پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی. گروه حمل و نقل: عملکرد بنادر کشور در نیمه نخست امسال در حوزه تخلیه و بارگیری با افزایش ۹.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسته شد.
بر اساس آماری که سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان منتشر کرد، در ۶ ماه گذشته از کل بنادر ایران، ۷۱ میلیون و ۲۷۰ هزار و ۵۲۹ تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده است که ۴۵ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۶۸۲ تن از این کلاها سهم کالاهای غیرنفتی و ۲۵ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۸۴۷ تن سهم مواد نفتی است.
محمد سعید نژاد که ریاست این سازمان را برعهده دارد، پیشتر خبر داده بود در دوره پسابرجام هیچ گونه تحریمی در بنادر ایران وجود ندارد و با بازگشت لاینرهای بزرگ به دریاهای ایران، صنعت دریایی ایران روزهای خوش خود را خواهد گذراند و با بالارفتن سهم بخش خصوصی در بنادر ایران، وارد دور جدیدی از رقابتهای بینالمللی خواهیم شد.
وی دو روز پیش نیز خبر داد که امسال برای توسعه طرحها و زیرساختهای بنادر کشور ۹۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری میشود که از این میزان تاکنون ۲۷ هزار میلیارد ریال قرارداد با بخش خصوصی امضا شده است.
مدیر کل امور مناطق ویژه، بازاریابی و سرمایهگذاری سازمان بنادر و دریانوردی نیز هفته گذشته از بهبود فرایند جذب سرمایهگذاری در بنادر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۴ طرح سرمایهگذاری در بنادر آماده است.
به گفته مجتبی خوش نیت، در فرایند سرمایهگذاریهای گذشته حدود یک سال زمان صرف میشد، در حالیکه در روش جدید حداکثر زمان مورد نیاز یک ماه در نظر گرفته شده است و با اشاره به بازنویسی دستورالعملهای مناطق ویژه اقتصادی بندری، گفت: تعداد ۹ فقره از این دستورالعملها با رویکرد روانسازی و سادهسازی بازنویسی شده است.
در همین راستا، هادی حق شناس، مشاور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داده است که در اولین گام تمامی عملیاتهایی که قابل واگذاری به بخش خصوصی بود به این بخش واگذار شد؛ این واگذاریها از لایروبی بنادر تا ساخت و ساز انبار و محوطه و سیلو در بنادر را شامل میشود.
او گفته نکته مهم این است که تقریبا طی دو سه سال گذشته منابع یا آوردهای که بخش خصوصی در بنادر کشور سرمایهگذاری میکند، در مقابل منابعی که دولت از طریق سازمان بنادر در بنادر کشور سرمایهگذاری میکند، رشد دو تا سه برابری داشته است.
حقشناس میگوید: آنچه در دولت تدبیر و امید در بخش دریایی اتفاق افتاده است، در حوزه بنادر شمالی و جنوبی و در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری بوده است، به عنوان مثال در بندر چابهار بخشی از طرح جامع این بندر تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید و ظرفیت بندر چابهار از دو و نیم میلیون تن فعلی به بیش از ۸ میلیون تن خواهد رسید. هندیها نيز به میزان ۸۵ میلیون دلار در خرید تجهیزات در این بندر مشارکت کردهاند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادر در ادامه میگوید نکته مهمتر این است که در این بندر تفاهمنامهای با هندیها به امضا رسید که آنها را ملزم به سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیون دلاری در زمینه سخت افزار و نرم افزار میکند.
وی همچنين افزود: اصل این موضوع به ترانزیت کالا از مسیر چابهار برای هند و کشورهای آسیای میانه اختصاص دارد که این موضوع را میتوان بزرگترین اتفاقی دانست که در طی دو سه سال گذشته رخ داده است، در واقع سفری که آقای «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و رییس جمهور افغانستان با آقای روحانی در تهران داشتند منتج به این شد که منطقه چابهار به معنای واقعی یک بندر ترانزیتی برای کشورهای آسیای میانه شود.
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر در ادامه به بندر شهید رجایی اشاره میکند و میگوید: در بندر رجایی ساخت حوضچه سوم شروع شد و خرید تجهیزات تخلیه کانتینر(گنتری کرین) نيز بعد از تحریمها و در دوره پسابرجام كليد خورده كه در این زمینه سازمان بنادر توانست «ال سی» خرید این سختافزار را باز کند. بر این اساس ظرفیت تخلیه بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی حداقل دو برابر خواهد شد.
حقشناس در ادامه با اشاره به کلنگزنی جزیره نگین بوشهر میگوید: در واقع ساخت این جزیره، بزرگترین مشارکت بخش خصوصی برای توسعه بنادر است که روبروی اسکلههای فعلی بندر بوشهر قرار دارد. کلنگزنی این مجموعه را آقای رییس جمهور انجام دادند و عملیات ساختش هم توسط بخش خصوصی انجام شد.
حقشناس به بندر امام خمینی و هم چنین بقیه بنادر اشاره کرده و میگوید: در بندر امام خمینی و همچنین بقیه بنادر جنوبی تقریبا در سه سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است که این قراردادها یا در زمینه ساخت انبارهای مسقف، یا بارانداز و یا سیلوهای غلات و یا مخازن فراوردههای نفتی بوده است که دقیقا همین سرمایهگذاری را در بنادر شمالی داشتهایم.
نظر شما