شناسهٔ خبر: 29039 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون استاندار قم در همایش شهرسازی ریل‌پایه عنوان کرد:

آمادگی قم برای معرفی به عنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی در كشور/ ایستگاه راه‌آهن قم مبدل می‌شود

محمد بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: با توجه به ظرفیت زیرساخت های ریلی قم، این شهر آمادگی دارد به عنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی در كشور معرفی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در نخستین همایش تخصصی منطقه ای شهرسازی ریل‌پایه گفت: با توجه به ظرفیت زیرساخت‌های ریلی قم، این شهر آمادگی دارد به عنوان طرح آزمایشی توسعه شهر ریلی در كشور معرفی شود.

وی افزود: قم در زمینه زیرساخت‌های ریلی درون و برون شهری توسعه خوبی دارد و در همین راستا برنامه‌های جامعی نیز برای چند سال آینده در این شهر طراحی شده و در دست اجراست.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری كرد كه این كار، اجرای طرح‌های كارشناسی مدنظر در توسعه خطوط ریلی محقق شود.

وی بیان كرد: با توجه به این كه ایران جزو كشورهای حادثه خیز در سفرهای جاده‌ای محسوب می‌شود، توسعه خطوط ریلی باعث ایمنی مسافران، كاهش آلایندگی و كاهش هزینه‌ها خواهد شد.

بهشتی افزود: توسعه حمل‌ونقل ریلی و ارتباط ریل درون و برون شهری از اولویت‌های دولت یازدهم در سه سال گذشته بوده است كه مقدمات خوبی در این زمینه فراهم شده و اتفاق های اجرایی خوبی در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم به ظرفیت های ریلی شهر قم اشاره و بیان كرد: ایستگاه مركزی راه آهن قم با موقعیت بسیار مناسبی در مركز شهر قرار دارد كه در چند سال گذشته جایگاه واقعی خود را پیدا كرده و اتصال طرح‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل درون شهری از جمله مترو و قطار پرسرعت نیز به این ایستگاه در برنامه قرار دارد.

وی افزود: ایستگاه مركزی راه‌آهن‌قم به عنوان نقطه تبادل سفر در استان قم در نظر گرفته شده است كه با معماری و ساماندهی این ایستگاه حجم جابهجایی مسافر افزایش می‌یابد.

بهشتی با تاكید بر رفع نارسایی‌ هایی كه در خطوط ریلی استان قم وجود دارد، گفت: ۲ سال پیش دیوار حائل موقتی برای ایمنی ساكنان مناطق حاشیه ریل راه آهن ایجاد شد كه این اقدام باعث افزایش سرعت قطارها و ارتقای ایمنی حاشیه نشینان شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان این كه ۱۶ كیلومتر از خطوط راه آهن در بافت شهری قم قرار دارد، گفت: ظرفیت استفاده از زیرسطح به عنوان گزینه جدی در مطالعات مشاوران قرار گرفته و در مقابل هزینه چند میلیارد یورویی كه برای قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان می شود، با درصد كمی می‌توان این ظرفیت را ایجاد كرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت زیرسطح باعث افزایش راندمان استفاده از قطار و ریل و جلب رضایتمندی مردم می شود.

گفتنی است؛ نخستین همایش تخصصی منطقه ای شهرسازی ریل پایه با حضور مدیران كل دستگاهها و سازمانهای استان، مشاور وزیر راه و شهرسازی، عضو هیات مدیره راه آهن، مدیركل راه و شهرسازی قم، مدیركل راه آهن قم دانشجویان، كارشناسان و استادان حوزه حمل و نقل برگزارشد

نظر شما