شناسهٔ خبر: 28911 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آیا علت آسیب‌دیدگی کاخ صاحبقرانیه مشخص می‌شود؛

اظهارات بازرس بررسی‌کننده علت ایجاد ترک‌های کاخ صاحبقرانیه/ تاکید بر جلوگیری از جمعیت‌پذیری تهران/ نباید بگذاریم به مرز فاجعه برسیم

علی بیت اللهی بازرس بررسی کننده علت ایجاد ترک‌های کاخ صاحبقرانیه گفت: ساختمان «اطلس مال» در ضلع جنوبی پارک نیاوران حدود ۵۰۰ متر پایین‌تر از کاخ صاحبقرانیه در حال احداث است که احتمال می‌رود می‌تواند مانع آب‌های زیرسطحی شود و باعث آسیب‌هایی به مجموعه فرهنگی نیاوران شده باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی بیت اللهی گفت: ما سه نوبت از طرف مرکز تحقیقات از این منطقه بازدید کردیم و شرح خدماتی را فرستادیم که لازمه اظهارنظر در این امر اندازه‌گیری‌های میدانی است که اگر انجام شود می‌توان نظر قطعی را در این خصوص ارایه داد.

رییس پژوهشکده ساختمان مرکز تحقیقات در خصوص مشاهدات خود اظهار کرد: مشاهدات ما نشان می‌دهد که در ظاهر امر آن‌جا قنوات و آب‌های زیرزمینی وجود دارد. عمارت صاحبقرانیه نیز ترک‌هایی را متحمل شده و دیوار حائلی که قبلا بود نمی‌تواند جلوی ترک را بگیرد. به همین دلیل این ساختمان آرام آرام دارد رانشی را تحمل می‌کند که منجر به ایجاد ترک‌هایی شده است.

بیت‌اللهی در پاسخ به این سوال که آیا تهران ظرفیت احداث پروژه‌های تجاری جدید را دارد یا خیر، گفت: معتقدم از خیلی وقت‌ها پیش باید ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران محدود می‌شد. اگر خطر زلزله، آلوگی  هوا، رفت و آمد و بسیاری دیگر از معضلات تهران را در نظر بگیریم باید بگوییم از خیلی وقت‌ها پیش باید جلوی بارگذاری بیشتر بر روی تهران گرفته می‌شد. لذا هرگونه اقدامی که باعث شود تمرکز جمعیت مقداری کاهش یابد به نفع همه شهروندان و به نفع مدیریت شهری است.

وی تاکید کرد: ایجاد محدودیت برای پروژه‌های شهری فقط مختص تهران و ایران نیست. در تمام کشورهای دنیا چنین محدودیت‌هایی وجودد دارد و این‌طور نیست که همه بیایند در پایتخت اسکان پیدا کنند. لذا بحث تمرکززدایی باید با جدیت بیشتری دنبال شود. نباید بگذاریم تا به مرز فاجعه برسیم و بعد تصمیم جدی بگیریم بلکه الان باید تصمیم خود را عملی کنیم.

رییس پژوهشکده ساختمان مرکز تحقیقات با بیان این‌که معمولا پروانه ساختمانی بدون این‌که مسائل ترافیکی را در نظر بگیرد صادر می‌شود، گفت: ما با این مساله که پروانه ساختمان برای ساخت و ساز در یک فضای محدود و در ارتفاع زیاد صادر می‌شود مواجهیم. گاها مشاهده می‌کنید در یک خانه چندین ماشین وجود دارد که بار ترافیکی به دنبال می‌آورد. اگر ارتباط سیستماتیک بین ساختمان‌سازی، توسعه شهری و مسائل ترافیکی در نظر گرفته نشود مشکلات و آلودگی بیشتر خواهد شد.

بیت‌اللهی در پاسخ به این سوال ایسنا که چه قوانین و الزاماتی برای حل مشکلات ترافیک تهران در نظر گرفته‌اید، تصریح کرد: این‌که بتوان با قاطعیت گفت مشکل ترافیک تهران حل می‌شود ادعایی غیرعملی است اما تحقیقات برای شروع یک کار بزرگ آغاز شده است. به طور مثال از زمانی که من در این عرصه فعالیت دارم اولین همایش تحت عنوان الزامات ترافیکی ساختمان‌ها در روز چهارشنبه برگزار شد و انشاءالله با الزاماتی که در آینده تصویب می‌شود از مشکلات بیشتر جلوگیری خواهد شد؛ چرا که معتقدیم اگر دست روی دست بگذاریم وضعیت آینده زندگی شهری فلج‌کننده می‌شود.

وی تاکید کرد: ما تلاش‌های زیادی در زمینه‌ی طرح‌های تفصیلی، محدود کردن تراکم‌فروشی و محدود کردن تعداد طبقات، ساخت و سازها و مواردی از این دست انجام دادیم. اما باید بگوییم یک نهاد یا سازمان به تنهایی مسوول حل مشکلات نیست. اجرایی کردن الزامات به مراکز عدیده‌ای وابسته است که متاسفانه هماهنگی لازم بین آنها برقرار نیست و حتی بعضا متضاد عمل می‌کنند. از یک طرف می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم و از طرف دیگر می‌بینیم عده‌ای در یک کوچه شش متری در حال ساخت برج ۲۰ طبقه هستند.

نظر شما