شناسهٔ خبر: 28782 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد؛

ابلاغ آیین‌نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا

اسحاق جهانگیری آیین‌نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانباران و خانواده شهدا در ۹ ماده برای اجرا توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان برنامه و بوده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس آیین نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا را در ۹ ماده برای اجرا به بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

 متن این آیین نامه به شرح زیر است:

آیین نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا

ماده۱ـ افراد زیر که فاقد مسکن و یا دارای مسکن نامناسب باشند منوط به اینکه قبلاً از تسهیلات مسکن ایثارگری استفاده ننموده باشند، مشمول استفاده از مزایای این آیین‌ نامه می‌باشند:

الف ـ جانبازان با اولویت درصد جانبازی در سقف بودجه سنواتی.

ب ـ آزادگان.

پ ـ خانواده شهدا (همسر، فرزندان، والدین) و مفقودالاثرها.

ت ـ خانواده جانبازان و آزادگان متوفی موضوع تبصره (۲) ماده (۳) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران.

ث ـ فرزندان جانباز هفتاد درصد و بالاتر.

ماده۲ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق بانک‌های عامل با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران و تأیید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) به تعداد یکصد هزار نفر در سال ۱۳۹۵ و در سال‌های آتی به تعدادی که توسط هیات ‌وزیران تعیین می شود، به مشمولین ماده (۱) این آیین نامه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن اعطا نماید.

ماده۳ـ سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال ۱۳۹۵به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، هشتصد و پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۸۵۰) ریال، مراکز استان‌ها، هفتصد میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۷۰۰) ریال، سایر شهرها ششصد میلیون ( ۰۰۰ر۰۰۰ر۶۰۰) ریال، روستاها سیصد و پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۳۵۰) ریال و در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با نرخ چهار درصد (۴ %) با مدت بازپرداخت بیست ساله بدون رعایت الگوی مصرف و نوساز بودن مسکن تعیین می ‌شود.

تبصره۱ـ زمان پذیرش تقاضای این تسهیلات توسط بانک های عامل از ابتدای تیرماه هرسال تا پایان خردادماه سال بعد به مدت یکسال و ملاک عمل، تاریخ صدور معرفی نامه توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران می ‌باشد.

تبصره۲ـ افراد مشمول می ‌توانند مشترکاً از تسهیلات بانکی متعلقه برای یک واحد مسکونی استفاده نمایند.

تبصره۳ـ این تسهیلات غیرقابل فروش و انتقال به غیر می ‌باشد و در صورت فروش ملک دریافت‌ کننده تسهیلات باید بدواً نسبت به تسویه تسهیلات مذکور و یا انتقال تسهیلات به ملک جایگزین اقدام نماید.

تبصره۴ـ بانک‌های عامل موظفند نسبت به ارزیابی ملک و اخذ تضمین‌های بازپرداخت لازم به میزان اصل تسهیلات و سود سهم ایثارگر (چهار درصد) اقدام نمایند.

تبصره ۵ ـ تسهیلات حمایتی غیرایثارگری از قبیل تسهیلات کارمندی، شرکتی، مسکن مهر، خود مالکی و نظایر آن مانع دریافت این تسهیلات نمی‌ شوند.

تبصره ۶ ـ جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر که باتوجه به وضعیت جسمانی دارای مسکن نامناسب می‌باشند با تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران می ‌توانند پس از تسویه تسهیلات قبلی مسکن ایثارگری مجدداً از این تسهیلات بهره‌ مند شوند.

ماده۴ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نسبت به تضمین، پیش‌بینی و پرداخت مابه‌ التفاوت سود بانکی تا سقف نرخ مصوب نظام بانکی به بانک‌های عامل با تأیید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اقدام و اعتبار موردنیاز را هرساله در ردیف‌های مربوط منظور نماید.

ماده۵ ـ اوراق واگذاری از قبیل برگه یا قرارداد واگذاری توسط اداره کل راه و شهرسازی ملاک ارایه تسهیلات نزد بانک های عامل می‌باشد. افراد واجد شرایطی که مسکن آنها از طریق تعاونی ‌های معتبر همانند نیروهای مسلح تأمین می‌ شود و همچنین مشمولان ساکن روستاها و شهرهایی که اکثریت املاک و منازل مسکونی آنها فاقد سند رسمی هستند، می‌توانند با وثیقه و یا تضمین معتبر بدون ارایه سند ملکی رسمی و یا ثبتی تسهیلات مقرر را دریافت و در همان محل احداث یا خریداری نمایند.

ماده۶ ـ بانک های عامل موظفند جهت احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایثارگران مشمول این آیین نامه تسهیلات مربوط را پرداخت کنند تا پس از احداث به افراد واجد شرایط مذکور که توسط بنیاد و امور ایثارگران معرفی می‌شوند به صورت اقساطی واگذار نمایند.

ماده۷ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق بانک‌های عامل به ایثارگرانی که دارای مسکن نامناسب یا ناتمام می‌باشند و در سنوات گذشته از تسهیلات مسکن کمتر از سقف تسهیلات مصوب در سال ۱۳۹۰ استفاده کرده‌اند فقط برای یکبار پس از تسویه تسهیلات قبلی با معرفی بنیاد شهید و امورایثارگران یک فقره تسهیلات مسکن صرفاً در قالب تسهیلات ساخت با همان وثیقه قبلی و یا وثیقه جدید در چارچوب ضوابط و مقررات بانکی پرداخت نماید.

ماده۸ ـ بانک‌های عامل موظفند موارد فسخ قراردادهای بانکی موضوع این آیین‌ نامه را بلافاصله برای قطع یارانه به وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اعلام نمایند.

ماده۹ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف بیست روز پس از لازم الاجرا شدن این آیین ‌نامه نسبت به تعیین بانک‌های عامل پرداخت‌ کننده و تعیین سهمیه بانکی تسهیلات مربوط اقدام نماید./

نظر شما