شناسهٔ خبر: 28994 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خبر داد:

عزاداری سرور و سالار شهیدان در خانه تاریخی کبیر گرگان

ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اعلام کرد: خانه تاریخی کبیر واقع در محله دوشنبه‌ای گرگان مرکز این استان، میزبان برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم ویژه عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک‌قدم در گفت و گویی خبری، استقبال و حضور هنرمندان استان بخصوص شهرستان گرگان را در مراسم پیش‌بینی شده در این محل، گسترده دانست و گفت: برنامه‌های اجرایی در این محل شامل نمایشنامه‌خوانی، تعزیه، مدیحه‌سرایی، سخنرانی‌های تخصصی پیرامون حادثه عاشورا، نوحه سرایی و غیره بوده که با حضور هنرمندان و همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های متولی دنبال می‌شود.

دبیر ستاد احیای بافت فرسوده گلستان، همچنین از بهره‌برداری دو تکیه عقیلی و شاهینی در محله سبزه مشهد و تکیه اصطبار در محله دوشنبه‌ای در هفته دولت به عنوان ظرفیت مکانی دیگر برای برپایی مراسم عزاداری و برنامه‌های خاص ماه محرم با کیفیتی بیش از پیش در گرگان نام برد.

مبارک‌قدم با توجه به اهمیت رویدادهای فرهنگی، مذهبی؛ احیای فضاها و اماکن عمومی را به اشکال مختلف و با ویژگی‌های خاص در مناطق قدیمی و تاریخی استان و تبدیل آنها به مکانی برای برگزاری اینگونه آیین‌های ارزشمند، ضرورتی دانست که در دستور کار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در سطح کشور و استان قرار گرفته است.

وی، تملک و احیای خانه کبیر و مرمت تکایای فوق را یکی از اقدامات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در جهت تحقق این هدف در استان گلستان بیان کرد.

خانه تاریخی کبیر از نفیس‌ترین مجموعه‌های مسکونی شمال کشور است که بالغ بر ۲۵۰۰ مترمربع مساحت و حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و به ثبت ملی رسیده است.

از ویژگی‌های تاریخی این خانه، عمارت اصلی و پنجره‌های اورسی شکل (مشبکی) و تزئینات چوبی بسیار زیاد آن است.

نظر شما