن اجتماعی فراهم می‌شود. واقعیت این است که اجرای این طرح حتما باید پس از اتمام مسکن مهر باشد که در این شرایط تنگنای اعتباری مشکلات زیادی در دولت وجود دارد. ما برنامه را تعریف و آن را در سازمان برنامه پیش می‌بریم و در نهادهای تصمیم‌گیری این مساله را هماهنگ می‌کنیم تا زمانی که مسکن مهر به پایان رسید بتوانیم آن را پیش ببریم. /

نظر شما